2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Félévszázados lett az NDK papírautója

2007. november 9. 08:00

Bogárhátúnak, mint a Volkswagen, aligha volt nevezhető, kicsit csúnyácska volt, egyszerű is, de autó, és a németek közül sokan nagyon szerették.

A néhai NDK pártja és kormánya még 1954-ben adott utasítást arra, hogy egy `robosztus, keveset fogyasztó és nem túl drága` kisautót kell kifejleszteni, mégpedig lehetőség szerint azon nyomban. Mégis három évig tartott, míg Zwickau városának mérnökei kifejlesztették a `Trabi` akkori, első változatát, amelynek paraméterei megfeleltek mind a párt, mind a kormány határozatának.

Ekkor született meg a mindenekelőtt égszínkék, rozsdabarna, fehér és sárga színekben tündöklő kommunista kisautó, amely az NDK szimbólumává vált. A maga olcsó, ám sajátos műanyagkarosszériájával, az 5-ös sebességet természetesen még nélkülöző, de akár kisujjal is könnyen kezelhető kormányváltójával, a padló és műszerfal közötti - különösen éjszaka nehezen található - "hidegindítójával", és megannyi más sajátossággal. Természetesen nem volt véletlen az sem, hogy az első prototípus 1957. november 7-én gördült le a gyártószalagról, azaz az oroszországi októberi forradalom 40. évfordulóján.

A Trabant végigkísérte az egykori NDK-s állampolgárok életét. Sőt túl is élte az egykori kommunista államot, a hírhedt berlini falat, olyannyira, hogy mára egyfajta kultusszá vált. Miközben Zwickauban már az új Trabiról álmodnak, amely reményeik szerint valóban bogárhátú lehet.

Az egykori NDK nem utolsósorban a Trabanttal kívánta bizonyítani, hogy a kommunista tervgazdaság képes lépést tartani a nyugati gazdasággal. Ezért a Trabit is továbbfejlesztették, és 1964-ben megszületett a P-601-es típus, amely ugyanakkor nem sokban különbözött az elsőszülöttől. Persze ennek is megvoltak a maga sajátos okai, az akkori mérnökök ma már nyíltabban panaszkodnak arról, hogy újításai javaslataikat elnyelték az állami vezetők fiókjai, továbbá a félelem attól, hogy a volt Szovjetunió megorrol a konkurenciára.

Azután mégis jött a következő változat, amely a kommunista rendszer hanyatlásával párhuzamosan fokozatosan "nyugatiasodott", és megszületett a Trabant négyütemű, Volkswagen-licenc alapján készült motorral felszerelt változata. Mígnem leomlott a fal, s az egykori NDK lakói mégis inkább nyugati autóra váltottak. Trabant azonban akad még jócskán az immár egyesült Németországban. Számukat a hivatalos statisztika csaknem 53 ezerre becsüli, egészen pontosan 52 432 a nyilván tartott "műanyagbombázók" száma.

Az utolsó Trabi 1991 április 30-án gördült le a zwickaui gyár szállítószalagjáról. Nem csoda hát, hogy a város lakói sajátos nosztalgiát éreznek, és a Trabantnak hivatalos emlékművet emeltek, amely egyben Zwickau jelképe is, és eközben abban reménykednek, hogy a Trabi újjászületik. Reményeiket alátámasztja, hogy egy müncheni cég állítólag már a Trabant "össznémet" változatát tervezi.

(Múlt-kor/MTI)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár