Félévszázados lett az NDK papírautója
2007. november 9. 08:00
Bogárhátúnak, mint a Volkswagen, aligha volt nevezhető, kicsit csúnyácska volt, egyszerű is, de autó, és a németek közül sokan nagyon szerették.
Korábban
A néhai NDK pártja és kormánya még 1954-ben adott utasítást arra, hogy egy `robosztus, keveset fogyasztó és nem túl drága` kisautót kell kifejleszteni, mégpedig lehetőség szerint azon nyomban. Mégis három évig tartott, míg Zwickau városának mérnökei kifejlesztették a `Trabi` akkori, első változatát, amelynek paraméterei megfeleltek mind a párt, mind a kormány határozatának.
A Trabant végigkísérte az egykori NDK-s állampolgárok életét. Sőt túl is élte az egykori kommunista államot, a hírhedt berlini falat, olyannyira, hogy mára egyfajta kultusszá vált. Miközben Zwickauban már az új Trabiról álmodnak, amely reményeik szerint valóban bogárhátú lehet.
Azután mégis jött a következő változat, amely a kommunista rendszer hanyatlásával párhuzamosan fokozatosan "nyugatiasodott", és megszületett a Trabant négyütemű, Volkswagen-licenc alapján készült motorral felszerelt változata. Mígnem leomlott a fal, s az egykori NDK lakói mégis inkább nyugati autóra váltottak. Trabant azonban akad még jócskán az immár egyesült Németországban. Számukat a hivatalos statisztika csaknem 53 ezerre becsüli, egészen pontosan 52 432 a nyilván tartott "műanyagbombázók" száma.
Az utolsó Trabi 1991 április 30-án gördült le a zwickaui gyár szállítószalagjáról. Nem csoda hát, hogy a város lakói sajátos nosztalgiát éreznek, és a Trabantnak hivatalos emlékművet emeltek, amely egyben Zwickau jelképe is, és eközben abban reménykednek, hogy a Trabi újjászületik. Reményeiket alátámasztja, hogy egy müncheni cég állítólag már a Trabant "össznémet" változatát tervezi.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2010
- Magyar békefenntartók Kínában: haditengerészek a felkelők ellen
- Egy világrekorder magyar stewardess 27 ezer órája a levegőben
- Interjú Oborni Terézzel
- Paraszt Bruegel. Egy holland humanista élete
- Elhurcolva és elhurcolva. Lajos Iván próféciája 1939-ben
- A szovjetterror fehérorosz áldozatai, avagy a Kuropati erdő borzalmas titka
- Anyatejút. A szoptatás kultúrtörténete
- Csellóval a frontra. Egy kalocsai körorvos különleges kalandjai
- Prodam Guidó szenzációs akciója: az első repülés Budapest felett
- Kölcsönös bizalmatlanság jellemezte az antikomitern paktum aláíróit 19:05
- „Dzsingisz nem volt megátalkodott fickó, csak rossz volt a sajtója” 18:05
- 10 érdekes tény a csók kultúrális történetéről 17:20
- Nem volt esélye, hogy bármire is vigye, végül kétszer lett az USA elnöke 16:10
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert 14:20
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20