Teherautókra cserélik a tevéket a Szaharában
2006. november 21. 13:15
Timbuktuban teherutókra akarják cserélni a tevekaravánokat, amelyek évezredeken keresztül szállították az értékes árukat a Szaharán keresztül.
Korábban
A szaharai Taoudenni melletti bányáktól Timbuktuig vezető 600 kilométeres úton még ma is tevekaravánok szállítják a sót. A BBC riportere a helyszínen álmot keresve talált afrikai valóságot.
Novembertől februárig hetente legalább 50 tevéből álló karavánok indulnak el Timbuktuból a sóbányákhoz. Az út oda-vissza egy hónapig tart, visszafelé minden teve négy hatalmas sótömböt hoz, amit a Szahara `fehér aranyának` neveznek. Ezer évvel ezelőtt a Szahara sója szó szerint a súlyának megfelelő arannyal volt egyenértékű, ezért a ma Mali északi részén található Taoudenniben lévő sólelőhely meglehetősen értékes lehetett.
Ha minden jól megy, egy első osztályú sótömb 1,60 fontot (600 forintot) ér a bányánál, de Timbuktuban már ennek a négyszereséért el lehet adni. De nem mindig alakul minden úgy, ahogy kellene, mert néha elszökik egy teve, vagy rosszul teszik fel rá a rakományt, és a sótömb eltörik, ami az értékét jelentősen csökkenti. Ha az a sótömb törik szét, amit a bányász családjához kell szállítani, akkor a tevehajcsárok nem fizetnek kártérítést. A sót Timbuktuból hajón szállítják a Niger folyón Moptiba, ahol mór kereskedőkön keresztül kerül Nyugat-Afrika más területeire.
Eddig a bányászok kénytelenek voltak elfogadni ezt az igazságtalan gyakorlatot, de a teherautók sivatagi megjelenésével ma már van más választásuk is. A teve egy hónap alatt teszi meg az utat, a teherautóknak azonban ehhez csak egy hétre van szükségük. A bányászok szerint a teherautósofőrök ugyan kevesebbet fizetnek a sóért, de egyben és főleg készpénzben kifizetik az összeset, így a sérülés kockázatát átvállalják.
A tevék előnye a teherautókkal szemben továbbra is megmaradhat, ugyanis nincs szükségük drága üzemanyagra, így ha versenyre kerülne sor, akkor a hagyományos szállítási forma továbbra is fennmaradhat.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
9. Demográfiai változások Magyarországon 1945-től
II. Népesség, település, életmód
- Propagandakampánnyal sem tudtak sok magyarországi szlovákot rávenni a Csehszlovákiába költözésre 1946-ban
- Hiába tiltakoztak sokan, több tízezer magyarországi németet telepítettek ki a kollektív bűnösség elve alapján
- Szinte bárki felkerülhetett a kitelepítendők listájára Rákosi alatt
- Magyarok is települtek át „szlovákként” Csehszlovákiába a lakosságcsere keretében
- Megérdemelték a kitelepítést a németek?
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley 20:20
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 19:05
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap