Brit gőzhajó roncsaira bukkantak Szibériában
2016. augusztus 10. 12:29 MTI
Orosz kutatók megtalálták az 1878-ban elsüllyedt The Thames nevű brit gőzhajó roncsát Szibériában, a Jenyiszej folyó sekély vizében. További feltáró munkák kellenek ahhoz, hogy megállapítsák, kiemelhető-e a hajóroncs.
Korábban
A 120 tonnás hajó Joseph Wiggins kereskedelmi hajós, felfedező irányítása alatt a Jeges-tengeren keresztül akart eljutni Nagy-Britanniából Szibériába, amikor 1878-ban az orosz partoknál elsüllyedt. Az Orosz Földrajzi Társaság két kutatója az Északi-sarkkörhöz közeli Gorosika falu közelében a Jenyiszej folyó medrében talált rá a roncsra. A brit hajó volt az első óceánjáró, amely behajózott a Jenyiszejre, a Kara-tengerbe ömlő legnagyobb orosz folyóba, és az első, amely az északkeleti-átjáró hajózási útvonalon haladt.
"Nehéz megmondani mennyire jó állapotban van a roncs. Iszap és homok borítja, csupán a hajó tatja vízszint feletti részének egy darabja látható" - közölte Alekszander Goncsarov az Interfax orosz hírügynökséggel. További feltáró munkák kellenek ahhoz, hogy megállapítsák, kiemelhető-e a hajóroncs - tette hozzá. Joseph Wiggins egyike volt azoknak a 19. századi felfedezőknek, akik hittek a fában és nyersanyagokban gazdag Szibériával való tengeri kereskedelem megvalósításában. Szembemenve a kor hagyományos gondolkodásával, amely szerint az északi-sarkkvidéki tengeri útvonal a szinte állandó jégtakaró miatt hajózhatatlan, ő maga finanszírozta az expedíciót az Ob-öbölhöz 1874-ben, bizonyítva, hogy a Kara-tengeren át lehet hajózni.
1875 nem sikerült eljutnia a Jenyiszej folyóhoz, ám ez nem tántorította el céljától, és 1876-ban új befektetők támogatásával a The Thames fedélzetén elérte a Jenyiszejt, majd a hajót a tél beköszöntével a folyón hagyta. Az Orosz Fölrajzi Társaság adatai szerint egy évvel később megpróbált északabbra hajózni, de zátonyra futott, és hajója belefagyott a sekély vízbe, majd 1878-ban a tavaszi olvadáskor elsüllyedt - olvasható a The Guardian brit napilap honlapján. Wigginst később III. Sándor orosz cár kitüntette, amiért a transzszibériai vasút számára vasúti síneket szállított a Jenyiszejhez 1893-ben. A brit Királyi Földrajzi Társaság egy évvel később szintén kitüntette Murchison-díjával a Kara-tengeri útvonal megnyitásáért.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Fennállása alatt számos történelmi személy szobrát lecserélték a millenniumi emlékművön
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap
- Előbb filmsztár lett, majd a színpadot is meghódította Törőcsik Mari tegnap
- Átírta a tévétörténelmet Larry Hagman és a Dallas sorozat tegnap
- Nem a folyó megfelelő részén haladt, ez okozta a Princess Alice katasztrófáját tegnap