2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Bár nem kedvelték polgártársai, harcosként ők sem kételkedtek Szókratészben

2023. február 12. 16:05 Múlt-kor

A harcos filozófus

Szókratész jelenlétére Amphipolisznál ő maga csupán egyszer utal, szintén Platón által feljegyezve: „az általatok elöljáróimmá választott hadvezérek jelölték ki a helyemet Potidaiánál, Amphipolisznál és Délionnál, és helytállottam úgy, mint a többiek, azon a helyen, ahova állítottak, és szembeszálltam a halállal” (Platón: Szókratész védőbeszéde, 28e, Devecseri Gábor fordítása).

A Szókratész védőbeszéde Platón beszámolója a filozófus i. e. 399-es tárgyalásáról, amelyen istentelenséggel és a fiatalság megrontásával vádolták. A három híres hadjárat felemlegetésével Szókratész párhuzamba állítja a csatatéren való helytállását a szellemi életben valóval, aláhúzva egyúttal, hogy utóbbiban sem várható el tőle, hogy meghátráljon.

Az amphipoliszi csata egy újabb katasztrofális vereség volt Athén számára, ismét a Khalkidiké-félszigeten. Az athéni sereg beszorította az ellenséget a városba, és elfoglalta a környékbeli magaslatokat. A spártai Braszidasz által vezetett ellenség azonban kitört a városból, és rajtaütött a nem alakzatban vonuló athéniakra. Az eredmény rettenetes volt, és az athéni sereg szervezetlen menekülésbe kezdett. Az amphipoliszi vereség az utolsó csepp volt a pohárban Athén számára, és megnyitotta utat a fegyverszüneti tárgyalások előtt, amelyek végül hét esztendőnyi békéhez vezettek.

Szókratész három hadjáratot élt túl, amiből kettő megalázó vereséggel zárult, mégsem merült fel soha, hogy gyáva lett volna, vagy kibújt volna a kötelessége alól. Ezzel nem csak a mi szemünkben vált remek katonává, de az athéniakéban is.

Számos tulajdonság, amely meghatározta a filozófus Szókratész képét, megjelenik a katonai szolgálatáról szóló beszámolókban. Elviselte az elemek haragját, jól tűrt mindenféle nehézséget, mértékletessége pedig nyilvánvaló volt, akárcsak összpontosítási képessége és önuralma (egy alkalommal még a gyönyörű Alkibiadész közeledését is visszautasította).

Figyelemreméltó, hogy a helyes életmód megtalálásán megszállottan fáradozó férfiú sosem kérdőjelezte meg a háború létjogosultságát, sőt „igaz” és „jó” dolognak tartotta háborúba vonulni. Szókratész számára a katonai szolgálat az élet elválaszthatatlan részét képezte, és el sem tudta képzelni, hogy egy igazlelkű férfi ne szolgáljon a hadseregben. Különösen fontos pedig, hogy rejtélyes jellemének és életének egyik biztos és ellenőrizhető eleme a katonai pályafutása.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Hoplitaábrázolás egy i. e. 5. századi bronz kratéren (öblös edényen)Szókratész a dombormű jobb oldalán ülSzókratész mellszobra is mutatja, hogy kortársai nem tartották szépnek a filozófustSzókratész és Alkibiadész Aspasiánál (Nicolas-André Monsiau festménye, 1801)Szókratész megmenti Alkibiadészt a poteidaiai csatában (18. századi metszet)
Legfrissebb
Legolvasottabb

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár