Az ókori Róma ketchupjának szállítása közben süllyedt el az olasz partoknál megtalált hajó
2015. december 16. 11:05
Olasz régészek a Ligur-tenger partjai közelében egy több ezer tárolóedényt rejtő hajó maradványaira bukkantak. Az agyagkancsókban az ókori Róma ketchupját, az ételeknek különleges ízt kölcsönző garumot tárolták.
Korábban
A garum az ókori Rómában igazi csemegének számított. A szósz a mai Spanyolország és Portugália területén hatalmas mennyiségben gyártották. A garum tárolására használt amforákat rejtő roncsot az észak-olaszországi Alassio közelében, mintegy 200 méter mélyen találták meg a kutatók. A víz alatti régészek úgy vélik, hogy a hajó hossza egykoron mintegy 30 méter lehetett, és az i. sz. 1-2. században építhették.
A tengerfenéken fekvő agyagkorsók, amelyekben egykor az apró tengeri halak zsigereiből és véréből készült pikáns ételízesítőt tárolták, manapság a halak búvóhelyeként funkcionál. „A korsódomb méretéből arra következtetünk, hogy a hajó 2-3000 amforát, vagyis agyagkorsót szállíthatott” – mondta el a liguriai régészeti felügyelőség víz alatti régészettel kapcsolatos technikai részlegének koordinátora, Simon Luca Trigona, akinek csapata az olasz csendőrség búvár részlege segítségével lokalizálta a roncsot, amelynek létezéséről egy helyi halász két évvel ezelőtt értesítette a hatóságokat.
Miután a roncsot azonosították, a kutatócsoport egy távvezérelt eszköz segítségével felhozott a víz alól egy agyagkorsót. Ekkor derült ki, a korsó alakja – amely ugyanolyan, mint a többi tenger fenekén fekvő tárolóeszköz – alapján, hogy olyan tárolóeszközről van szó, amelyet kizárólag garum tárolására használtak. Az ókori Róma édes-savanyú íze miatt rendkívül közkedvelt ketchupját, a szinte minden étel elfogyasztásánál felbukkanó garumot sok esetben a drága só helyettesítésére is használták.
A hajó utolsó útján valószínűleg a garumgyártás fellegvárának számító, az Ibériai-félsziget déli részén fekvő Cádizból indult útnak Róma felé. A kutatók a tengerfenéken talált néhány, a Tiberis mentén készített, bor tárolására használt korsóból (amelyben feltehetően a legénység italát tárolták) arra következtetnek, hogy a hajót Rómában gyártották. Trigona szerint ez az első olyan szállítóhajó, amelynek köszönhetően kiderült, hogy a rómaiak nem csak a hagyományos, Baleár-szigeteken és Korzikán keresztül vezető úton közlekedtek Dél-Spanyolország és Róma között. A kutató szerint a kapitány és a legénység feltehetően rossz időjárási körülmények közepette hajózhatott a partok mentén. A közel kétezer éves hajó egyike annak a mindössze öt római roncsnak, amelyet a régióban a tenger mélyén találtak.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
27. Az első világháború és következményei
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Utazás a frontra, spanyolnátha, leleplezett viszony: mozgalmas év volt Franklin Roosevelt számára 1918
- A gránát még célt tévesztett, a lövések halálosan megsebesítették a főhercegi párt Szarajevóban
- Amikor megkondultak a harangok: 101 éves a trianoni békeszerződés
- Az első világháború harcainak valóságos időkapszulája került elő az olasz Alpokban
- Románia hadba lépését késleltette, Olaszországét azonban már nem tudta megakadályozni a gorlicei áttörés
- Háború, spanyolnátha, leleplezett viszony – sok fordulatot hozott Franklin Roosevelt életébe az 1918-as év
- Bár ebben reménykedett, Fritz Haber vegyi fegyverei nem tudták eldönteni az I. világháborút
- Az I. világháborús francia sisakok nagyobb védelmet nyújtottak, mint a mai amerikaiak
- Sártenger, életveszély és felelősség – az első világháború futárai
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk tegnap
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége tegnap
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona tegnap
- Újabb corvinák érhetőek el az Országos Széchényi Könyvtár online felületén tegnap
- Emlékérmékkel ünnepli a független magyar pénzügyi rendszer létrehozását a Nemzeti Bank tegnap
- Nemzedéke magányát és csalódásait jelenítette meg verseiben Dsida Jenő tegnap
- A bécsi udvar fojtogató légköréből menekülve érte utol a végzet a magyarok királynéját, Sisit tegnap
- Csak a halál tudta megállítani a világuralomra törő Dzsingisz kánt tegnap