2021. ősz: A Kádár-korszak kétarcúsága
ITT támogathatsz bennünket

Arábiai Lawrence tragikus motorbalesete vezetett a bukósisakok kötelezővé tételéhez

2021. június 14. 17:55 Múlt-kor

A sisakok evolúciója

A fejet védő sisakok ötlete persze nem Cairns találmánya. Arra már az ókorban rájöttek, hogy a fej sérülése sokkal súlyosabb következményekkel járhat, mint a test egyéb részeié, ezért a hadseregekben már évezredek óta használnak különféle sisakokat.

A görög hopliták, a római legionáriusok, vagy a középkori lovagok felszerelésének a sisak mindig is részét képezte. Utóbbiak a lovagi tornákon is viselték a sisakjukat, amely valamelyest megvédte a fejüket az ellenfeleik fegyvereitől.

Cairns idejében is léteztek már sisakok, ám ezek vajmi kevés védelmet nyújtottak. A repülőgépeket vezető pilótáktól kölcsönzött fejvédők többnyire bőrből készültek, és egy szemüveg tartozott hozzájuk, amely elsősorban azt a célt szolgálta, hogy a nagy menetszél ellenére a vezetők oda tudjanak figyelni a műszerekre és az útra.

Bármilyen furcsán hangzik, de Cairns egyik nagy problémája az volt, hogy megfelelő számú jelentkezőt találjon, akik már használták a sisakot, és úgy szenvedtek balesetet. Végül hét ilyen esetet talált, és a korabeli statisztikai valószínűségek ellenére mindannyian túlélték a balesetüket.

Az idegsebész a hadseregnél lobbizott, hogy legalább ott tegyék kötelezővé a bukósisak viselését, de erre végül csak 1941-ben került sor, mikor két motorost veszített a sereg egy hét alatt.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2021. ősz: A Kádár-korszak kétarcúsága
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
7 960 ft 6 490 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 50% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 9 990 Ft
Lawrence a Brough Superios SS100-asán, amelyet V. George-nak nevezett el.Lawrence legnagyobb szerelme a sebesség volt. Élete során nyolc motorbiciklit is vásárolt.Csúnya bukás egy motorversenyen, 1925.Sir Hugh William Bell Cairns idegsebészÖnfeledt csoportos motorozás, 1923. A biztonságra még nemigen gondoltak.Foley kisasszony, a Nemzetközi Hatnapos Megbízhatósági Próba egyik versenyzője a Brooklands versenypályán az angliai Surrey-ben, 1925.A csehszlovák emigráns haderő motoros alakulata Angliában a második világháború idején. Mint látható, rájuk is vonatkoztak a brit hadseregben 1941-től érvényes szabályok a bukósisak kötelező viselésére.
Legfrissebb
Legolvasottabb

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár