A lovaskocsik korában született, a szuperszonikus repülést is megérte az ifjabbik Wright fivér
2021. augusztus 19. 18:39 Múlt-kor
Korábban
Áttörés és szkepticizmus
A kész repülővel ismét a Kill Devil Hillshez mentek, ahol a motor és a légcsavarok tesztelésével meglehetősen sok idő ment el. Végül 1903. december 14-én – éppen a Montgolfier fivérek 1782-es első hőlégballonos repülésének 121. évfordulóján – egy pénzfeldobás győzteseként Orville hajthatta végre az első repülést a Wright Flyerrel. Bár a repülőgép felemelkedett a 18 méteres indítósínről, mindössze három másodpercet töltött a levegőben, és földet érve kissé meg is sérült.
A kár helyrehozatala után három nappal később, 1903. december 17-én próbálkoztak újra, e napon már négyszer szálltak fel – mindketten kétszer –, az utolsó, leghosszabb repülés 59 másodpercig tartott, ez alatt Wilbur Wright csaknem 260 métert tett meg.
Orville-on kívül további öt szemtanú is jelen volt, egyikőjük, a parti őrség tagja készítette a híres fényképet, amely éppen a szerkezet aznapi első levegőbe emelkedését örökítette meg. A negyedik utat követően, miközben húzták vissza a kiindulási pontra, a Wright Flyert felborította a szél, és súlyosan károsodott: e napot követően többé nem is repültek vele, restaurálása után kizárólag kiállítási tárgy lett (ma a Smithsonian Intézet ad neki otthont).
A Wright-fivéreket világraszóló sikerük ellenére szinte kizárólag szkepticizmus fogadta: bár édesapjuk, miután megkapta táviratukat, értesítette a daytoni sajtót, azok nem voltak hajlandóak közölni a hírt, túl rövidnek tartva a repült távot.
Wilbur és Orville 1904-ben megépítette a javított, Wright Flyer II nevű példányt, ezzel már daytoni otthonuk közelében, egy Huffman Prairie nevű mezőn repültek, távol a sajtó figyelmétől. Az év végére mind Wilbur, mind Orville sikeresen hajtott végre öt percnél is hosszabb repüléséket, és teljes köröket írtak le a mező fölött.
Szabadalmi ügyvédjükre hallgatva egyre jobban titkolták tevékenységüket, ami azonban még több szkepticizmust eredményezett a külvilág részéről. A helyi és a nagy országos lapok is rendre szemfényvesztőknek nevezték a Wright fivéreket, a tudományos folyóiratok pedig arra hivatkozva nem foglalkoztak velük, hogy a hírlapok sem számoltak be róluk. A titkolózást jól tükrözi, hogy a Flyer II és Flyer III szerkezetekkel 1904 és 1905 folyamán végzett repülésekről csak a fivérek saját fényképei maradtak fenn.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley 20:20
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 19:05
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap