A vörösterror 133 napja

A fotós csak a kép előhívásakor vette észre: kizuhanó potyautast kapott le

2019. január 17. 08:19 Múlt-kor

1970. február 24-én a 14 éves Keith Sapsford szörnyethalt, miután 60 métert zuhant, miután kiesett a Japan Airlines Sydneyből Tokióba tartó repülőgépéből. A gyermek potyautasként kívánt repülni a DC-8-as típusú gép futóaknájában, ahol a kerekek pihennek a repülés során, azonban pillanatokkal a felszállást követően kizuhant onnan.

Keith Sapsford

John Gilpin ausztrál amatőr fotós ugyanezen a napon a sydneyi repülőtéren dolgozott, és felszálló repülőket fotózott. Többek között a Tokióba tartó járat felszállását is végigfotózta, ám akkor nem vett észre semmi rendkívülit. Dolga végeztével hazament, majd mikor egy héttel később előhívatta a fotókat, akkor fedezte fel az egyik képen a borzasztó részletet.

Keith apja, CM Sapsford úgy emlékezett vissza a fiára, mint egy élettel teli kamaszra, aki látni kívánta a világot. Rendkívül nyugtalan természet volt, és számos alkalommal szökött el hazulról, hogy óriási kíváncsiságát kielégítse. A szülők még egy földkörüli útra is elvitték, hogy világot láthasson, és tudásszomja kissé csillapodjon.

Ám mikor visszaértek a körútról, minden kezdődött elölről. Ezt követően is gyakran elszökött otthonról, a szülők már többféle segítséget is igénybe vettek, hátha képesek lesznek lenyugtatni egy kissé az izgága gyermeket. Mindhiába. 1970. február 21-én, három nappal a tragédia előtt ismét meglógott (ezúttal nem a családi házból, hanem a problémás gyermekeket foglalkoztató Boys Town-i katolikus intézetből, ahová beadták a kétségbeesett szülők), ám már sohasem tért haza. „Az elhatározása, hogy lássa az őt körülvevő világot, az életébe került” – mondta az apja.

Mi történt pontosan?

Keith február 21-én szökött meg, e tényt az intézet másnap jelentette. 24-én a fiatal a hanyag ellenőrzést kihasználva, valahogy bejutott a sydneyi repülőtérre, és az ott sorakozó gépek közül kiválasztva egyet bemászott a futóaknába, vagyis arra a területre, ahol a futóművek a behúzás után helyet kapnak a repülés során.

A technikusok úgy vélik, a fiú sok ideig bujkálhatott ott, vagyis órákkal a felszállás előtt már a helyén volt. A reptéri személyzet nem vette észre, a fiú rejtve maradt, a gép pedig felszállt. Mikor elemelkedett a földről, a kerekek behúzása is elindult, a biztonságosnak hitt rekesz pedig megnyílt, hogy a kerekeknek helyet adjon, ezen a ponton eshetett ki Keith. Körülbelül hatvan métert zuhant, és azonnal szörnyethalt. A szakemberek külön kiemelték, hogy az utazást semmiképpen sem élte volna túl. Vagy az oxigénhiány vagy az alacsony hőmérséklet végzett volna vele.

2019. tavasz: A vörösterror 133 napja
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (4 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 25% kedvezménnyel.
A 4. lapszámot ajándékba adjuk.
6 368 ft 4 776 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 65% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 6 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!