Honnan jöttek a zarándok atyák?
2013. április 30. 16:21
Összekapott egymással Plymouth és Essex: a kelet-angliai megye elöljárói azt állítják, hogy a zarándok atyák nevével összeforrt város „eltérítette” a puritánokat szállító hajót, az Újvilág partjait 1620-ban elérő Mayflowert. Az essexi Harwich a közelgő jubileum előtt egészpályás letámadást indított a szerinte őt megillető dicsőség visszaszerzése érdekében.
Korábban
A Mayflower utasai voltak az első európai letelepedők Új-Angliában. A Zarándok Atyák (Pilgrim Fathers) azok az anglikán egyház eszméivel egyet nem értő puritán telepesek, akik a Mayflower hajón 1620-ban Angliából Amerikába érkeztek, s létrehozták a Plymouth nevű telepet az új-angliai Massachusetts-ben. Ezt a százfős csoportot nem védte királyi charta vagy kiküldött kormányzó: az üldözött puritánok maguk írták meg telepük alapító okiratát (Mayflower Compact), amely az első írott angol alkotmányos dokumentumok egyike volt.
Bár hűséget fogadtak benne az angol uralkodónak, szabályaikat – a görög városállamok módjára – a polgárok teljes gyülekezete alkotta, s maguk közül választottak kormányzót is, aki tisztségét attól fogva 35 éven át viselte. A Stuart uralkodóknak nem volt lehetőségük vagy éppen katonai eszközük akaratuk érvényesítésére, s a többnyire szabad közösségek gomba módra szaporodtak az új kontinensen a 17. század első felében.
Az essexi Harwich kikötővárosa most visszavenné a dicsőséget Plymouth-tól, mondván, a hajó legénysége Essex megyéből származott, West Country (a délnyugat-angliai földrajzi egység része a zarándokokról ismertté vált Plymouth) pedig csak a véletlennek köszönheti, hogy a Mayflower éppen ott kötött ki egy rövid időre. A harwinchiak szerint a legendás árbocos is a kikötőben készült, és a hajó kapitánya szintén az essexi település szülöttje volt.
A Harwich Mayflower Project máris bejelentette, hogy a Mayflower történelmi útjának 400. évfordulójára elkészítik a hajó életnagyságú replikáját (az eredeti hossza becslések szerint 90–110 láb, azaz 27–34 méter, szélessége pedig 7,5 méter volt), amellyel 2020-ban újra átszelnék az Atlanti-óceánt. A szervezők szerint azonban csigalassan halad a projektre szánt 2,5 millió dollár összekalapozása, mivel nehéz megtörni Plymouth „monopóliumát”.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király 16:05
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában 15:05
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap
- Előbb filmsztár lett, majd a színpadot is meghódította Törőcsik Mari tegnap