Honnan jöttek a zarándok atyák?
2013. április 30. 16:21
Összekapott egymással Plymouth és Essex: a kelet-angliai megye elöljárói azt állítják, hogy a zarándok atyák nevével összeforrt város „eltérítette” a puritánokat szállító hajót, az Újvilág partjait 1620-ban elérő Mayflowert. Az essexi Harwich a közelgő jubileum előtt egészpályás letámadást indított a szerinte őt megillető dicsőség visszaszerzése érdekében.
Korábban
A Mayflower utasai voltak az első európai letelepedők Új-Angliában. A Zarándok Atyák (Pilgrim Fathers) azok az anglikán egyház eszméivel egyet nem értő puritán telepesek, akik a Mayflower hajón 1620-ban Angliából Amerikába érkeztek, s létrehozták a Plymouth nevű telepet az új-angliai Massachusetts-ben. Ezt a százfős csoportot nem védte királyi charta vagy kiküldött kormányzó: az üldözött puritánok maguk írták meg telepük alapító okiratát (Mayflower Compact), amely az első írott angol alkotmányos dokumentumok egyike volt.
Bár hűséget fogadtak benne az angol uralkodónak, szabályaikat – a görög városállamok módjára – a polgárok teljes gyülekezete alkotta, s maguk közül választottak kormányzót is, aki tisztségét attól fogva 35 éven át viselte. A Stuart uralkodóknak nem volt lehetőségük vagy éppen katonai eszközük akaratuk érvényesítésére, s a többnyire szabad közösségek gomba módra szaporodtak az új kontinensen a 17. század első felében.
Az essexi Harwich kikötővárosa most visszavenné a dicsőséget Plymouth-tól, mondván, a hajó legénysége Essex megyéből származott, West Country (a délnyugat-angliai földrajzi egység része a zarándokokról ismertté vált Plymouth) pedig csak a véletlennek köszönheti, hogy a Mayflower éppen ott kötött ki egy rövid időre. A harwinchiak szerint a legendás árbocos is a kikötőben készült, és a hajó kapitánya szintén az essexi település szülöttje volt.

A Harwich Mayflower Project máris bejelentette, hogy a Mayflower történelmi útjának 400. évfordulójára elkészítik a hajó életnagyságú replikáját (az eredeti hossza becslések szerint 90–110 láb, azaz 27–34 méter, szélessége pedig 7,5 méter volt), amellyel 2020-ban újra átszelnék az Atlanti-óceánt. A szervezők szerint azonban csigalassan halad a projektre szánt 2,5 millió dollár összekalapozása, mivel nehéz megtörni Plymouth „monopóliumát”.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

Múlt-kor történelmi magazin
- Forró magyar őszök – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Trianon előtt - határon túl: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- A szabadság kapujában – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Holokauszt 1944-ben: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- Páratlan párok: megjelent a Múlt-kor téli száma
- Horthy Miklós ingadozó trónkérdései
- Rákosi 1956 utáni ismeretlen levelei
- A Hunyadi-dinasztia tündöklése és bukása
- Kulisszatitkok az Egri csillagok forgatásáról
- 12:29
- Újabb Munkácsy-alkotással bővült Pákh Imre gyűjteménye 11:28
- Kortárs művészeti különlegességekkel és páratlan platinaékszerekkel készült a BÁV a karácsonyra 09:50
- 35 kilométert autózott a Holdon az Apollo–17 legénysége 08:20
- Vértelen, „bársonyos” forradalommal bukott meg a kommunizmus Csehszlovákiában tegnap
- Bizalmatlansággal fogadták a szabadságharc vezetői Bem Józsefet tegnap
- Hogyan fogadta az amerikai sajtó az 1. világháború kitörését? tegnap
- Juntája tagjait is lefokozta a puccsal hatalomra került Pinochet tábornok tegnap