Mi lesz a HMS Victory sorsa?
2012. május 9. 08:55
A brit védelmi minisztérium felkészült a jogi csatározásokra és a parlament padsoraiból érkező, kínosnak ígérkező kérdések fogadására, miután a tárca egy amerikai cégnek engedélyezte, hogy megkezdje a 18. századi brit csatahajó, a HMS Victory roncsainak feltárását. A helyzet azért is pikáns, mivel a rakomány hatalmas értékű lehet.
Korábban
Lord Renfrew egyike azon vezető régészeknek, akik elítélték a feltárás megindítására ütött pecsétet, mondván, a HMS Victory a maga idejében a világ legragyogóbb hajója volt, mikor a La Manche csatornán 1744-ben elsüllyedt.
A feltárást az a floridai székhelyű, tengeri régészettel foglalkozó cég fogja végezni, amely havi rendszerességgel tűnik fel a különböző sajtótermékekben – s nem éppen jó színben. Az egyezség értelmében az Odyssey Marine Exploration a több millió font értékű arany és ezüst feltárásának cserébe a leletek egy bizonyos százalékát kapja meg.
„Ez teljesen ellentétes az UNESCO-egyezménnyel, különösen a függelékben foglaltakkal, amely kimondja, hogy a víz alatti kulturális örökséget nem lehet eladni kereskedelmi célokból. Az Odyssey pedig egy kereskedelmi célú kármentő cég. Nem világos, hogy a fizetség milyen formában érkezik: csak úgy lehet ezt elképzelni, hogy a kiemelt leleteket eladják – így működött régebben a cég. Kiemelni a leleteket, hogy aztán eladjuk őket – ez nem más, mint rablás” – fogalmazott Lord Renfrew.
Brit régészek most azért küzdenek, hogy megállítsák a feltárást, amiben a területre specializálódott jogászok lesznek a segítségükre. A minisztériumot kötelezettségmulasztással is vádolják, mivel a roncs ügyét arra a Maritime Heritage Foundation-re (MHF) tolta át, amelynek „úgy tűnik, semmilyen pénzügyi, régészeti vagy vezetői tapasztalata nincsen”.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
5. Magyarország gazdasága a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- 1946 nyarára olyan értéktelenné vált a pengő, hogy az utcán hajították el a bankjegyeket
- 1956 miatt is késett a Borsodi Vegyi Kombinát elindulása
- Volt, aki féltette a túl sok szabadidőtől a népet a szabad szombatok bevezetésekor
- A rendszerváltoztatás belülről
- A haderő mellett a gazdaság fejlesztését is megcélozta a győri program
- Naponta nőttek tizenötszörösükre az árak a hiperinfláció idején
- Különösen kegyetlen körülmények között dolgoztatták a Hortobágyra kitelepítetteket
- Miért sikerült a lengyeleknek az, ami a magyaroknak nem?
- Nyolc áldozatot követelt a Kádár-korszak sikervállalatának építése
- Eiffel vállalata tervezte a szegedi Tisza-hidat a nagy árvíz után 18:05
- A detektívek soha nem hagyták abba a nyomozást Butch Cassidy és bűntársa után 16:05
- Árulás és részegség miatt bukott el az amerikaiak támadása az angol kikötő ellen 15:05
- Órákon keresztül „hallgatta ki” egy lázadó fejét Haiti diktátora 09:50
- Máig nem tudni, pontosan miért lázadt fel a Bounty legénysége 09:05
- A Kongresszus csak vonakodva adott támogatást Morse forradalmi találmányához tegnap
- Énekléssel és olvasással oldotta fel gyermekkori traumáit Őze Lajos tegnap
- Az őslakosok iránti meg nem értés okozta Magellán vesztét tegnap