Kikötőfejlesztés veszélyezteti Velencét
2009. szeptember 7. 20:12 MTI
A velencei kikötő fejlesztési tervei veszélybe sodorják a lagúnák városát - hangsúlyozta legújabb jelentésében a Venice in Peril Fund (Velence veszélyben Alapítvány).
Korábban
A velencei kikötőben fenékkotrást terveznek, hogy a létesítményt több és nagyobb hajó befogadására tegyék alkalmassá. A 260 millió eurós (70,8 milliárd forintos) projekt révén 400 méter hosszú hajók is képesek lesznek bejutni a kikötőbe. Mint a kikötői illetékesek hangsúlyozzák, a fejlesztést a növekvő idegenforgalom és teherforgalom teszi szükségessé, ugyanakkor a munkálatok során betartják a természetvédelmi előírásokat.
A fejlesztési terveket igen aggasztónak tartják a műemlékvédők, hiszen a fenékkotrást és a hajóforgalmat tartják vízszintemelkedés egyik okának a lagúnákban, ami veszélyezteti az alacsonyan fekvő szigeteken emelt történelmi várost. "Az a tény, hogy nagy hajók bebocsátást nyernek a lagúnákba, súlyos következménnyel járnak a városra nézve" - hangsúlyozta Jane da Mostro, a Velence megmentésén fáradozó brit alapítvány kutatója.
Mint kifejtette, a magas vízszint gyakoribb velencei árvizeket jelent. Az utóbbi száz évben a növekvő vízszint és a gyarapodó lakosság együttes hatására Velence 23 centimétert süllyedt. Telente a város gyakorta az aqua alta (magas víz) áldozatává válik, amikor az erős szél és hullámzás miatt a város utcáin a bokáig érő vízben csak gumicsizmában és ideiglenes pallókon közlekedhetnek a velenceiek és a turisták. Tavaly decemberben élte át Velence az utóbbi 22 év legnagyobb árvízét. A környezetvédők szerint a jövőben súlyosabbá válik a helyzet, amikor a globális felmelegedés miatt világszerte megemelkedik a tengerek szintje.
A kikötői illetékesek szerint túlzottak a környezetvédők aggályai. Meggyőződésük szerint a gondokat megoldja az úgynevezett Mózes-projekt, a 4,3 milliárd eurós (1170,7 milliárd forintos) költséggel 2014-ben üzembe helyezendő mozgókapus megoldás. Az elképzelések szerint a mozgó védőgátak árvízveszélykor emelkednének fel a tengerfenékről. A műemlékvédők szerint viszont a létesítményt csupán rendkívül magas vízálláskor működtetnék, ám a mozgó védőgátak nem csökkentenék az átlagos tengerszintet, ahogy nem akadályoznák meg, hogy a víz fokozatosan "megegye a város köveit és tégláit" - mutatott rá Luigi D'Alpaos, a Pádua-i Egyetem hidrodinamika-professzora.
"A Mózes-projekt révén legfeljebb az aqua alta okozta gondokat lehet kezelni, ám ez nem orvosolja a többi problémát" - jelentette ki a professzor.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2010
- Az aradi vértanúk özvegyei
- Jan van Eyck és a Rózsa-regény
- A végzetes vonzerejű asszony
- Rosszéletű nők kalandjai a szabadságharc idején
- Hová lettek a bűnösök?
- Erős, mint a Bors, avagy az első magyar munkásmozgalmi kalandfilm
- A mélység titka: magyar roncskutatók víz alatti kalandjai Fokvárostól a Balatonig
- Az eredeti Széchenyi az igazi
- Charles Lindbergh pálfordulása a technikai vívmányoktól a környezetvédelemig
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.