2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Volt, hogy egy nap alatt kétszer is lelőtték a Luftwaffe ászát, Adolf Gallandot

2021. február 9. 18:56 Múlt-kor

Kétszer lőtték le egy nap alatt

A második világháború kezdetén, 1939 szeptemberében, a tapasztalt pilótát Lengyelországba vezényelték, ahol szárazföldi célpontokat kellett megsemmisítenie és itt bizonyíthatta a zuhanóbombázó taktika életképességét is.

Galland karrierjében a franciaországi hadjárat jelentett fordulópontot, azon belül is 1940. május 12., amikor élete első légi győzelmét aratta. A két lelőtt Hawker Hurricane pilótái minden bizonnyal nem voltak olyan boldogok, mint a német. Az angliai csatában aztán egyik légi diadal követte a másikat, 1940. november 1-jén Galland már az 50. légi győzelmét ünnepelhette.

A Luftwaffe elit pilótája, aki egy Messerschmitt Bf 109-es vadászgéppel szórta a halált, gépének törzsére egy szivarozó Mickey egeret festetett. Galland ugyanis a szivarért és a Disney figuráért is rajongott. Állítólag ő volt az egyetlen német pilóta, akinek a Messerschmittjébe szivargyújtót és szivartartót szereltek. Az utóbbira akkor volt szüksége, ha menet közben fel kellett vennie az oxigénmaszkot.

A Luftwaffe ászának azonban nem csak győzelmekben volt része. 1941. június 21-én a Franciaország feletti légi csatározásban ő húzta a rövidebbet; a dolog pikantériája az volt, hogy ezen a napon kétszer is lelőtték. Az első incidenst könnyebben megúszta: „A hasára kellett letennem a gépem egy mezőn. Hamarosan értem jöttek, felvettek, és ebéd után egy újabb bevetésre indultam”- idézte fel az első fiaskót Galland.

A „délutáni műszak” azonban rosszabbul sikerült. Miután gépét egy Spitfire eltalálta, Messerschmittje zuhanni kezdett. „A gépem lángolt, én megsebesültem. Megpróbáltam kiugrani a gépből, de a pilótafülke teteje nem mozdult, ezért a hátamat a tetőnek nyomva próbáltam azt kinyitni, miközben a gépem üvöltve a föld felé tartott. Mikor végre kinyílt a tető, akkor az ejtőernyőm hámja beakadt a rádióantennába. Küzdenem kellett, hogy kiszabadítsam magam, az ejtőernyőm szinte a földet érés pillanatában nyílt ki.”

Gallandra jellemző, hogy a két hajmeresztő „mutatvány” ellenére a két lelőtt, elvesztett vadászgép miatt sajnálkozott, illetve azért aggódott, hogy sérülései miatt nehogy földi szolgálatra osszák be.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Galland 1940-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)Galland és bajtársa, Günther Lützow Olaszországban, 1943. (kép forrása: Wikimedia Commons)A Me 262 egy késői gyártású példánya napjainkban (kép forrása: Wikimedia Commons)A szivarozó Galland saját Bf 109-ese pilótafülkéjében. A gép oldalán látható az oda festett, szintén szivarozó Mickey egér.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár