Traktor alkatrészek miatt veszett össze Lamborghini Ferrarival
2024. április 28. 20:20 Múlt-kor
Korábban
A támadó bika végül visszatért a szőlőhöz
Ferruccio Lamborghini 1962-ben alapította meg az Automobili Lamborghinit. Az első típus, az orrmotoros 350 GT 1963-ban debütált és lóerőben méltó ellenfele volt a Ferrarinak. A bikaviadalok szerelmeseként Lamborghini sportautójának márkajeléül az ágaskodó bikát, pontosabban a bikaviadalok igazi legendáját, a matador minden döfését túlélő Murciélagót választotta. Nem véletlenül, hiszen a híres bikát egy 1879-es bikaviadalon 24 (más források szerint 90) kardszúrással sem tudtak leteríteni.
Az első: Lamborghini 350 GT. Feladta a leckét Enzo Ferrarinak. (Kép forrása: Wikipédia / MrWalkr / CC BY-SA 4.0)
Wikipédia / MrWalkr / CC BY-SA 4.0
A szarvait támadásra szegező bika Ferrari ágaskodó lova mellett egyenrangú ellenfélnek bizonyult a luxus sportautók piacán, és nem kizárólag a bivalyerős, többnyire 12 hengeres motorok, hanem a lenyűgöző formavilág miatt.
Marcello Gandini, aki korábban éjszakai lokálok enteriőrjét készítette, remek vonalvezetésű, lapos sportkocsikat tervezett, így például a gyár első meghatározó típusát, a középmotoros, 12 hengeres Miurát, majd az azt követő Countach-ot, amelynek ajtói teljesen szokatlan módon, már felfelé nyíltak. Gandininek köszönhető a gyár egy másik legendás típusának, a Lamborghini Diablonak a formatervezése is.
A Countach a felfelé nyíló ajtókkal. (Kép forrása: Wikipédia / Countachinfo.de / CC BY 3.0)
Wikipédia / Countachinfo.de / CC BY 3.0
Az Emilia-Romagna tartományban fekvő Sant’Agata Bolognese székhelyű Lamborghini cég sportautói csodálatosak voltak, de értékesítésük az 1970-es évek elején nehézségekbe ütközött. Az 1970-es évek energiaválsága nem kedvezett sem a sportautók, sem a traktorok piacának.
1974-ben Ferruccio Lamborghini úgy döntött, hátat fordít az autók és traktorok világának és működési körét leszűkíti a hidraulikus alkatrészek, illetve a légkondicionáló berendezések gyártásra. Ezzel párhuzamosan a volt traktor- és sportkocsigyártó visszatért gyökereihez: Umbriában, a Trasimeno-tó mellett vásárolt egy 700 hektáros birtokot és borkészítésbe fogott. Lamborghini 1993 februárjában távozott az élők sorából, az általa alapított pincészetet azóta lánya, Patrícia irányítja.
Egy Centenario: 100% Dolce Vita! (Kép forrása: Wikipédia / Norbert Aepli, Switzerland / CC BY 4.0)
Wikipédia / Norbert Aepli, Switzerland / CC BY 4.0
Bár az új tulajdonosok néhány évente váltogatták egymást, sőt 1977 és 1984 között a gyár ellen csődeljárás is folyt, Ferruccio „gyermeke” végül túlélte a nehéz időket. A Lamborghini 1987-től a Chrysler, majd 1998-tól a Volkswagen-csoporton belül az Audi leányvállalataként tovább üzemelt. Népszerűsége a földteke felső tízezréhez tartozó fogyasztók körében a mai napig töretlen; a 2016-ban Ferruccio Lamborghini születésének száz éves centenáriumára megalkotott, több mint 700 lóerős Lamborghini Centenariot, amelyből 40 darab gördült le a gyártószalagról, gyorsan elkapkodták a vevők.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Fennállása alatt számos történelmi személy szobrát lecserélték a millenniumi emlékművön
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap