A vörösterror 133 napja

Szent Jobbtól a vörös csillagig - így robogott át a történelem a pályaudvarokon

2015. szeptember 25. 16:56

Az utolsó magyar király visszatérési kísérlete, a biatorbágyi robbantás, frontra induló vidám haditudósítók és a néhány hónappal később kivégzett Ries István mellett szundikáló Sebes Gusztáv. A vonatállomások és pályaudvarok olykor Magyarország legfontosabb 20. századi eseményeinek voltak a szemtanúi. A Fortepan képeinek segítségével a vasút szemszögéből idézünk fel néhány pillanatot a magyar közelmúlt történetéből. 

Szegedi  pályaudvar. A Délmagyarországi Rádió Klub szegedi Rádiómatinéjának résztvevői. Fent Tóth Erzsi, Horváth Éva és Berki Lili, lent Weygand Tibor, Scherz Ede (1928)
Szegedi pályaudvar. A Délmagyarországi Rádió Klub szegedi Rádiómatinéjának résztvevői. Fent Tóth Erzsi, Horváth Éva és Berki Lili, lent Weygand Tibor, Scherz Ede (1928) (a képre kattintva galéria nyílik)

IV. Károly és a cserkészek

Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.034
2019. tavasz: A vörösterror 133 napja
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (4 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 25% kedvezménnyel.
A 4. lapszámot ajándékba adjuk.
6 368 ft 4 776 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 65% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 6 990 Ft
A Keleti pályaudvar homlokzati képe. A felvétel 1890 után készült <br /><i>Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.034</i>Az ó-dombóvári vasútállomás (1916)Biatorbágy (ekkor Torbágy), vasútállomás, tábori mise 1921. október 22 én, IV. Károly király és Zita királyné visszatérése soránA kép bal oldalán Magyar Bálint egykori országgyűlési képviselő nagyapja, Magyar Elek és második felesége, Visy Masa (1930)Győri személypályaudvar (1930)Balatonfüredi vasútállomás, középen Cholnoky Jenő földrajztudós (1931)A biatorbágyi vasúti viadukt az 1931. szeptember 13-i merénylet utánBudapest felé tartó postakocsis vonat várakozik egy állomáson (1932)Keleti pályaudvar, utazás a lengyelországi cserkész dzsemborira (1935)Nyugati pályaudvar (1938Újdombóvár (ekkor önálló), a Szent Jobbot szállító különvonat az állomáson (1938)Pécsi pályaudvar (1941)Déli pályaudvar (1942)Frontra induló katona búcsúzik kislányától a Józsefvárosi pályaudvaron (1942)Józsefvárosi pályaudvar, frontra induló katonák búcsúztatása (1942)Az utolsó pusziItt még vidáman. Kelenföldi pályaudvar, a Haditudósító század indulása a frontra (1942)Kelenföldi pályaudvar, a Haditudósító század bevagonírozott gépjárművei (1942)Déli pályaudvar, a háttérben az Alkotás utca épületei (1943)Indulásra váró gyerekek a Déli pályaudvaron (1943)Déli pályaudvar az Avar utca felől nézve (1945)Déli pályaudvar, háttérben a Naphegy. Középen a MÁV 242. sorozatú áramvonalas szertartályos gőzmozdonyának roncsa (1945)Kerepesi út, Keleti pályaudvar, érkezési oldal (1945)Keleti pályaudvar, Alberg Orient Expressz (1947)Dorogi bányászokat szállító népesvonat (1949)Ries István MLSZ-elnök, igazságügy-miniszter és Sebes Gusztáv szövetségi kapitány a vonaton (1949)Vidám egyenruhások készülnek felszállni a vonatra (1951)A vörös csillaggal díszített Keleti pályaudvar (1951)Keleti pályaudvar, gyermekváró (1955)A Keleti pályaudvar 1956-banAz Alkotás utca a Déli pályaudvarnál 1956-banAlkotás utca a Déli pályaudvarnál 1956-banVasúti munkások a Keleti pályaudvaron (1957)Szegedi személypályaudvar, Utasellátó (1959)Keleti pályaudvar, Alberg Orient Expressz (1961)

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!