Mit üzennek a mának az egykori indián fogságnaplók?
2023. április 23. 09:50 Tarnóc András
Korábban
Borzalmak mindenkinek
E történetek egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó eleme a vérszomjas indián leírása volt. A szenvedések széles skálája közé tartozott a bizonyos mértékben beavatási funkciót is betöltő vesszőfutás. A „gauntlet” során a fogoly bot, illetve vesszők általi ütéseket szenvedett el, miközben végig futott a törzs minden tagjának – beleértve nőket, gyerekeket és öregeket is – sorfala előtt. Ugyanakkor, elsősorban misszionáriusok esetében a rituális jellegű kínzások sem voltak ritkák. Isaac Jogues jezsuita hittérítő megrázó erővel írja le hüvelykujja megcsonkítását, miután mohawk indiánok fogságába került a Szent Lőrinc-folyó felső vidékén.
Az amerikai függetlenségi háború idején gyakori volt, hogy az indiánok nőket raboltak el a gyarmati telepekről.
Gyakori módszernek bizonyult a foglyok gúzsba kötése és éheztetése is. Azonban ez utóbbi nem mindig büntetésként értelmezendő, sokszor maguk a foglyok utasították vissza az ételt: Mary Rowlandson is leírta, hogy több nap telt el fogságba esése óta, mielőtt ráfanyalodott volna a sült medvetalpra vagy a lómájra. Továbbá igen gyakori megpróbáltatásnak bizonyult a foglyok kivégzésének imitálása, vagy női foglyok esetében a fogságba esett gyermek kivégzésével történő fenyegetés. Egyes kutatók kiemelik az indiánok rituális kannibalizmusát, amely olyan homeopatikus varázslási tevékenységekkel párosult, mint a skalpolás és a vérivás.
A foglyok kínzása – annak ellenére, hogy több beszámoló részletekbe menő leírásokat tartalmazott gyermekek agyának kiloccsantásáról, terpentinbe áztatott karókba való nyársalásokról és tomahawkkal való mészárlásokról – valójában nem volt jellemző gyakorlat. Már csak azért sem, mivel az indiánok a foglyaikat minél előbb be akarták építeni a törzsi társadalomba elesett társuk, családtagjaik pótlásaként vagy a közösség fennmaradását biztosító hasznos munka végzőjeként.
A kiválasztottak vigasza
E sajátos memoárok paradox módon nem csak az egyéni megpróbáltatásokat örökítették meg, hanem példát adtak az írott szó önfelszabadító, illetve öngyógyító erejéről. Visszatérő elemük az önigazolás, illetve az isteni kéz munkálkodásának felismerése is. Az otthonából kiszakított hős a legtöbbször úgy birkózik meg a rátörő magánnyal, fizikai és lelki fájdalommal, hogy felsőbbrendű szándékot vél felfedezni élete eme fordulata mögött. Ez legtöbbször a vallási kötelességek elhanyagolása miatti büntetés, illetve a Teremtő általi kiválasztottság formájában érhető tetten. Dávid szavait – „Javamra vált a szenvedés” – több fogságnapló szerzője is idézte.
Az indián fogságnapló, azonban csak egyik példája a szabadulástörténet szerteágazó műfajának. Ebbe a kategóriába sorolhatók a rabszolganaplók, az észak-afrikai partvidék (Barbary Coast) kalózainak áldozataitól származó visszaemlékezések, a fehérek bentlakásos iskoláiba kényszerített indián gyerekekkel vagy apácazárdákkal kapcsolatos élmények, továbbá a vélhetően földöntúli lények általi elrablások beszámolói. A XX. század második felében a western mint filmműfaj is felfedezte magának a fogságélményt olyan klasszikus művek formájában, mint a John Ford rendezte The Searchers (Az üldözők, 1956), vagy Richard Brooks The Professionals (Szerencsevadászok, 1966) című alkotása. Sőt ez a vonal egészen a horror műfajáig vezet, utalhatunk Tobe Hooper több folytatást megélt filmjére: Texas Chainsaw Massacre (Texasi láncfűrészes mészárlás, 1974).
Az indián fogságnapló az amerikai nemzeti alapélményt szinte ellenállhatatlan metaforákban fejezte ki. Az etnikai vagy rasszalapú Másik kezében elszenvedett fogsággal és a szenvedésekkel való megbirkózás megteremtette az Isten általi kiválasztottságon és küldetéstudaton nyugvó amerikai eredetmítosz alapjait, és olyan közösen megélt történelmi traumákban adott vigaszt, mint Custer és csapatai felmorzsolása, az elvesztett vietnámi háború, a szeptember 11-e okozta társadalmi és pszichikai megrázkódtatás, továbbá a Perzsa-öbölben elhúzódó krízis.
Végezetül mit tanítanak ezek a fogságnaplók a mai olvasónak? Akár feltehetjük azt a kérdést is, hogy valóban kívülállónak tekinthetjük-e magunkat. A gyarmatkori Amerika határvidékén élő ember és XXI. századi megfelelője között meglepő módon egy alapvető hasonlóság felfedezhető. Habár a vadon indiánjai nem jelentenek többé fenyegetést, a bűnözők, fegyveresek által elrabolt emberekről megjelenő médiahírek (Natascha Kampusch, Michelle Knight vagy Papp István békefenntartó szudáni fogsága), az egyéni szabadság elvesztésének rémét villantják fel, sőt a tartózkodással kezelt Másikkal vagy az ősellenség kortárs vetületeivel történő találkozás ma sokak számára nem a képzelet birodalmába tartozó esemény.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
20. Az 1956-os forradalom Magyarországon
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- A mesterek győzték le a tanítványokat a melbourne-i medencében 1956-ban
- Az elsöprő túlerővel szemben sem adták fel a harcot a magyar felkelők 1956-ban
- Kegyetlen megtorlás követte a reményekkel teli forradalmat
- Eredetileg orvosnak tanult Maléter Pál, az 1956-os forradalom honvédelmi minisztere
- A náci hadigépezet megtörése után az 56-os forradalom leverése is Zsukov marsallra várt
- Így működött a kádári megtorló gépezet
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.