Megvetette a motorkerékpárokat, mégis legendát alkotott a Vespa tervezője
2021. szeptember 20. 12:55 Múlt-kor
Az olasz ipar ikonikus termékét, a Vespa robogót az 1953-as Római vakáció című film révén ismerhette meg a világ, köszönhetően annak, hogy Audrey Hepburn és Gregory Peck egy kétkerekű „darázson” furikáztak a napfényes Róma utcáin. Itália ma elképzelhetetlen kismotorok nélkül, de a második világháború előtt a robogózást leginkább az amerikaiak és a visszafogott britek kedvelték. 75 éve, 1946. szeptember 20-án gördült le a futószalagról a legendás olasz robogó, a Vespa első példánya.
Korábban
A franciák voltak az elsők
Az első robogót egy francia mérnök, bizonyos Georges Amédée Gauthier alkotta meg 1902-ben. Gauthier az „Autofauteuil”, azaz az autófotel nevet adta „gyermekének”. A jármű elnevezése találó volt, mert Gauthier az ülés helyébe egy mini karfával és háttámlával rendelkező, bárszékszerű ülőalkalmatosságot tervezett.
A francia kétkerekű csoda, amelynek külleme leginkább a legendás szocialista robogó, a Babetta és egy kerékpár fura elegyére emlékeztethetné a 21. századi szemlélőt, nem aratott nagy sikert.
A robogók először az angolszász országokban, az USA-ban és Nagy-Britanniában lettek igazán népszerűek az 1920-as és 30-as években.
Az első igazán forradalmi járgány, amelynek kialakítása és formája alapul szolgált a későbbi évtizedek típusainak, Nagy-Britanniában készült 1920-ban. Az Unibus nevű egyhengeres, kétütemű motorral felszerelt kétkerekű alumínium burkolata egy darabból készült.
Az 1930-as évek Amerikájában a Foster Salsbury által megálmodott Motor Glide robogók lettek hihetetlen népszerűek. Salsbury kétkerekű vívmányai leginkább egy megerősített rollerre hasonlítottak, azzal a különbséggel, hogy az ülés a hátsó kerék fölé került, a motort pedig az ülés alá helyezték.
Amíg a tengerentúlon és Nagy-Britanniában dübörgött a robogók eladása, addig a szűk olasz utcákon és a római sugárutakon a darázshangú robogók helyett autók és kerékpárok szelték az aszfaltot.
Az első valamirevaló, robbanómotorral felszerelt olasz mini kétkerekűt Vittorio Belmondo alkotta meg torinói műhelyében 1939-ben. A Velta nevű robogó viszont nem nagyon érdekelte az olaszokat, Belmondo kevesebb, mint 100 darabot tudott legyártani belőle.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2012
- Öveges professzor, mindenki fizikatanára
- Tabutörő stációk: Szexuális forradalom – szexuális ellenforradalom
- A japán-amerikaiak internálása a második világháborúban
- Vietnam öröksége - Irak árnyéka
- Szex, szerelem, testiség a szocializmusban
- Balatonederics: A fekete kastély kísérteties históriája
- Variációk Fidel Castro likvidálására
- Kossuth „búcsúja” prózában és versben
- Megmentésre váró hungarikumok
- Halála előtt műveinek elégetésére kérte barátját Franz Kafka 08:20
- Felesége volt állandó alkotótársa a groteszk humorú filmjeiről ismert Böszörményi Gézának tegnap
- A színházon kívül a pletykalapok sztárja is volt a botrányos életű Rex Harrison tegnap
- Az ókori Trója mellett Mükéné romjait is feltárta Heinrich Schliemann tegnap
- Őrizetbe vétele előtt még ünnepelt a jakobinus diktatúra vezéralakja, Robespierre tegnap
- Haláláig hitt az „igazságos háborújában” Jorge Videla tegnap
- Száz év után derítették ki, hogy valóban megtörtént a II. Vilmos császár életére törő küldetés tegnap
- Hírnevet és hatalmas adósságot hozott Feszty Árpádnak a monumentális körkép 2024.06.01.