Majdnem két hónapon át tartott az út a világ leghosszabb buszjáratán, London és Kalkutta között
2021. február 18. 14:28 Múlt-kor
1957. április 15-én egy máig megdöntetlen rekord felállítása vette kezdetét: elindult az első busz a London-Kalkutta járaton, amelyet az Albert Travel nevű brit idegenforgalmi társaság üzemeltetett. Az 1976-ig rendszeresen induló járat máig a valaha volt leghosszabb buszjáratnak számít, a maga 32669 kilométerével.
Korábban
A busz 51 nappal később, 1957. június 5-én érkezett meg az indiai városba. A járat alapvetően az 1960-as évek világcsavargói által később „hippiútvonalként” ismert utat követte India felé.
Angliából a busz áthajózott Belgiumba, majd innen a korabeli Nyugat-Németországon át Ausztriába hajtott. A kommunista, ám a Nyugat felé nyitott Jugoszlávia következett, majd innen a szigorú kommunista rezsim által uralt Bulgária érintésével Törökországba vitte utasait a járat.
Az út ritkán volt akadályoktól mentes
Törökországból az ekkoriban még a nyugatbarát uralkodó, Mohammad Reza Pahlavi sah által irányított Iránon és az ekkor alkotmányos monarchiaként viszonylag nyugodt belső viszonyokkal bíró Afganisztánon át vezetett az út az akkoriban Nyugat-Pakisztánként ismert mai Pakisztánba, majd végül Indiába. Kalkuttába Delhi, Agra, Allahabad és Váránaszi városok érintésével jutott el.
Az út költsége 1957-ben 85 angol font volt. Később az ár már 150 font közelébe kúszott fel, ami igen borsosnak tűnhet – azonban tartalmazta mind a szállást, mind az étkezést a teljes útra, amely sokkal inkább volt hosszú turistaút, mint egyszerű buszjárat.
Az 1970-es években Kalkuttából – külön árazással – a busz tovább is indult, Burmán, Thaiföldön, Malajzián keresztül Szingapúrba, majd hajóval egészen Ausztráliáig. Ekkorra a járat már egy, az eredetiből továbbépített emeletes buszt jelentett, amelyen heverőkkel rendelkező olvasószoba és emeleti „kilátó” is volt.
Az első út sikeréről beszámoló korabeli újságcikk. Eszerint mind a sofőr, egy bizonyos Mr. Garrow-Fisher, mind a legidősebb utas, a 76 éves Mrs. J. Scatter maradéktalanul jól érezte magát az úton, amelyen semmilyen műszaki hiba nem érte a járművet – egyedül Delhiben kellett a fékeken állítani. A cikk szerint a visszautat kissé más útvonalon, Szírián és Jordánián keresztül tervezték.
A járatnak – ahogy az egész „hippiútvonalnak” – Közép-Ázsia politikai átalakulásai vetettek véget: az 1973-as afganisztáni puccsot követően az ország stabilitása nagy mértékben csökkenni kezdett, és Iránban már az 1970-es évek közepén forrongott az a belső elégedetlenség a sah rezsimjével szemben, amelyet végül 1979-ben a fundamentalista szélsőségesek használtak ki, hogy magukhoz ragadják a hatalmat. India és Pakisztán 1965-ben és 1971-ben is háborút vívott egymással, a két ország viszonyának romlása szintén veszélyessé tette az utat.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


ősz
Múlt-kor magazin 2010
- Az aradi vértanúk özvegyei
- Jan van Eyck és a Rózsa-regény
- A végzetes vonzerejű asszony
- Rosszéletű nők kalandjai a szabadságharc idején
- Hová lettek a bűnösök?
- Erős, mint a Bors, avagy az első magyar munkásmozgalmi kalandfilm
- A mélység titka: magyar roncskutatók víz alatti kalandjai Fokvárostól a Balatonig
- Az eredeti Széchenyi az igazi
- Charles Lindbergh pálfordulása a technikai vívmányoktól a környezetvédelemig
- Buborékfújók, csirkelábak és elkapott pillanatok: budapesti streetfotók az 1970-es évekből 18:09
- Nem sokon múlt, hogy az 1838-as árvíz négy évtizeddel később megismétlődjék 17:12
- Először láthatja a nagyközönség Darwin számos emléket tartalmazó utazóládikáját 15:51
- Feltárták I. Ferenc francia király 16. századi teniszpályáját 14:28
- Munkásai keresztnevén szólíthatták a farmernadrág atyját, Levi Strausst 12:31
- Híres testvérek árnyékában – megjelent a Múlt-kor tavaszi száma 11:59
- Felújításra kerül a drámarajongó Marie Antoinette saját színháza Versailles-ban 11:51
- Napóleon ellenállás nélkül térhetett vissza trónjára Elba szigetéről 10:52