2021. tavasz különszám: 18 festmény, amit imádunk
ITT támogathatsz bennünket

 
Keresett szó   
Címke szerint
Dátum és között
Keresési feltételek:
Címke: közlekedés
158 találat
[1]

A Csalagút vetett véget Nagy Britannia történelmi elszigeteltségének

[2021.05.06. 17:13] Hírek

27 éve, 1994. május 6-án II. Erzsébet brit királynő és François Mitterrand francia elnök jelenlétében avatták fel a Nagy-Britannia és Franciaország között a La Manche csatorna alatt közvetlen összeköttetést teremtő Eurotunnelt.

[2]

Kezdetben sokan kételkedtek a Margit híd értelmében

[2021.04.30. 20:50] Hírek

A Fővárosi Lapok folyóirat kissé komor hangvétellel tudósított a Margit-híd 1876. április 30-ai felavatási ceremóniájáról. Az újság által felvázolt „sötét jövőt” az magyarázta, hogy egyes közéleti személyiségek túl magasnak tartották a híd építési költségeit, és nemtetszésüknek hangot is adtak.

[3]

Bombazápor vezetett a világhódító olasz „darázs” megszületéséhez

[2021.04.26. 16:32] Hírek

Itália ma elképzelhetetlen kismotorok nélkül, de a második világháború előtt a szabadságot és a könnyed életérzést sugárzó robogózást leginkább az amerikaiak és a visszafogott britek kedvelték. A Vespa karrierje hivatalosan 1946. április 23-án kezdődött.

[4]

Hiába vonzotta a jómódú utazókat, a grandiózussága lett a Titanic veszte

[2021.04.21. 13:02] Hírek

1912. április 14-e vitathatatlanul a hajózás történetének az egyik legismertebb dátuma. Ezen a napon ütközött jéghegynek a Titanic, majd alig pár órával később, az éjszaka közepén örök hullámsírba süllyedt. 

[5]

Az autóknál a jövő technikája érdekelte jobban „Rakétás Fritzet”, az Opel-család különcét

[2021.04.08. 07:32] Hírek

A ma ötven éve, 1971. április 8-án elhunyt Fritz von Opel kísérletező, felfedező szellemű ember volt, akinek nyughatatlansága, rakéták iránti érdeklődése olyan tudományos eredményeket hozott, amelyek nélkül a 20. század sem olyan lett volna, mint amilyennek megismertük.

[6]

A dunai hajózás 19. századi históriáját mutatja be egy bukaresti kiállítás

[2021.03.30. 16:21] Hírek

A dunai hajózás történetét felelevenítő kiállítás nyílik kedden Bukarestben a Magyar Kulturális Intézet és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum közös szervezésében.

[7]

Az Aquincumi Múzeum az őskortól a népvándorlásig terjedő műtárgyai láthatók a Kisföldalatti megállóiban

[2021.03.30. 11:54] Hírek

Egy műtárgy - egy kérdés címmel hirdetett játékot az Aquincumi Múzeum, amelynek gyűjteményéből a Kisföldalatti megállóiban plakátokon mutatnak be műtárgyakat, mellettük egy-egy megválaszolandó kérdéssel.

[8]

Elhunyt a legendás motorversenyző Kurucz György

[2021.03.16. 12:48] Hírek

Kilencvenegy éves korában elhunyt Kurucz György legendás motorversenyző, edző, gépfejlesztő – tájékoztatta a család hétfőn az MTI-t.

[9]

A II. világháborúig hajtotta gőzgép Széchenyi Ödön álmát, a budavári siklót

[2021.03.02. 10:58] Hírek

151 éve, 1870. március 2-án helyezték üzembe a Budavári Siklót. A sikló a második világháborúban súlyos károkat szenvedett és használhatatlanná vált, a Várba a közlekedést buszokkal oldották meg. A helyreállítást 1984-ben kezdték meg, 1986. június 4-én adták át.

[10]

A kalauznak kellett bátorítania az utasokat az első, 1915-ös budapesti buszjáratra

[2021.03.01. 10:15] Hírek

106 éve, 1915. március 1-jén indult az első budapesti autóbuszjárat az Aréna út (ma Dózsa György út) és a Vilmos császár út (ma Bajcsy-Zsilinszky út) között az Andrássy úton át.

[11]

Az országúti kátyúkat jól bírta az Ikarus 30-as, a budapesti tömeget már kevésbé

[2021.02.24. 08:42] Hírek

Az Ikarus volt a szocialista Magyarország egyik legsikeresebb vállalata, buszai a vasfüggönyön túli országokat is meghódították. Már az egyik első típus, a 30-as modell is kedvező kritikákat kapott Genftől Prágáig. A fővárosi tömegközlekedést használóknak azonban a 70 évvel ezelőtt, 1951. február 24-én forgalomba állított Ikarus 30 közel sem vált kedvencévé.

[12]

Szinte mágnesként vonzották a londoni emeletes buszok az önjelölt kaszkadőröket

[2021.02.08. 18:46] Hírek

London látképe azonban nem lenne teljes a piros emeletes buszok nélkül. A double-deckerek ikonikus darabja, az AEC Routemaster 65 éve, 1956. február 8-án kezdte meg több évtizedesre nyúló működését a brit fővárosban.

[13]

Félt a lebőgéstől, ezért éjszaka tette meg első próbaútját a légtömlős gumiabroncs feltalálója

[2021.02.05. 09:21] Hírek

181 éve, 1840. február 5-én született John Boyd Dunlop skót állatorvos, a légtömlős gumiabroncs feltalálója. A Dunlop ma is a világ egyik vezető gumiabroncsgyártója, amely kiemelkedő újításaival meghatározó szerepet játszott az iparág történetében.

[14]

A csuklós trolibuszok előtt pótkocsis megoldással is kísérleteztek a fővárosi vonalakon

[2020.12.16. 11:42] Hírek

87 éve, 1933. december 16-án indult el az első troli Budapesten. Az elektromos hajtású tömegközlekedési eszköz első példányát a német Werner Siemens tervezte, az első trolibuszt 1882-ben helyezték üzembe.

[15]

A kalauzok eltűnésével megjelentek a bliccelők is a BKV járatain

[2020.12.04. 14:55] Hírek

58 éve, 1961. december 4-én vezették be Budapesten, először a Fogaskerekű Vasúton a kalauz nélküli közlekedést. Az első vidéki fecske Szeged volt, ahol 1974. október 1-jétől vezették be a kalauz nélküli közlekedést.

[16]

Az első magyarországi autó füstfelhője miatt még a tűzoltóság is kivonult

[2020.11.30. 18:43] Hírek

A vágyálmok elérhetetlensége, a kivételesek szerencséje, a sorban állók türelme: az autótulajdonosok sokáig alkottak elitcsoportot, míg lassan a saját gépjármű birtoklása előtt a társadalom szélesebb rétegei számára is megnyílt az út.

[17]

Tizenhat évig vitatkoztak Budapest legszebb villamosvonalának megépítésén

[2020.10.20. 17:55] Hírek

A pesti Duna-part első villamosvonala tervezőinek az árvízvédelemmel és a pesti korzóval is meg kellett küzdeniük. A 2-es villamosvonal nélkül ma már elképzelni sem tudnánk a pesti korzót.

[18]

Ferenc József és II. Vilmos is utazott a millenniumi földalattin

[2020.07.25. 10:59] Hírek

Az 1896-os Ezredéves Kiállításra közel ötmillióan voltak kíváncsiak. Ekkora látogatósereget nem lehetett volna mozgatni hatékony tömegközlekedési eszköz nélkül. 1896 tavaszára megépítették az Andrássy út alatt húzódó, a belvárost a Városligettel összekötő kéregvasutat.

[19]

Budapest kincseit tekinthetik meg a járókelők a Kisföldalatti állomásain

[2020.07.08. 09:59] Hírek

A Budapesti Történeti Múzeum (BTM) gyűjteményeiből, kiállításaiból mutat be válogatást az M1-es metró (Kisföldalatti) vonalának állomásain Budapest kincsei címmel megnyílt plakátkiállítás.

[20]

Eleinte csak április és október között járt a sokat kritizált fogaskerekű

[2020.06.24. 09:56] Hírek

1874. június 24-én indult meg a fogaskerekű vasút Budán a Városmajor és a Svábhegy között. A fogaskerekű ötletét Széchenyi Ödön gróf vetette fel. A Svábhegy a pest-budai polgárok kedvelt kiránduló- és üdülőhelye volt, de még a kiegyezés után is csak gyalogszerrel vagy szekéren juthattak fel oda. 

[21]

Csak napi egy-két utas vette igénybe az első magyarországi buszjáratot

[2020.06.01. 12:35] Hírek

115 éve, 1905. június 1-jén indult az első utasokat és csomagokat is szállító postai autóbuszjárat a németországi Bad Tölz és Lenggries között. Szintén ekkor alkalmaztak először a buszokon nagyméretű panorámaablakokat.

[22]

Múzeummá és kulturális térré alakul át a kelenföldi állomásépület

[2020.05.14. 11:27] Hírek

Megkezdődhet a kelenföldi állomásépület felújításának előkészítése. Vasúti terepasztalok és modelleket bemutató, családbarát kiállítóhely is lesz az épületben.

[23]

50 éves a fővárosi metróközlekedés, a közösségi oldalak segítségével ünnepel a BKV

[2020.04.03. 11:54] Hírek

Online pályázattal, minikoncertekkel és a metróról szóló virtuális múzeummal köszönti a héten 50 éves budapesti metróközlekedést a BKV.

[24]

Nem kellett áttérnie az iszlámra Széchenyi Ödönnek ahhoz, hogy török pasa legyen

[2020.03.24. 10:27] Hírek

1922. március 24-én halt meg Széchenyi Ödön gróf, a tűzoltóság magyarországi és törökországi megszervezője, Széchényi István fia. Az egymást követő török szultánok több kitüntetésben is részesítették, ő volt az első keresztény, aki úgy kapta meg a pasa címet, hogy nem kellett a hitét elhagynia.

[25]

Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros

[2020.03.02. 12:18] Hírek

150 éve, 1870. március 2-án helyezték üzembe a Budavári Siklót. A sikló a második világháborúban súlyos károkat szenvedett és használhatatlanná vált, a megmaradt berendezéseket elbontották, a Várba a közlekedést buszokkal oldották meg. A helyreállítást 1984-ben kezdték meg, az ünnepélyes avatásra 1986. június 4-én került sor.

[26]

Új harckocsi kerül a Hadtörténeti Múzeum bejáratához

[2020.02.27. 11:21] Hírek

Átmenetileg lecserélik a Hadtörténeti Intézet és Múzeum előtt álló T-34-es harckocsit – tájékoztatta az intézmény szerdán az MTI-t. A tank másfél éve látható a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum bejáratánál, a Kapisztrán téren.

[27]

Veterán közvetítőkocsit ajándékoz az MTVA a Közlekedési Múzeumnak

[2020.01.29. 12:34] Hírek

Különleges járművet, egy Ikarus 260.90 típusú közvetítőkocsit ajándékoz a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) a megújuló Közlekedési Múzeum részére.

[28]

London terebélyesedésének is megágyazott a világ első földalatti vasútja

[2020.01.10. 16:01] Hírek

157 éve, 1863. január 10-én nyitotta meg kapuit az utazóközönség előtt a világ első földalatti vasútvonala, a londoni Metropolitan Railway. Fejlesztését nagyrészt a város finanszírozta, mivel eddigre szinte elviselhetetlenné vált a felszíni lovaskocsis forgalom telítettsége – az óriási dugók már észrevehető negatív hatással voltak az üzleti életre.

[29]

Az olajválság mentette meg a budapesti trolivonalakat a felszámolástól

[2019.12.16. 10:41] Hírek

86 éve, 1933. december 16-án indult el az első troli Budapesten. Az elektromos hajtású tömegközlekedési eszköz első példányát a német Werner Siemens tervezte, az első trolibuszt 1882-ben helyezték üzembe.

[30]

A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek

[2019.11.19. 11:44] Hírek

180 éve, 1839. november 19-én született Plzeňben Emil von Škoda mérnök és gyáriparos, a Škoda Művek és a nálunk is népszerű Škoda autókat előállító autógyár alapítója.

[31]

A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?

[2019.09.03. 18:02] Műhely

A középkor – bármennyire kényelmes tempójúnak és helyhez kötöttnek tűnhet az akkori élet – igen gyakran járt nagy utazásokkal. A költözés és a hosszú utak megtétele gyakoribb volt, mint az a forrásokból elsőre kitűnik.

[32]

A Népliget és a Margitsziget is szóba került, mint az Úttörővasút lehetséges helyszíne

[2019.08.19. 11:48] Hírek

A Fortepan összeállításával emlékezünk meg arról, hogy 69 éve, 1950. augusztus 19-én adták át teljes hosszában a budapesti, Széchenyi-hegyi Úttörővasutat, mai nevén Gyermekvasutat. A forgalom egy nappal később indult meg.

[33]

Hihetetlen káoszos volt a 20. század eleji közlekedés jelzőlámpák nélkül

[2019.08.05. 16:51] Hírek

Egymás útját keresztező gyalogosok, autók és ló vontatta szekerek rendszer nélküli, dudaszóval és kiabálással fűszerezett áramlása: a 20. század eleji nyugat tipikus utcai élete. Az európai és észak-amerikai nagyvárosok közlekedését eluralta a káosz. Ahogy a motorizáció a nyugati világban egyre inkább tért hódított, úgy lett egyre veszélyesebb a gyalogos közlekedés.

[34]

Az utasok segítették a haladást a pesti lóvasúton, ha elfáradtak a lovak

[2019.08.01. 13:45] Hírek

153 éve, 1866. augusztus 1-jén indult el Pesten az első lóvasút, a járat a mai Kálvin tér és Újpest között biztosította a menetrend szerinti összeköttetést. 1868-ban készült el a városligeti és a kőbányai vonal, a pályán első, másod- és harmadosztályú, zárt és nyitott kocsik közlekedtek, köztük emeletesek is.

[35]

Klasszikus Ikarusok Ferihegyen

[2019.07.05. 13:38] Hírek

A legendás Ikarus gyár csaknem 40 autóbusza - köztük számos oldtimer jármű - mutatkozik be a hétvégén az I. Ferihegyi Ikarus Találkozón, az Aeroparkban.

[36]

Budapest első kalauz nélküli járata volt a fogaskerekű

[2019.06.24. 11:53] Hírek

1874. június 24-én indult meg a fogaskerekű vasút Budán a Városmajor és a Svábhegy között. A fogaskerekű ötletét Széchenyi Ödön gróf vetette fel. A Svábhegy a pest-budai polgárok kedvelt kiránduló- és üdülőhelye volt, de még a kiegyezés után is csak gyalogszerrel vagy szekéren juthattak fel oda. 

[37]

Évtizedeken át épült, 2002-re sikerült csak teljesen villamosítani a transzszibériai vasutat

[2019.05.31. 15:15] Hírek

128 éve, 1891. május 31-én kezdődött meg hivatalosan a transzszibériai vasút, a világ leghosszabb vasútvonala építése. Az első kapavágás Vlagyivosztokban, a világkörüli útjáról visszatérő Nyikolaj Alekszandrovics trónörökös jelenlétében volt délelőtt tíz órakor. 

[38]

Az Ikarus gördülő legendáiról nyílt kiállítás Székesfehérváron

[2019.05.29. 16:02] Hírek

Az Ikarus - A busz címmel az Ikarus-gyár történetéről nyílt időszaki kiállítás kedden Székesfehérváron, a Szent István Király Múzeumban. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeummal közös tárlat a hazai busz- és járműipar történetében különleges helyet elfoglaló legendás Ikarus-típusok és a székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyár történetét mutatja be.

[39]

Veszteséges pénznyelőből jövedelmező ágazattá tette a magyar vasutat Baross Gábor

[2019.05.09. 14:32] Hírek

127 éve, 1892. május 9-én halt meg Baross Gábor, a magyar államvasúti rendszer megteremtője, a dualizmus korszakának egyik legkiemelkedőbb gazdaságpolitikusa. A következetességéről és határozottságáról híres Baross Gábor joggal kapta a „vasminiszter” jelzőt.

[40]

Már Napóleon is alagúttal tervezte összekötni Nagy-Britanniát Franciaországgal

[2019.05.06. 15:19] Hírek

25 éve, 1994. május 6-án II. Erzsébet brit királynő és Francois Mitterrand francia elnök jelenlétében avatták fel a Nagy-Britannia és Franciaország között a La Manche csatorna alatt közvetlen összeköttetést teremtő Eurotunnelt.

[41]

Fakockák adták eredetileg a Margit-híd útburkolatát

[2019.04.30. 14:09] Hírek

143 éve, 1876. április 30-án adták át Budapest második Duna-hídját, a Margit hidat. A nemzetközi tervpályázatra 43 pályamű érkezett, ezek közül a francia Ernest Goüin francia mérnöké győzött, és a hatnyílásos, hétpilléres híd kivitelezését is Goüin cége, a Societé de Construction de Batignolles végezte.

[42]

Nem volt megállója, bárki leinthette az első, 1915-ös budapesti buszjáratot

[2019.03.01. 14:09] Hírek

104 éve, 1915. március 1-jén indult az első budapesti autóbuszjárat az Aréna út (ma Dózsa György út) és a Vilmos császár út (ma Bajcsy-Zsilinszky út) között az Andrássy úton át.

[43]

Tűzveszélyes luxus: ritkán látható képek a Hindenburg léghajó belsejéről (galéria)

[2019.02.21. 17:45] Hírek

1937-es tragédiájáig a Hindenburg léghajó képviselte a luxusszínvonalú légi utazás jövőjét. Egyúttal a náci propaganda szó szerinti zászlóshajója is volt, amely a nemzetiszocialista rendszer felsőbbrendűségét hirdette világszerte. Milyen lehetett rajta utazni?

[44]

Fia triciklije adott ihletet a légtömlős gumiabroncs feltalálójának

[2019.02.05. 12:11] Hírek

179 éve, 1840. február 5-én született John Boyd Dunlop skót állatorvos, a légtömlős gumiabroncs feltalálója. A Dunlop ma is a világ egyik vezető gumiabroncsgyártója, amely kiemelkedő újításaival meghatározó szerepet játszott az iparág történetében.

[45]

Voltak-e sebességhatárok a középkorban?

[2019.01.04. 09:13] Hírek

Napjainkban a közlekedés természetes részét képezik a szabályok. Kevesen gondolnák, hogy ez nem csupán a modern korban van így, de a középkorban is figyelmet fordítottak a közlekedés szabályok közé terelésére, különösen a nagyvárosokban.

[46]

Virtuális kiállításon tárul fel a Korbuly család páratlan életműve

[2018.12.13. 16:54] Hírek

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum az idén 125. éve született Korbuly János és hozzá kapcsolódva a Korbuly család életművét összefoglaló virtuális kiállítást indított útjára, amely részletesen bemutatja be a magyar gyáripar területén elévülhetetlen érdemeket szerzett család történetét és rajta keresztül a magyar ipari örökséget is.

[47]

Gólyalábakon éltek hajdanán a gascogne-i mocsárvidék lakói

[2018.12.07. 12:58] Hírek

Napjainkban a délnyugat-franciaországi Landes de Gascogne régiót erdő borítja. A 19. században azonban a fenyőkkel sűrűn benőtt vidék helyén mocsár terült el. Az itt élő emberek évszázadokig igen különleges megoldást alkalmaztak a közlekedés megoldására: gólyalábakon jártak.

[48]

Miért tűntek el a kalauzok a BKV járatairól?

[2018.12.04. 09:47] Hírek

57 éve, 1961. december 4-én vezették be Budapesten, először a Fogaskerekű Vasúton a kalauz nélküli közlekedést. Az első vidéki fecske Szeged volt, ahol 1974. október 1-jétől vezették be a kalauz nélküli közlekedést.  

[49]

A világ első motoros rollere az első világháború alatt jött divatba

[2018.11.10. 11:51] Hírek

Az első világháborúban az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában a benzinnel való takarékoskodás azt eredményezte, hogy egy teljesen új járműtípus is forgalomba került – az úgynevezett „autoped”, azaz egy korai motoros roller.

[50]

Amikor szinte egy vonatjegy áráért repülhettünk is a magyar városok között

[2018.10.15. 11:33] Hírek

A magyar polgári légi forgalom 72 éve született újjá: 1946. október 15-én szállt fel Budaörsről a Maszovletnek, a Malév jogelődjének két első belföldi járata. A Malév hivatalosan 1969. március 15-én szüntette meg az országon belüli légi forgalmat, a légitársaság ezután már csak a kifizetődő és nyereséges nemzetközi tevékenységére összpontosított.

Bezár