A vörösterror 133 napja

Keresés

 
Keresett szó   
Címke szerint
Dátum és között
Keresési feltételek:
Cimke: közlekedés
118 találat
[1]

Nem volt megállója, bárki leinthette az első, 1915-ös budapesti buszjáratot

[2019.03.01. 14:09] Hírek

104 éve, 1915. március 1-jén indult az első budapesti autóbuszjárat az Aréna út (ma Dózsa György út) és a Vilmos császár út (ma Bajcsy-Zsilinszky út) között az Andrássy úton át.

[2]

Tűzveszélyes luxus: ritkán látható képek a Hindenburg léghajó belsejéről (galéria)

[2019.02.21. 17:45] Hírek

1937-es tragédiájáig a Hindenburg léghajó képviselte a luxusszínvonalú légi utazás jövőjét. Egyúttal a náci propaganda szó szerinti zászlóshajója is volt, amely a nemzetiszocialista rendszer felsőbbrendűségét hirdette világszerte. Milyen lehetett rajta utazni?

[3]

Fia triciklije adott ihletet a légtömlős gumiabroncs feltalálójának

[2019.02.05. 12:11] Hírek

179 éve, 1840. február 5-én született John Boyd Dunlop skót állatorvos, a légtömlős gumiabroncs feltalálója. A Dunlop ma is a világ egyik vezető gumiabroncsgyártója, amely kiemelkedő újításaival meghatározó szerepet játszott az iparág történetében.

[4]

Voltak-e sebességhatárok a középkorban?

[2019.01.04. 09:13] Hírek

Napjainkban a közlekedés természetes részét képezik a szabályok. Kevesen gondolnák, hogy ez nem csupán a modern korban van így, de a középkorban is figyelmet fordítottak a közlekedés szabályok közé terelésére, különösen a nagyvárosokban.

[5]

Virtuális kiállításon tárul fel a Korbuly család páratlan életműve

[2018.12.13. 16:54] Hírek

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum az idén 125. éve született Korbuly János és hozzá kapcsolódva a Korbuly család életművét összefoglaló virtuális kiállítást indított útjára, amely részletesen bemutatja be a magyar gyáripar területén elévülhetetlen érdemeket szerzett család történetét és rajta keresztül a magyar ipari örökséget is.

[6]

Gólyalábakon éltek hajdanán a gascogne-i mocsárvidék lakói

[2018.12.07. 12:58] Hírek

Napjainkban a délnyugat-franciaországi Landes de Gascogne régiót erdő borítja. A 19. században azonban a fenyőkkel sűrűn benőtt vidék helyén mocsár terült el. Az itt élő emberek évszázadokig igen különleges megoldást alkalmaztak a közlekedés megoldására: gólyalábakon jártak.

[7]

Miért tűntek el a kalauzok a BKV járatairól?

[2018.12.04. 09:47] Hírek

57 éve, 1961. december 4-én vezették be Budapesten, először a Fogaskerekű Vasúton a kalauz nélküli közlekedést. Az első vidéki fecske Szeged volt, ahol 1974. október 1-jétől vezették be a kalauz nélküli közlekedést.  

[8]

A világ első motoros rollere az első világháború alatt jött divatba

[2018.11.10. 11:51] Hírek

Az első világháborúban az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában a benzinnel való takarékoskodás azt eredményezte, hogy egy teljesen új járműtípus is forgalomba került – az úgynevezett „autoped”, azaz egy korai motoros roller.

[9]

Amikor szinte egy vonatjegy áráért repülhettünk is a magyar városok között

[2018.10.15. 11:33] Hírek

A magyar polgári légi forgalom 72 éve született újjá: 1946. október 15-én szállt fel Budaörsről a Maszovletnek, a Malév jogelődjének két első belföldi járata. A Malév hivatalosan 1969. március 15-én szüntette meg az országon belüli légi forgalmat, a légitársaság ezután már csak a kifizetődő és nyereséges nemzetközi tevékenységére összpontosított.

[10]

Ferenc József és II. Vilmos is utazott a millenniumi földalattin

[2018.06.20. 12:59] Hírek

Az 1896-os Ezredéves Kiállításra közel ötmillióan voltak kíváncsiak. Ekkora látogatósereget nem lehetett volna mozgatni hatékony tömegközlekedési eszköz nélkül. 1896 tavaszára megépítették az Andrássy út alatt húzódó, a belvárost a Városligettel összekötő kéregvasutat.

[11]

„Itt állok, másként nem tehetek!” – mostantól Luther irányítja a forgalmat Worms városában

[2018.05.18. 10:11] Hírek

Luther Márton német vallásreformátor alakja jelenik meg a németországi Worms közlekedési lámpáin. A lámpákat az Evangélikus Egyház kezdeményezte a városnak otthont adó Rajna-vidék-Pfalz szövetségi tartományról elnevezett ünnepnap alkalmából.

[12]

A kalauznak kellett bátorítania az utasokat az első, 1915-ös budapesti buszjáratra

[2018.03.01. 08:23] Hírek

103 éve, 1915. március 1-jén indult az első budapesti autóbuszjárat az Aréna út (ma Dózsa György út) és a Vilmos császár út (ma Bajcsy-Zsilinszky út) között az Andrássy úton át.

[13]

Az Északi Járműjavító Dízelcsarnokába költözik a Közlekedési Múzeum

[2017.12.15. 15:35] Hírek

Kőbányán, az egykori Északi Járműjavító területén, az 1-es és 28-as villamosvonalak találkozásánál épülhet meg az új Közlekedési Múzeum – értesült a Magyar Idők. A kormány szerdai döntése értelmében az előzetes tervekben szereplő mintegy 30 ezer négyzetméteres múzeumi épületkomplexumban helyezik el a múzeum nagy járműveit. 

[14]

Botrányok és híres történelmi események tanúi voltak az Orient expressz vagonjai

[2017.11.13. 13:19] Hírek

A Párizs és Isztambul között közlekedő luxusvonat, az Orient expressz számos irodalmi alkotás és mozifilm ikonikus eleme. Története azonban regények lapjain, de a valóságban is bővelkedik a korabeli Európa neves személyiségeinek különös eseteiben.

[15]

A Velence városát a tenger fölé emelő cölöpös technikával épült a Keleti pályaudvar is

[2017.08.16. 10:28] Hírek

133 éve, 1884. augusztus 16-án adták át az utazó közönségnek a Keleti pályaudvart, akkori nevén a Központi pályaudvart. A legnagyobb szenzációt az akkoriban technikai csúcsteljesítménynek számító elektromos világítás keltette, az irodákban izzólámpákat, az állomáscsarnokban pedig ívlámpákat szereltek fel. 

[16]

Visszatérnek a múlt század járművei a HÉV vonalaira

[2017.08.15. 15:09] Hírek

Nosztalgia járatokkal és egy közeljövőben megjelenő új könyvvel ünneplik a budapesti helyiérdekű vasúti közlekedés elindulásának, az első HÉV forgalomba állításának 130. évfordulóját.

[17]

Egy nemrég előkerült fénykép oldhatja meg Amelia Earhart eltűnésének rejtélyét

[2017.07.06. 16:36] Hírek

A repülés történetének első nagy női úttörőjének ismeretlen sorsa régóta foglalkoztatja a kutatókat és lelkes amatőröket egyaránt. Egy újonnan előkerült fénykép most azt a teóriát látszik alátámasztani, miszerint a pilóta navigátorával együtt japán fogságba került. 

[18]

A hazai hajógyártás történetének fotóritkaságait böngészhetjük a Fortepanon

[2017.07.04. 14:24] Hírek

1200 eddig soha nem látott, a Közlekedési Múzeum fotógyűjteményéből származó felvétel vált hozzáférhetővé a megújuló Múzeum és a Fortepan képarchívum együttműködésében.

[19]

Az 1930-as években „gyalogosfogóval” próbálták meg csökkenteni a halálos baleseteket

[2017.06.26. 13:08] Hírek

Amióta Bridget Driscoll londoni gyalogos 1896-ban elsőként szenvedett halálos közlekedési balesetet egy automobillal történő ütközés következtében, a különféle autóipari és egyéb vállalatok szakemberei azon kezdtek el gondolkodni, miként lehetne csökkenteni a halálos balesetek kockázatát.

[20]

Kétszer is megindult Budapesten a trolibusz-közlekedés

[2017.05.31. 12:35] Hírek

A budapesti trolibusz-közlekedés legfontosabb állomásait, történetének érdekességeit ismerheti meg a közönség a júniusi HajóHíd Estek újabb állomásán csütörtökön, a Kossuth Múzeumhajón.

[21]

Európa-szerte mintául szolgáltak a „vasminiszter” Baross Gábor reformjai

[2017.05.09. 10:15] Hírek

Százhuszonöt éve, 1892. május 9-én halt meg Baross Gábor, a magyar államvasúti rendszer megteremtője, a dualizmus korszakának egyik legkiemelkedőbb gazdaságpolitikusa. A következetességéről és határozottságáról híres Baross Gábor joggal kapta a „vasminiszter” jelzőt.

[22]

Az eredeti terv szerint még a Duna alatt is keresztülvezetett volna a budai váralagút

[2017.05.02. 11:04] Hírek

Százhatvan éve, 1857. április 30-án adták át a közúti forgalomnak a négy év alatt megépült budai váralagutat, melynek legújabb nagyfelújítása várhatóan idén nyáron kezdődik.

[23]

Kezdetben egyszerű „kacsának” tartották a Wright-fivérek repüléséről szóló híreket

[2017.04.18. 10:38] Hírek

Százötven éve, 1867. április 16-án született Wilbur Wright amerikai feltaláló, aki Orville testvérével együtt először emelkedett a levegőbe a Wright Flyer névre keresztelt motoros repülőgéppel.

[24]

Sztálin miatt kezdődik 70-essel a budapesti trolik számozása

[2016.12.16. 13:13] Hírek

Nyolcvanhárom éve, 1933. december 16-án indult el az első troli Budapesten. Az elektromos hajtású tömegközlekedési eszköz első példányát a német Werner Siemens tervezte, az első trolibuszt 1882-ben helyezték üzembe.

[25]

Lóvasúttal és BUR-vasúttal Budapesten – így indult meg a fővárosi kötöttpályás közlekedés

[2016.09.16. 11:22] Hírek

150 éve, 1866. augusztus 1-jén indult meg a villamosközlekedés elődjének is tekinthető menetrend szerinti lóvasútforgalom a pesti Széna (ma: Kálvin) tér és Újpest között. 120 éve szállított utasokat először villamos – a BUR-vasútként ismert cég égisze alatt – a mai Lehel tér és Újpest között. 

[26]

Körcsatorna is állhatna a mai Nagykörút helyén

[2016.08.31. 08:32] Hírek

Százhúsz éve, 1896. augusztus 31-én adták át ünnepélyesen a millenniumi ünnepségek során a budapesti Nagykörutat. A huszonöt évig tartó munkák során a Margit hídtól a Boráros térig 4141 méteres utat alakítottak ki, amelynek szabályozási szélessége 45 méter széles volt.

[27]

Az egyik legsúlyosabb magyar vasúti tragédia árnyékolja be a szentendrei HÉV történetét

[2016.08.17. 11:19] Hírek

Százhuszonnyolc éve, 1888. augusztus 17-én indult meg a közlekedés a szentendrei HÉV vonalán, amely napjainkban Budapest legforgalmasabb elővárosi helyiérdekű vasútvonala. A végállomás az azóta felszámolt régi Filatorigát állomás volt Óbudán.

[28]

Norvég szakértelemmel és Velencéből ellesett módszerrel építették fel a Keleti pályaudvart

[2016.08.16. 11:12] Hírek

Százharminckét éve, 1884. augusztus 16-án adták át az utazó közönségnek a Keleti pályaudvart, akkori nevén a Központi pályaudvart. Augusztus 15-én, a délutáni órákban a főváros kíváncsi lakosai belépti jegyet válthattak, hogy megtekintsék a Központi Indóházat.

[29]

Olyan népszerű volt az első pesti lóvasút, hogy csak elővételben lehetett jegyet venni rá

[2016.08.01. 13:02] Hírek

Százötven éve, 1866. augusztus 1-jén indult el Pesten az első lóvasút, a járat a mai Kálvin tér és Újpest között biztosította a menetrend szerinti összeköttetést. 1868-ban készült el a városligeti és a kőbányai vonal, a pályán első, másod- és harmadosztályú, zárt és nyitott kocsik közlekedtek. 

[30]

Amikor Magyarország áttért a jobb oldali közlekedésre

[2016.07.06. 08:34] Hírek

Hetvenöt éve, 1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon a jobb oldali közlekedésről szóló rendelet, a fővárosban és környékén azonban csak november 9-én vezették be az új közlekedési rendet.

[31]

Csak napi egy-két utas vette igénybe az első magyarországi buszjáratot

[2016.06.01. 13:56] Hírek

Száztizenegy éve, 1905. június 1-jén indult az első utasokat és csomagokat is szállító postai autóbuszjárat a németországi Bad Tölz és Lenggries között. Szintén ekkor alkalmaztak először a buszokon nagyméretű panorámaablakokat.

[32]

Nemesi cím járt a földalatti ötletéért

[2016.05.02. 13:29] Hírek

Százhúsz éve, 1896. május 2-án, a millenniumi ünnepségek tetőpontján adták át az európai kontinens első, a világ második földalatti vasútvonalát Budapesten. A 3689 méternyi pályából alagútban 3225 méter, a felszínen, a Városligetben 464 méter haladt. 

[33]

Abraham Lincoln halála hozta el a pullmankocsi sikerét

[2016.03.03. 13:01] Hírek

Száznyolcvanöt éve, 1831. március 3-án született a New York állambeli Broctonban George Mortimer Pullman amerikai iparos, a hálókocsi feltalálója. Fénykorában 2000 kocsija közlekedett a síneken, a vállalat 1893-ban 62 millió dollárt ért. 

[34]

Budán építtette meg a világ második siklóját a „legnagyobb magyar” fia

[2016.03.02. 15:50] Hírek

Száznegyvenhat éve, 1870. március 2-án helyezték üzembe a Budavári Siklót. A sikló a második világháborúban súlyos károkat szenvedett és használhatatlanná vált, a megmaradt berendezéseket elbontották, a Várba a közlekedést buszokkal oldották meg

[35]

Postavonat alagútjába rejtették a rosette-i követ az I. világháború alatt

[2016.02.05. 13:15] Hírek

Egy kevesek számára ismert földalatti vasutat is bemutat majd az új, jövőre megnyíló londoni Postamúzeum. A postavonat 1927 és 2003 között vitte a küldeményeket a központi postahivatalokból a főváros keleti és nyugati pályaudvarára

[36]

Randalírozó disznók és gyilkos szekerek – káosz a középkori Anglia utcáin

[2016.01.25. 08:27] Hírek

Bár a középkori utcák feltehetően nem voltak annyira zsúfoltak, mint a maiak, a nagy számban előforduló lovak, szekerek és bóklászó emberek azonban ezekben a századokban is számos közlekedési nehézséget okoztak. 

[37]

Már több mint fél évszázada bliccelhetünk Budapesten

[2015.12.04. 18:18] Hírek

Ötvennégy éve, 1961. december 4-én vezették be Budapesten, először a Fogaskerekű Vasúton a kalauz nélküli közlekedést. Az első vidéki fecske Szeged volt, ahol 1974. október 1-jétől vezették be a kalauz nélküli közlekedést.  

[38]

Így villamosoztunk a 20. században

[2015.10.22. 14:56] Hírek

A villamosközlekedés az 1970-es évektől kezdve fokozatosan háttérbe szorult, néhány villamosjárat nélkül azonban még ma is elképzelhetetlen lenne a fővárosi közlekedés. A Fortepan képeivel idézzük fel, milyen volt a budapesti villamosközlekedés a 20. században.

[39]

Ingatag mókuskerékkel repesztettek a 30-as években?

[2015.05.14. 16:11] Hírek

A 19. század egyik legfurcsább közlekedési eszköze, az egykerekű egy továbbfejlesztett változata, a monowheel először Franciaországban jelent meg 1869-ben. Legfőbb újdonsága az volt, hogy a sofőr a keréken belül helyezkedett el.

[40]

Száz éve indult útjára az első budapesti autóbusz

[2015.03.01. 13:49] Hírek

Száz éve, 1915. március 1-jén indult az első budapesti autóbuszjárat az Aréna út (ma Dózsa György út) és a Vilmos császár út (ma Bajcsy-Zsilinszky út) között az Andrássy úton át.

[41]

Száz éve gyulladt ki az első villanyrendőr

[2014.08.05. 12:06] Hírek

Az ohiói Clevelandben száz éve gyulladt ki az első közlekedési jelzőlámpa. A piros-sárga-zöld hármas azóta világszerte rivális nélküli. Londonban egy rendőr már 1868-ban használt egy piros és zöld fényű utcai gázlámpát, amely azonban néhány hét után felrobbant.

[42]

80 éves a budapesti troliközlekedés

[2013.12.16. 15:45] Hírek

Nyolcvan éve, 1933. december 16-án indult el az első troli Budapesten. Az elektromos hajtású tömegközlekedési eszköz első példányát a német Werner Siemens tervezte, az első trolibuszt 1882-ben helyezték üzembe.

[43]

Mivel utaztak a diktátorok?

[2013.05.29. 16:17] Hírek

A diktátorok egyik fő tulajdonsága a reprezentációra való „hajlam” volt, meg akarták mutatni a világnak, hogy uralmuk alatt mekkora fejlődésen ment keresztül államuk. Ennek eszköze a korabeli közlekedési lehetőségek legmodernebb változatainak birtoklása volt.

[44]

Trolibusz-történeti kiállítás nyílt Szegeden

[2013.01.11. 10:58] Hírek

Trolibusz a Napfény városában címmel a szegedi troliközlekedés történetét bemutató tárlat nyílt csütörtökön a Somogyi Károly Könyvtárban. A dokumentum és fotókiállítás a Szegedi Közlekedési Kft. (SZKT) uniós támogatási programjának keretében nyílt meg.

[45]

125 éves a budapesti villamosközlekedés

[2012.11.28. 14:53] Hírek

Százhuszonöt éve, 1887. november 28-án délután fél háromkor indult útjára az első budapesti villamos a Nyugati pályaudvar és a Király utca között, Európában ez volt az első városon belüli, közúti villamosvasút.

[46]

Hogyan közlekedtek a 18. században?

[2012.11.27. 16:30] Műhely

A középkor stabilitásával szemben a kora újkor meghozta az emberek kedvét az utazáshoz. Vajon mire vállakozott ekkor egy utazó, milyen módon juthatott el úticéljához?

[47]

Mivel közlekedtek a pápák?

[2012.10.17. 18:26] Hírek

A pápai járművek majdnem kétszáz éves történetét mutatja be a Vatikáni Múzeum tárlata, legyen szó egyenruhás férfiak cipelte hordszékről, gazdagon díszített lovas hintóról vagy bombabiztos pápamobilról, a katolikus egyház feje mindig stílusosan járta az utakat.

[48]

Puritán volt Kádár különvonata

[2012.05.26. 13:20] Hírek

Noha Kádár János szakított elődje, Rákosi Mátyás, személyi kultuszával, és védjegyévé az egyszerűséget, a puritanizmust tette, a "K" vonatot azért ő is előszeretettel használta - írta Sváby Enikő az ArchívNeten.

[49]

Minden út Rómába vezet

[2012.05.09. 12:35] Hírek

A rómaiak egy vesztes csata után jutottak el arra a következtetésre, hogy egy kiépített úthálózat jelentősen megnövelheti államuk katonai és gazdasági teljesítőkészségét. Az első kövezett út technikája olyan jól sikerült, hogy azt 700 éven át nem változtatták meg.

[50]

75 éve zuhant le a Hindenburg léghajó

[2012.05.06. 10:33] Hírek

Hetvenöt éve, 1937. május 6-án következett be a modern közlekedés egyik legismertebb balesete: New York közelében leszállás közben felrobbant a német Hindenburg léghajó. A balesetet csodával határos módon a fedélzeten tartózkodó mintegy száz ember többsége túlélte.