2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Így villamosoztunk a 20. században

2015. október 22. 14:56

Budapesten az első, zöldre festett, maximum óránkénti tíz kilométeres sebességgel „száguldó”, a Nyugati pályaudvar és a Király utca között közlekedő villamoskocsikat 1887-ben állították forgalomba. Európában ez volt az első városon belüli, közúti villamosvasút. A főváros 1924-től engedélyezte a felső vezetékek használatát, ami a szolgáltatás színvonalának emelkedéséhez vezetett. A kiöregedő típusok helyére 1956-tól kezdve a Ganz gyár által kifejlesztett UV-villamos lépett. A Budapest közlekedését fél évszázadon keresztül meghatározó szerelvények utolsó példányát 2007-ben vonták ki a forgalomból. A villamosközlekedés az 1970-es évektől kezdve, a két új metróvonal megépülése után fokozatosan háttérbe szorult, a Váci úti, Thököly úti és a Rákóczi úti vonalat pedig meg is szüntették, néhány villamosjárat nélkül azonban még ma is elképzelhetetlen lenne a fővárosi közlekedés. A Fortepan képeivel idézzük fel, milyen volt a budapesti villamosközlekedés a 20. században.

„Világ proletárjai, egyesüljetek!“

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Nagykörút - Rákóczi út kereszteződés a mai Balha Lujza tér felől nézve. Szemben a Pesti Hazai Első Takarékpénztár Egyesület bérpalotája <br /><i>Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.146</i>Teréz körút, a nagykörúti próbavillamos végállomása a Nyugati pályaudvar előttBaross tér, a Keleti-pályaudvar a Rákóczi (Kerepesi) út felől nézve 1903-banAz 53-as villamos Erzsébet híd pesti hídfőnél lévő felhajtójánál a Tanácsköztársaság idején (1919)A 75-ös villamos a Ferenciek terén (Kígyó téren) a Tanácsköztársaság idején (1919)Villamosvezető és villamoskalauzok 1937-benA 14-es villamosra felkapaszkodó kisfiú (1938)Katonák vonulnak a 7-es villamos mellett a Margit híd a szigeti lejárónál (1939)1000-es típusú villamos utastere, hadirokkant ülőhely (1939)A Szent Gellért téri villamosmegálló 1940-benA helyes közlekedésre figyelmeztető villamoskocsi a Széll Kálmán téren a jobboldali közlekedésre való áttérés évében (1941)Színes kép a Széll Kálmán térről 1941 telénA 11-es villamos a Múzeum körúton 1942-benHatalmas tömeg a villamoson a Szent Gellért térnél 1946-banA Szabadság híd a Szent Gellért tér felé nézve 1946-banNyugati (Marx) tér 1949-benA 46-os villamosra felkapaszkodott fiúk a Baross térnél 1949-benA 33-as villamos az Árpád (Sztálin) hídon, a Népfürdő utcai villamosmegállóban (1951)Rákóczi út a nagykörúti kereszteződésből a Keleti pályaudvar felé nézve (1951)Biciklis veszi igénybe a villamos szolgálatait (1951)Az 5 éves terv plakátja a vörös csillaggal díszített 6-os villamoson (Blaha Lujza tér, 1954) Lerobbant villamos 1956-ban (József körút a Rákóczi térnél, szemben a Kölcsey utca, távolabb a Bérkocsis utca torkolata)Felborult villamos a Múzeum körúton 1956-banMindszentyt visszatéréséről szóló felirat egy Kálvin téri villamoson 1956-ban„Munkások mi értetek haltunk meg” – olvasható a felirat a villamoson 1956-banMárcius 15. tér, szemben az épülő Erzsébet híd pesti hídfője (1964)Nők várakoznak a Közraktár utca, Zsil utcai villamosmegállóban (1972)A 12-es villamos belseje (1974)Olvasó nő a villamoson 1975-benBartók Béla út, Ganz UV villamos utastere 1981-ben

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár