Így villamosoztunk a 20. században
2015. október 22. 14:56
Budapesten az első, zöldre festett, maximum óránkénti tíz kilométeres sebességgel „száguldó”, a Nyugati pályaudvar és a Király utca között közlekedő villamoskocsikat 1887-ben állították forgalomba. Európában ez volt az első városon belüli, közúti villamosvasút. A főváros 1924-től engedélyezte a felső vezetékek használatát, ami a szolgáltatás színvonalának emelkedéséhez vezetett. A kiöregedő típusok helyére 1956-tól kezdve a Ganz gyár által kifejlesztett UV-villamos lépett. A Budapest közlekedését fél évszázadon keresztül meghatározó szerelvények utolsó példányát 2007-ben vonták ki a forgalomból. A villamosközlekedés az 1970-es évektől kezdve, a két új metróvonal megépülése után fokozatosan háttérbe szorult, a Váci úti, Thököly úti és a Rákóczi úti vonalat pedig meg is szüntették, néhány villamosjárat nélkül azonban még ma is elképzelhetetlen lenne a fővárosi közlekedés. A Fortepan képeivel idézzük fel, milyen volt a budapesti villamosközlekedés a 20. században.
Korábban
„Világ proletárjai, egyesüljetek!“
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

- Öt hét alatt született meg a korabeli Európa egyik leghaladóbb szellemű alkotmánya 19:20
- Egészséges erotika – szex a szocializmus évtizedeiben 16:20
- Nehézségek és viszálykodás határozta meg az első magyar királynő uralkodását 15:15
- Rekordot jelentő árakon ütöttek le két Star Wars-plakátot Budapesten 13:40
- Mindent hátrahagyott az irodalomért a „Magyar zsoltár” szerzője, Dsida Jenő 07:25
- Amikor fából készült bombázókkal szabadított ki francia ellenállókat a brit légierő tegnap
- Elszabadult a pokol a kínai társadalom „megtisztítását” szolgáló kísérlet során tegnap
- A német hadseregnek minden erejére szüksége volt a varsói gettófelkelés leveréséhez tegnap