Felfújható ballonokkal húzzák ki a vízből a Szőke Tisza gőzöst
2020. január 13. 11:31 MTI
Hamarosan elkezdik a Szőke Tisza kiemelését: a legnagyobb magyar lapátkerekes gőzhajó roncsait óriási ballonok segítségével emelik ki - olvasható a KÉSZ Csoport pénteki közleményében. Mint írják, az egykori magyar luxusgőzös kiemelése több hónapos technikai felkészülés után kezdődhet el, a hajótest kiemelését heteken belül kezdi el a KÉSZ Csoportba tartozó MA-HARD Vízépítő Kft.

A megsüllyedt Szőke Tisza hajó a Szeged-tápéi téli kikötőben 2012-ben (kép forrása: MTI / Kelemen Zoltán Gergely)
Korábban
A szakemberek októberben hozták felszínre a még 2012-ben elsüllyedt roncsot, azóta zajlott a tervezés, a terület előkészítése és a szükséges eszközök gyártása.
Jelenleg a Tisza Szeged melletti részén úszó hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a kialakuló jégréteg ne okozhasson további károkat a hajótestben, és ne akadályozza a téli mentőakciót.
A földmunkák mostanra elkészültek, jelenleg a bekötési pontok kialakítása zajlik a hajótestben és a parton. A látványos kiemelést 15 darab, egyenként akár 80 tonna teherbírású, 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjű, felfújható ballonnal végzik majd, ezek a hajó alatt gördülve segítik a partra vételt.
A közleményben Heizler Tamást, a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetőjét, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátorát idézik, aki elmondta, hogy a ballonokat külön erre a célra gyártatták, hiszen a 300 tonna tömegűre becsült, csaknem 80 méter hosszú, erősen megrongálódott hajótest egyenletes alátámasztása nagyon speciális felkészültséget igényel.
A mintegy 2 kilométernyi kötélzet egyedi darabjainak gyártása is befejeződött, így a további előkészületek az időjárástól függően mintegy két hetet vesznek még igénybe.
"Amikor a körülmények lehetővé teszik, a vontatást haladéktalanul megkezdjük" – mondta.
A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amelyet kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember.
Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére.
Tavaly októberében a vízállás lehetővé tette, hogy a 2012-ben elsüllyedt hajót a felszínre hozzák, a mentés előkészületei azóta zajlanak.
A lapátkerekes gőzhajót a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében építették 1917-ben; 1919-től a SAS, 1930 és 1944 között a Szent Imre, később a Felszabadulás, végül a Szőke Tisza nevet viselte.
1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

- Magyar antropológusok vizsgálják egy Kazahsztánban előkerült hunkori harcos maradványait 11:19
- Már iskolásként védelmi pénzt szedett társaitól Lucky Luciano 10:20
- A britek nem tudtak mit kezdeni saját elítéltjeikkel, így megalapították Ausztráliát 08:44
- Ki lehetett a valódi személy Robin Hood legendás csuklyája alatt? tegnap
- A második világháború borzalmai elől menekült a halálba Virginia Woolf tegnap
- A korai iszlám egyik legősibb mecsetére bukkantak Izraelben tegnap
- Jobban hangsúlyozza ezentúl a női művészeket a madridi Prado galéria tegnap
- Immár virtuálisan is látogatható a kecskeméti Cifrapalota Sisi-tárlata tegnap