„Emberelkapó” ráccsal próbálták elkerülni a halálos gázolásokat a korai autókon
2020. szeptember 17. 17:39 Múlt-kor
Az autók elterjedése a különböző balesetek, így a gázolások gyakoriságát is megnövelte a 20. század folyamán. Az autózás hajnalán néhány egészen különös szerkezettel is megpróbáltak életeket menteni találékony elmék.
Korábban
1896. augusztus 17-én egy Bridget Driscoll nevű 44 éves nő Londonban, az akkor még álló Crystal Palace nagyszabású kertjében sétált kamasz lányával, May-jel és barátnőjével, Elizabeth Murphyvel, amikor az Anglo-French Motor Carriage Company nevű gyártó egy bemutatóutakra használt automobilja elgázolta.
Driscoll a történészek tudomása szerint az első személy, aki autós gázolásban vesztette életét. Az országos botrány közepette zajló vizsgálat során felmerült a gyorshajtás gyanúja, amelyet azonban nem sikerült bizonyítani. Bár a korabeli újságok hangot adtak reményüknek, miszerint többé nem történik hasonló, az autók elterjedésével óhatatlanul nőtt a balesetek száma is.
Mivel az autók tervezésekor a legfőbb szempont ekkor még az volt, hogy minél megbízhatóbban működjenek és minél gyorsabban menjenek, a biztonságra kevés figyelmet fordítottak. Ez a 20. század első évtizedeiben is így maradt, azonban 1927-ben egy egészen furcsa találmány került az autós piacra.
A „gyalogosbiztonsági eszköz” (Pedestrian Safety Device) rendeltetése az volt, hogy a haladó autó elé lévő gyalogost (viszonylag) biztonságosan „elkapja”, megakadályozva, hogy az autó áthajtson rajta.
Az eleinte Németországban forgalmazott egyszerű rácsnak hamar több továbbfejlesztése is készült Európa-szerte.
Angliában egy manuálisan, a várható gázolás előtt az autó sofőrje által kinyitandó változatával is előrukkoltak, amely ugyan kényelmesebb „utazást” biztosított az elkapott gyalogosnak, azonban működéséhez szükség volt arra, hogy a vezető időben észrevegye az illetőt.
A találmány érthető okokból nem aratott nagy piaci sikert. Az efféle szerkezetek – ahogy a képeken és a felvételeken is látszik – egyáltalán nem garantálták, hogy sérülésmentesen ússza meg az elütött gyalogos az ütközést, nagyobb sebességnél pedig semmiféle jótékony hatással nem bírtak.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Szovjetunió
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila
- A hatalmas veszteségek sem állították meg a szovjet hadsereget Sztálingrádnál
- A Sztálin elleni harcra buzdított Andrej Vlaszov, de Hitler bizalmát nem nyerte el
- Előnytelen békét eredményezett Oroszország számára a bolsevik hatalomátvétel
- Gerillaharcot vívtak a mecseki láthatatlanok a szovjetek ellen
- Munkaszolgálatosok a keleti fronton
- Kádárék közönséges bűnözőknek igyekeztek beállítani az 1956-os forradalom résztvevőit
- Három napot kért Konyev marsall a magyar forradalom leverésére
- Tragikus véget ért űrutazásával rekordot állított fel Lajka kutya
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 2024.11.21.
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 2024.11.21.