Első világháborús tengeralattjárót találtak a svéd partoknál
2015. július 28. 09:43 MTI
Még az I. világháború idejéből való az az orosz tengeralattjáró, amelyet búvárok fedeztek fel a minap a tenger fenekén, Svédország partjainál - írta kedden a lenta.ru orosz hírportál szakértőkre hivatkozva.
Korábban
A svédek az 1916-ban elsüllyedt Szom (Harcsa) nevű, kisméretű tengeralattjáró roncsát találhatták meg, erre utal ugyanis a nevének egyik betűje. A hajótesten lévő felirat végén keménységjel látható, amelyet az orosz írott nyelvben még forradalom előtt használtak a szavak végi mássalhangzók után. Emellett erre utal a tengeralattjáró alakja, jellegzetes kupolája a tetején. A roncsot ráadásul nem messze találták meg attól a helytől, ahol feltételezések szerint elsüllyedt - írta az orosz hírportál.
A svéd média hétfő este jelentette, hogy svéd roncsvadászok egy kisméretű orosz tengeralattjáró roncsára bukkantak a svéd partok közelében, svéd felségvizeken. Az Ocean X Team nevű búvárcsoport egyik tagja szerint a hajó érintetlennek tűnik, nem látszanak sérülések rajta, a fedélzeti nyílások zárva vannak, és emiatt attól lehet tartani, hogy a legénysége nem tudta elhagyni a hajót, amikor az elsüllyedt. A búvárok szerint a tengeralattjáró mintegy húsz méter hosszú és 3,5 méter átmérőjű. Az Expressen című újság a honlapján közölt róla egy képet, amelyet távirányított merülő robot készített.
Az esettel összefüggésben hírügynökségek emlékeztettek arra, hogy tavaly októberben Svédországot hetekig lázban tartotta egy titokzatos, feltételezett orosz tengeralattjáró utáni hajsza, amely nem vezetett eredményre. Akkor Stockholm közelében keresték a behatolót. A lenta.ru azt írja, hogy a Szom tengeralattjárót az Egyesült Államokban gyártották 1901-ben John Philipp Holland ír mérnök tervei alapján, hossza 19,3 méter, szélessége 3,5 méter, vagyis méreteiben is egyezik a svéd partoknál talált hajóval. 1915 júliusában a búvárhajót átvezényelték a fekete-tengeri flottából a balti-tengeri flotta kötelékében. A hajó 1916. május 10-én a svéd partoknál járőrözött, összeütközött az Ingermanland gőzössel és elsüllyedt. A 18 fős legénység tagjai közül senki sem élte túl a balesetet.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
25. Magyar–török küzdelmek és együttélés a 15–17. században
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Hogyan került Erdély Habsburg uralom alá?
- Sohasem vesztett csatát Mátyás legendás hadvezére, Kinizsi Pál
- 10 tény az Oszmán Birodalomról
- Dárdára tűzve hordozták körbe a törökök az első csatában elesett magyar király fejét
- Erdély és Lengyelország számára egyaránt virágkort jelentett Báthory István uralkodása
- A fegyelem hiánya miatt mondott csődöt Nikápolynál a lovagi harcmodor
- Az öngyilkosságot fontolgatta II. Mehmed szultán a nándorfehérvári vereség után
- Előkerültek a mohácsi csata maradványai
- Aki kávét ivott, elvesztette a fejét IV. Murád szultán uralma idején
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János 19:05
- Semmiségnek vélte sebét a meglőtt Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd 16:05
- Politikai ellenfele volt az amerikaiak ellen harcoló nicaraguai Robin Hood gyilkosa 15:05
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán 12:20
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady 10:35
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk tegnap
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége tegnap
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona tegnap