2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Munkácsy és a fotográfia

2005. március 25. 16:35

A híres festő Munkácsy Mihály és a fotógráfia kapcsolatát bemutató kiállítás nyílt kedden délután a szegedi Móra Ferenc múzeumban.

Korábban

Munkácsy-kiállítás nyílik a Magyar Nemzeti Galériában
Munkácsy a nagyvilágban címmel kiállítás nyílik ma Budapesten, a Magyar Nemzeti Galériában; a festményeket, grafikai műveket, írásos dokumentumokat is bemutató tárlaton sok olyan mű szerepel, amelyet a magyar közönség eddig csak `hírből` ismert, illetve soha, vagy évtizedek óta nem láthatott.

15 milliós Munkácsy kép Karácsonyra
Nincs árverés a Mű-Terem Galériában Munkácsy kép nélkül: a mostani, karácsonyi aukcióra is beneveztek egy 15 millió forintos tételt, amelyen ugyan a művész aláírása nem szerepel, viszont eredetét egyértelművé teszi, hogy a kisméretű vászon a Colpachi iskola című képhez készült. Ám Munkácsy Próféta és Férfiportré című ceruzarajzainak kikiáltási ára 200-200 ezer forint.

A kiállítás a portré és eseményfotók tükrében mutatja be Munkácsy életét, környezetét, kultuszát. A modellfotók az alkotás folyamatába adnak tanulságos betekintést: jelzik az utat az ötlettől, a tanulmánytól a kész műig. A tárlaton a Munkácsy életút és pályakép mellett betekinthetünk a magyar, német, francia, luxemburgi fotózás egy korszakába. A fényképek mutatják a fotótechnikák fejlődését, az ízlés, a divat változását is. Munkácsy kezdetben a modellek magas napidíja miatt fényképeztetéssel segített magán: az Isaszegi csatatér és a Lakodalmi hívogatók elkészítését tanulmányfotók előzik meg. A korai modellfotókon felfedezhetők azok a testtámaszok is, amelyek a hosszú exponálási idő miatt voltak szükségesek. Egyik fényképén a fiatal festő grimaszol a támasz előtt, ez a gesztus mutatja, hogy nem megrendelőként, hanem érdeklődőként, vagy tanítványként volt jelen a Fényírdában.

 

A Krisztus Pilátus előtt - tanulmányfotó a kép elkészülése előtt

 

A festő 1872-től Párizsban élt, amely a fotográfia központja, fővárosa volt ekkor is. A festészet, az építészet permanens forradalmát élte, társult ehhez az új művészet, a fényképezés is. A 80-as években már saját fotóapparátusa volt, ezzel fotózhatta modelljeit a Krisztus képekhez. Egyik monográfusa, Walther Ilges leírta: vetítőgép segítségével nagyíttatta fel a kompozíciókat. Titkárától, Malonyay Dezsőtől tudjuk, hogy a műteremben álló ún. keleti sátor a pihenés mellett tanulmányi célt is szolgált: a kerevet felett tükrök lógtak, "egy óriási tükör volt a sátor felett is, melyekben kétszeres távolból láthatta alkotásainak szín és távlathatását".

 

Egy húszalakos csoportképet ismerünk a Krisztus Pilátus előtt-höz, amely már érzékelteti a végleges mű tömeghatását. A beöltöztetett modelleket úgy állította be, mint egy színpadi rendező: érzékeltette a hangsúlyokat. A Golgotához két fotótanulmányt őriz a békéscsabai múzeum: egyiken a két vitatkozó írástudó, másikon a főalak jelenik meg. E modellfotó Munkácsyról készült: önmagát köttette a keresztfára, hogy átérezze a testi-lelki gyötrelmet.

 

(Panoráma)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár