Izraeli kommandósok mentették ki az ugandai túszdráma áldozatait
2024. július 4. 17:05 Múlt-kor
„Én idealista vagyok, és nem náci!” – foglalta össze röviden politikai hitvallását a nyugatnémet terrorista Wilfried Böse egy egykori holokauszt-túlélőnek, aki az alkarjára tetovált tábori regisztrációs számot mutogatva próbálta jobb belátásra bírni Bösét. A különös jelenet az Entebbei nemzetközi repülőtér terminálján zajlott, ahol már megkezdődött az eltérített Air France járat utasainak különválasztása. Pár nappal később az „idealista” halott volt, a holokauszt-túlélő pedig megmenekült az ugandai repülőtéren 1976. július 4-én elszabadult pokolból, az akciófilmekbe illő túszmentési drámából.
Izraeli kommandósok a fekete Mercedesben (Wikipédia / IDF Spokesperson's Unit / CC. BY-SA 3.0)
Korábban
Az Air France 139-es Tel-Avivból Párizsba tartó járatát június 27-én Athénban térítette el a Palesztin Népi Felszabadítási Front (PFLP) és a Forradalmi Sejtek névre hallgató nyugatnémet szélsőbaloldali szervezet két-két tagja.
A terroristák először Bengáziba irányították a jelentős számú izraeli állampolgárt szállító gépet, végül azonban az ugandai Entebbében szálltak le, az afrikai országot irányító diktátor Idi Amin Dada engedélyének köszönhetően.
A bosszúszomjas Idi Amin, aki egy félresiklott fegyvervásárlás miatt összerúgta a port az izraeliekkel, még azt is jóváhagyta, hogy további három terrorista csatlakozzon a gépeltérítőkhöz, és saját katonáit is kirendelte a gép védelmére.
A gépeltérítők 53 bajtársuk 48 órán belüli szabadlábra helyezését követelték az izraeli túszok életéért cserébe, akiket a leszállást követően elkülönítettek a többi utastól. A izraeli kabinet azonban nem volt hajlandó egyezkedni és egy túszmentő akció elindítására adott utasítást.
A megmentett túszok hazatérése (kép forrása: Wikimedia Commons / Government Press Office (Israel) / CC BY-SA 3.0)
Az izraeli kommandósokat szállító gépek pilótáinak több mint 4000 kilométert kellett repülniük, többnyire ellenséges országok légtereit átszelve, extrém alacsonyan (kb. 30 méteres magasságban), hogy a légvédelmi radarok számára észrevétlenek maradjanak.
A repülők, amelyeket csak Kenyában tudtak megtankolni, végül július 4-én hajnali egy órakor landoltak az Entebbe repülőtéren. Az első gépből rögtön a földet érés után kigördült egy fekete Mercedes, Idi Amin autójának szakasztott mása. A sötét járgányt izraeli katonákkal teletömött Land Roverek követték.
Az akció annak ellenére, hogy a Mercedes-trükk hamar lelepleződött, sikeres volt. Az izraeli katonáknak sikerült bejutnia a főépületbe, ahol a túszokat őrizték, és megkezdődött a lőfegyveres közelharc.
Az 53 percig tartó katonai művelet során az izraelieknek sikerült likvidálni az összes terroristát és több mint 30 ugandai katonát, illetve 4 kivételével kiszabadítani az összes (102) túszt. A kommandó ezen kívül kiiktatott az ugandai légierő negyedét kitevő 11 Mig-17-es vadászgépet is, így teremtve biztonságos légteret a menekülőknek.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap
- Bátyjához hasonló tragikus sors várt a „remény jelöltjére”, Robert F. Kennedyre tegnap
- Jókai Mór egész családja ellenezte Laborfalvi Rózával való házasságát tegnap