Kiállítják az Enola Gayt
2003. augusztus 21. 10:48
Japán túlélők és amerikai háborús veteránok egyszerre tiltakoznak az első atombombát ledobó Enola Gay washingtoni kiállítása miatt
Túlélők és veteránok tiltakoznak az Enola Gay kiállítása miatt
Az Enola Gay pilótafülkéje |
A Boeing B-29 Superfortress kifejlesztése már 1938-ban kezdetét vette. Prototípusa 1942 elejére elkészült, sorozatgyártása a következő év közepén megkezdődött. Első bevetésére 1944-ben került sor, a kezdeti elgondolással ellentétben már csak a csendes-óceáni hadszíntéren. Későbbi változata csak farokgéppuskával készült, így nagyobb bombaterhet volt képes szállítani. A B-29-es korának haditechnikai csúcsteljesítménye volt, az elkészült közel négyezer darab igen jelentős hadiipari beruházásnak számított.
A Hiroshimára atombombát dobó B-29-es 12 fős legénységet irányító Paul Tibbets pilóta pár nappal a bevetés előtt anyja emlékére nevezte el a gépet Enola Gay-nek. A bomba munkaneve Kisfiú (Little Boy) volt, melyet augusztus 6-án helyi idő szerint 9 óra 15 perckor dobtak le a városra. A bomba 500 méter magasan robbant a városközpont felett és azonnal lerombolta a Hiroshima túlnyomó részét, valamint megölt 70-130 ezer embert. Ferebee bombázótiszt a fedélzeti naplóba rögzítette "Good results".
A hiroshimai atombomba túlélők vezetője, a sugárfertőzés miatt rákban szenvedő 78 éves Sunao Tsuboi a Discovery Newsnak elmondta: "Számunkra az Enola Gay az atombombával egyenlő. A bombázó kiállítása viszont nem csak minket sért, hanem magát a bombázást is dicsőíti."
A kiállítás egyébként akkor került a figyelem középpontjába, amikor amerikai háborús veteránok tiltakozásukat fejezték ki amiatt, hogy a kiállítás túlságosan a japán áldozatokra fókuszál s kevésbé hangsúlyozza, mennyire hatékonyan kényszerítette ki Japán feltétel nélküli megadását, mely egyúttal a második világháború végét is jeletette.
A hiroshimai bombázás 50. évfordulóján, 1995-ben a washingtoni Air and Space Museum már elhalasztott egy kiállítást, melyen az Enola Gay repülőgéptörzsének egy darabját állították ki.
Utolsó simítások a kiállított gépen |
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János tegnap
- Semmiségnek vélte sebét a meglőtt Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd tegnap
- Politikai ellenfele volt az amerikaiak ellen harcoló nicaraguai Robin Hood gyilkosa tegnap
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán tegnap
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady tegnap
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk 2024.05.17.
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége 2024.05.17.
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona 2024.05.17.