Az ókori Róma ketchupjának szállítása közben süllyedt el az olasz partoknál megtalált hajó
2015. december 16. 11:05
Olasz régészek a Ligur-tenger partjai közelében egy több ezer tárolóedényt rejtő hajó maradványaira bukkantak. Az agyagkancsókban az ókori Róma ketchupját, az ételeknek különleges ízt kölcsönző garumot tárolták.
Korábban
A garum az ókori Rómában igazi csemegének számított. A szósz a mai Spanyolország és Portugália területén hatalmas mennyiségben gyártották. A garum tárolására használt amforákat rejtő roncsot az észak-olaszországi Alassio közelében, mintegy 200 méter mélyen találták meg a kutatók. A víz alatti régészek úgy vélik, hogy a hajó hossza egykoron mintegy 30 méter lehetett, és az i. sz. 1-2. században építhették.
A tengerfenéken fekvő agyagkorsók, amelyekben egykor az apró tengeri halak zsigereiből és véréből készült pikáns ételízesítőt tárolták, manapság a halak búvóhelyeként funkcionál. „A korsódomb méretéből arra következtetünk, hogy a hajó 2-3000 amforát, vagyis agyagkorsót szállíthatott” – mondta el a liguriai régészeti felügyelőség víz alatti régészettel kapcsolatos technikai részlegének koordinátora, Simon Luca Trigona, akinek csapata az olasz csendőrség búvár részlege segítségével lokalizálta a roncsot, amelynek létezéséről egy helyi halász két évvel ezelőtt értesítette a hatóságokat.
Miután a roncsot azonosították, a kutatócsoport egy távvezérelt eszköz segítségével felhozott a víz alól egy agyagkorsót. Ekkor derült ki, a korsó alakja – amely ugyanolyan, mint a többi tenger fenekén fekvő tárolóeszköz – alapján, hogy olyan tárolóeszközről van szó, amelyet kizárólag garum tárolására használtak. Az ókori Róma édes-savanyú íze miatt rendkívül közkedvelt ketchupját, a szinte minden étel elfogyasztásánál felbukkanó garumot sok esetben a drága só helyettesítésére is használták.
A hajó utolsó útján valószínűleg a garumgyártás fellegvárának számító, az Ibériai-félsziget déli részén fekvő Cádizból indult útnak Róma felé. A kutatók a tengerfenéken talált néhány, a Tiberis mentén készített, bor tárolására használt korsóból (amelyben feltehetően a legénység italát tárolták) arra következtetnek, hogy a hajót Rómában gyártották. Trigona szerint ez az első olyan szállítóhajó, amelynek köszönhetően kiderült, hogy a rómaiak nem csak a hagyományos, Baleár-szigeteken és Korzikán keresztül vezető úton közlekedtek Dél-Spanyolország és Róma között. A kutató szerint a kapitány és a legénység feltehetően rossz időjárási körülmények közepette hajózhatott a partok mentén. A közel kétezer éves hajó egyike annak a mindössze öt római roncsnak, amelyet a régióban a tenger mélyén találtak.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2011
- Az örökség
- Akiknek tényleg a Balaton a Riviéra
- A közös kód
- Budapesti olimpiai álmok: az 1955-ös fiaskó históriája
- A Délvidék megszállása 1941-ben
- Nyugdíjvita a rendszerváltás után, avagy pedikűrollóval a határozatdzsungelben
- A Meidzsi-reform bevezetése a feudális Japánban
- Lengyel középiskola Balatonbogláron a második világháború alatt
- A törökök mellett a szomszédos hatalmakkal is szembe kellett szállnia Hunyadi Mátyásnak 17:05
- A vasbeton alkalmazásának első meghonosítójára emlékeztek 14:20
- Ősszel nyílik meg a Néprajzi Múzeum új állandó kiállítása 11:20
- Súlyos taktikai vereségnek bizonyult az antant számára a gallipoli csata 09:50
- Megérzései segítették a modern régészet alapjait megteremtő Dörpfeldet 09:05
- A rádióban és a televízió képernyőjén is közönségkedvenc volt Zenthe Ferenc tegnap
- A köztudattal ellentétben erősítette II. András politikáját az Aranybulla tegnap
- Megfejtették a papírusztekercsek tartalmát, melyből kiderült, hol temették el Platónt tegnap