Újabb hiteles ábrázolást találhattak da Vinciről
2015. június 4. 11:28
Egy fél évezredes, kevesek által ismert metszet Leonardo da Vincit egy lira da braccio nevű, vonós hangszerrel a kezében ábrázolja, állítja egy új kutatás, amely megcáfolja a korábbi elképzelést, miszerint a mitológiai Orpheusz zenél az alkotáson. Ha beigazolódik az állítás hitelessége, akkor ez lesz a reneszánsz polihisztorról a harmadik olyan ábrázolás, amely még életében készült, és máig fennmaradt.
Korábban
Az 1505-ben Marcantonio Raimondi mester által készített metszetről Ross Duffin cleveland-i zeneprofesszor vizsgálatai után derült ki, hogy minden bizonnyal Leonardo da Vincit ábrázolja, adta hírül a Cleveland Art művészeti folyóirat. „Ez igen komoly felfedezés lehet, ugyanis valóban nagy az esély, hogy az alkotáson a reneszánsz művész zenél” - mondta Martin Kemp oxfordi történész, aki nem vett részt az újabb kutatásban, ám korábban több publikációja is megjelent Leonardóról.
Amikor a metszet 1930-ban a Clevelandi Művészettörténeti Múzeumba került, a szakértők úgy vélték, a zenélő alak Orfeuszt testesíti meg, aki a görög mitológia szerint zenéjével képes volt megbabonázni az állatokat. Ennek megfelelően a kutatók a találó, Orpheusz megbabonázza az állatokat címet adták neki. Duffin elmondása szerint onnan jött rá, hogy az alak nem a görög mitologikus szereplő, hanem Leonardo (akit Orpheusz szerepében ábrázoltak), hogy a reneszánsz idejében az Orpheusz-ábrázolások következetesen mindig borotvált fiatalként jelenítették meg a trák származású legendás dalnokot, a metszeten azonban egy középkorú, hosszú hajú, szakállas ember látható.
Duffin összehasonlította a Francesco Melzi által készített da Vinci-portréval, aki 1506-ban az ötvenes éveiben járó művész asszisztense, majd örököse lett. „A két alkotáson szereplő férfi nagyon hasonlít egymásra” - vélte a kutató, aki hozzátette: a legárulkodóbb jel az a lira da braccio nevű, vonós hangszer volt, amellyel gyakran láthatták a kortársak a művészt játszani.

1550 körül, néhány évtizeddel da Vinci halálát követően Giorgio Vasari történetíró így írt a művészről: „1494-ben Leonardo nagy megbecsülésre tett szert a milánói hercegnél, aki sokat gyönyörködött muzsikájában, így állandóan játszatta”. Majd így folytatta: „magával hozott egy zeneeszközt, amelyet saját maga épített, egy része ezüstből készült, hogy a dallamok harmonikusabbak és sokoldalúbbak legyenek, amivel felülmúlta a hercegi udvarban összesereglett zenészeket is”.
Ha a metszet valóban da Vincit ábrázolja, akkor felmerül a kérdés: hogy találkozott Marcantonio Raimondi a reneszánsz polihisztorral? „A probléma az idő és a hely” - írta Kemp. „Marcantonio korai éveiben Bolognában tevékenykedett, így fogalmunk sincs, hogy mikor és hol találkozhattak” - tette hozzá, majd elismerte: még korántsem bizonyított, hogy valóban láthatták egymást szemtől szemben.
Duffin szerint eléggé valószínű, hogy 1505-1506-ban találkoztak Milánóban, mégpedig azokban a napokban, amikor az Orpheusz című operát bemutatták. Sőt, úgy véli, elképzelhető, hogy ez esetben maga Leonardo játszotta a trák dalnok szerepét. A másik lehetőség, hogy a két művész 1509-ben Firenzében „futott össze”, amikor Leonardo odalátogatott. Ám az is elképzelhető, hogy ők ketten soha az életben nem látták egymást, és Marcantonio Raimondi a korábbi da Vinci-portré alapján alkotta meg a metszeten látható alakot.
„Nem tudjuk biztosan, hogy Marcantonio életútja valaha is keresztezte-e Leonardóét, azonban az Orpheusz megbabonázza az állatokat című metszet láthatóan egyfajta tisztelgés lehetett da Vinci zenei tudása előtt” - magyarázta Duffin.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


holokauszt
- Az életmentő svájci konzul: Carl Lutz
- A holokauszt áldozataira emlékezünk a mai napon
- Túlzsúfolt lakások, éhezés és vég nélküli razziák – a budapesti gettó borzalmai
- Mások életéért adta sajátját Salkaházi Sára
- „Zenedobozokkal” vette fel a küzdelmet Hitler ellen a Rote Kapelle
- Embertelen körülményekkel szembesültek a budapesti nagy gettó lakói
- Már gyermekkorában tragédiák kísérték Radnóti Miklós életét
- Szenes Hanna a Szentföldön maradhatott volna, de visszatért, hogy segítsen
- Munkaszolgálatosok a keleti fronton
- Az istenek zenéje visszhangzik az ókori Szelinoszban 20:47
- A Lavau-i herceg sírja: a kelta főméltóság utolsó nyomai 19:03
- Batthyány Gyula koncepciós pere 18:05
- Európai típusú őskori eszközöket találtak Kínában 16:13
- Kultúrák metszéspontjában – Spanyolország mesés mór öröksége 15:14
- Felvirágoztatta Egyiptomot Hatsepszut, Ámon leánya 15:04
- Eger oroszlánjaitól a „lámpás hölgyig” – hét híres önfeláldozó nő 14:20
- A Selyemút „Vörös Hercegnője” 13:34