2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Már 40 éve is gyárthattak volna városi dzsipet Csehszlovákiában

2013. december 2. 16:35

Már a múlt évszázad hetvenes éveiben sport-haszongépjárműveket, (SUV) ismertebb megnevezésükön városi terepjárókat gyárthattak volna a volt Csehszlovákiában, ám a terveket lesöpörte az asztalról az akkori kommunista pártvezetés - számolt be honlapján a pozsonyi Hospodárské Noviny gazdasági közéleti lap hétfőn.

A terepjárók menettulajdonságait a felső kategóriás személyautók luxusával ötvöző gépjármű ötletével Milan Strejcek, az akkori csehszlovák gépjármű kutató intézet (VÚMV) tervező mérnöke állt elő a hetvenes évek elején. Az akkoriban még meglehetősen szokatlannak számító koncepcióra a Range Rover 1970-ben megjelent modellje ihlette a cseh mérnököt, aki később három típust is megálmodott a gyártásra sohasem került csehszlovák "dzsipből".

A luxus terepkocsi első verzióját a brit testvérnél némileg kisebb méretűre álmodta a tervező, az autó 1,8 méteres szélességével és 4,3 méteres hosszúságával azonban így is jóval nagyobb volt azoknak a személygépkocsiknak a legtöbbjénél, amilyenek az akkori szocialista blokkban ekkortájt legördültek az autógyárak gyártósorairól.

A gépkocsit a tervező a Tatra autógyár számára álmodta meg, amely ekkortájt a jól ismert tehergépkocsik és katonai szállító járművek gyártása mellett főként a Csehszlovákiában állami limuzinnak számító Tatra 603-as és később a Tatra 613-as modellek készítésével foglalkozott.

Az autó javarészt a Tatra által gyártott gépkocsik alkatrészeire épült, a majdnem 2,2 tonnás terepjárót a tervek szerint a Tatra 613-asban később használt 3,5 literes nyolchengeres léghűtéses, 165 lóerő teljesítményű motor hajtotta volna. A VÚMV mérnöke a modellből először egy városi, több luxussal felszerelt és egy némileg visszafogott, elsődlegesen terepre szánt modellt is tervezett. A két ötajtós verzióhoz később egy háromajtós terve is csatlakozott, ezt a rendőrség és a tűzoltóság használhatta volna, és megerősített ütközőinek köszönhetően elsődlegesen balesetet szenvedett autók kiszabadítására és vontatására lett volna alkalmas.

A korát megelőző modell sorsát a rossz időzítés pecsételte meg, a projektet az akkori pártvezetés söpörte le az asztalról. Az ok meglehetősen egyszerű volt: a Tatra ekkoriban véglegesítette a főként magas rangú állami és párthivatalnokoknak szánt legújabb limuzinja, a Tatra 613 terveit, ezen megrendelés miatt a gyárnak nem volt elégséges kapacitása az új modellre.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár