Megmentenék Rozi, a szegecselő gyárát
2013. augusztus 7. 11:11
Pettyes selyemkendője és kivillanó bicepsze a második világháború halhatatlan ikonjává tette Rosie the Rivetert, aki hazafias szimbólumból később a feminista mozgalom arca lett. Rosie több millió amerikai asszonynak mutatott utat és küldte őket a háborús üzemekbe, a frontokon szolgáló férfiak helyére. Ezen nők képviselője volt Rose Will Monroe, az "igazi" Rosie, a michigani Willow Run gyár munkása: őt kérték fel ugyanis, hogy szerepeljen egy, a második világháborús hadi kötvényeket propagáló filmben.
Korábban
A michigani autógyárnak kilencezer (1944-ben már óránként egy) B-24 Liberator hadászati nehézbombázót kellett legyártania, amelyeket aztán az európai fronton vetettek be. Rosie-t a több amerikai propagandafilmben is feltűnő Walter Pidgeon fedezte fel egy "gyárlátogatás" alkalmával.
Addigra Rosie the Riveter alakja már Amerika-szerte ismert volt, köszönhetően egy 1943-as hazafias dalnak, illetve Norman Rockwell festményének, amely a Saturday Evening Post címlapján jelent meg. Rosie "prototípusa" a világhírű "We can do it" poszter volt, amit J. Howard Miller tervezett a Westinghouse Power Company számára.
Rose egyébként nem sokat profitált a filmszerepből, a háború után taxizott, majd szépségszalont nyitott, sőt saját építőipari vállalkozásba fogott és végül álmát beteljesítve pilóta lett; 1997-ben, veseelégtelenség következtében halt meg.
S ami a gyárat illeti, a Willow Run 1945 után ismét autókat gyártott, immáron a General Motors cégére alatt. Ötven év után azonban, 2010-ben a General Motors csődeljárása során lakat került rá. Most egy nonprofit szervezet, a Michigan Aerospace Foundation küzd azért, hogy megmentsék az enyészettől: 8 millió dollárt szeretnének összegyűjteni, amiből felújítanák az épületet és a Yankee Air Museumnak biztosítanának benne helyet.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:05
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap