Újra betemethetik a Dorsetnél megtalált 17. századi hajót
2011. május 10. 12:14 The Independent
Becslések szerint öt év alatt széteshet az az 1600 körül elsüllyedt, öt évvel ezelőtt megtalált hajó, amelyet eddig a homok védett meg az elemek hatásától, s amelyet a Mary Rose óta a legjelentősebb felfedezésnek tartanak a szakemberek.
Korábban
A 17. századi hajó olyan ütemben esik szét, hogy a szakértők szerint már csak öt éve lehet hátra, s teljesen az enyészetté válik. A „Swash Channel maradványnak” nevezett hajó több évszázadon át maradt fenn a tengerfenék alatt, hat méterre a dorseti (Nagy-Britannia) partoktól. A díszes fafaragványok – a legkorábbi Nagy-Britanniában – megmentésén fáradozó szakemberek versenyt futnak az idővel, de a jelek szerint nem nekik áll a zászló.
Az áramlatok és a dagály ugyan megszabadította a homoktól a roncsot, de ezzel a baktériumok és a tengeri élőlények kártékony hatásainak tette ki a még azonosítatlan, 40 méteres tengeri szállítóeszközt. A fán és a fedélzeten talált műkincseken elvégzett vizsgálatok a 17. század elejére teszik a hajót, arra az időpontra, amikor megindult Európa és a Távol-Kelet közötti távolsági kereskedelem.
A Bournemouth Egyetem tengeri régészeti csapata 2006 óta tanulmányozza a hajó maradványait. A szakembereket azonban annyira aggasztja a hajó állapotában tapasztalható drasztikus romlás, hogy a törzs kiemelését és helyreállítását a következő hónapra halasztották. „Drámai romlást jegyezhettünk fel a hajó állapotát illetően azóta, hogy megkezdtük rajta a vizsgálatokat. Ez egy verseny – kevés időnk van, utána már nem lesz értelme a munkálatoknak” – nyilatkozta David Payton, az egyetem régésze.
„Egészen mostanáig a homok fogságába volt zárva, de az utóbbi négy-öt évben a különböző természeti hatások komoly pusztítást végeztek rajta. Minél tovább tart ez a folyamat, annál több kárt szenved el a hajó. Ha semmit nem teszünk az elkövetkező öt évben, semmi nem marad belőle” – tette hozzá. A legolcsóbb és leghatékonyabb módja az állagmegóvásnak, ha újratemetik a hajót – de mivel az egész törzsről van szó, ez az opció szóba sem jöhet, mivel azzal akadályoznák a csatornán való áthaladást. A szakemberek így csak egy részét temetnék el újra, a többit a felszínre hozzák.
Az egyik ilyen a hajó orrához közeli hat méteres törzs lenne, amelyet a többi résszel együtt a Poole Múzeumban állítanának ki. A történelmi feljegyzések sokasága ellenére a hajó azonosítására eddig még nem került sor. „Semmilyen történelmi információnk nincs, ez nagyon szokatlan. A fa-endokrinológia viszont térben és időben is be tudta határolni a hajóroncsot, ezek szerint a hajó a 17. század elején közlekedett, s a német-holland határról származott” – mondta el Payton.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Fegyverrel fogadta a német megszálló csapatokat Bajcsy-Zsilinszky Endre 19:05
- Korainak tartották a normandiai partraszállást a britek 17:05
- Keleti Éva közel hetvenéves munkásságát felölelő kiállítás nyílt Bécsben 16:05
- Jövő februárban jelenik meg Bill Gates memoárja 14:20
- Megújult és bővült az OSZK Jeles napok című online felülete 11:20
- Végigharcolta a 19. századi Európa csatatereit Tüköry Lajos 09:50
- Calaisnál várták a németek a szövetségesek partraszállását 09:05
- Számos kulturális intézmény és híd épült Budapest első polgármesterének működése alatt tegnap