2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Nem találtak szponzort a Colosseum felújítására

2010. december 3. 09:23 MTI

Túl régi, túl költséges, túl kockázatos - talán ezért zárult eredménytelenül a Colosseum magánpénzből való felújítására kiírt nemzetközi pályázat. Egyetlen jelentkező volt és ő is feltételeket szabott.

A világ egyik legismertebb és leglátogatottabb műemléke, az i.sz. 1. században emelt római amfiteátrum a vállalkozóktól remélte megújulását. Az olasz főváros főpolgármestere, Gianni Alemanno, idén tavasszal vetette fel, hogy a közel kétezer éves kincs helyreállítását magánberuházókra bíznák. A bejelentést ráadásul Japánban tette, hangsúlyozva, hogy a szigetország olasz divatimportőre, a Yuzu Yakhi cég készen áll a Colosseum restaurálásának finanszírozására.

A nemzetközi pályázatot augusztusban hirdették meg és október 31-én zárták le. Az olasz sajtó most decemberben tette fel a kérdést: miért hallgat a főpolgármester, mi lett a pályázat eredménye? "A beérkezett ajánlatok nem voltak megfelelőek" - válaszolta tömören Roberto Cecchi a római kulturális minisztérium főtitkára.

A műemlékvédelmi szakszervezetek nyilatkozatai szerint a pályázatokat elbíráló ötfős bizottság össze sem ült. Ajánlatból ugyanis egyetlen egy érkezett: csak az olasz cipőgyáros Diego Della Valle nyújtott be tervet. Pedig a nyáron még a Colosseumot újjávarázsoló olasz vállalkozói csoportról lehetett hallani. Az Il Sole 24 Ore gazdasági napilap úgy értesült, Della Valle önerőből 23 millió euróval pályázott, de feltételeket is szabott: a pályázati szabályok módosítását sürgette.

Ezek azt írták elő, hogy a munkát 2012-ben kell elkezdeni és 2013 végére bejefezni, s az évi hatmillió turistát vonzó Colosseumnak a restaurálás alatt mindvégig biztosítani kell a nyitvatartását. A vállalkozó felelős a restaurátorokért, akiknek munkáját a műemlékvédelem ellenőrzi. A szponzor nem reklámozhatja magát a Colosseumra kitett reklámposzterekkel, egyedüli díja a dicsőség lett volna és az, hogy a becslések szerint 91 milliárd eurót érő Colosseum kereskedelmi márkájához adta a nevét. Talán ezek a feltételek riasztották el még a japánokat is - állapította meg a La Repubblica.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár