2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Mégis a szegecsek okozhatták a Titanic vesztét

2008. április 22. 11:00

A kutatók szerint a hajó építői gyengébb anyagokkal dolgoztak, ami megpecsételte a Titanic sorsát. Az érintettek cáfolnak.

Gyenge beszállítókkal dolgoztak

A hajóépítő cég levéltárából nemrég előkerült iratok arról tanúskodnak, hogy a rossz minőségű szegecsek és az építő cég korlátlan ambíció - hogy egyszerre építsék meg a világ három legnagyobb hajóját, a Titanicot, a Olympicot és a Britannicot - olyan életveszélyes kombináció volt, amely csak rosszul sülhetett el. A kutatók egy évtizede érvelnek azzal, hogy a hajó azért törhetett olyan gyorsan ketté és süllyedhetett el, mert a szegecsek gyenge minőségűek voltak, a fejük könnyen lepattant, és beengedte a jeges tengervizet: ennek következtében pedig 1500 ember halt meg.

Amikor a szegecsek minőségét 10 évvel ezelőtt először megkérdőjelezték, az építőcég elutasította a vádat, mert szerintük nincs olyan dokumentum, amely ezt igazolná. A történészek azonban azt állítják, hogy a Harland és Wolff cég belfasti levéltárában új iratokat találtak a témában. A cég ennek ellenére azt állítja, hogy a dokumentumok "hézagosak", és semmit nem bizonyítanak.

A három hajó mindegyikéhez hárommillió szegecsre volt szükség, amelyek szerepe létfontosságú. azok tartották ugyanis össze a hajót. A most megjelent, What Really Sank the Titanic című könyvükben Jennifer Hooper McCarty és Timothy Foecke azt állítják, hogy a Titanic építésekor hiány keletkezett a szegecsekből. Hooper McCarty szerint emellett állandó volt a stressz, és minden találkozó csak erről, és újabb emberek felvételének szükségességéről szólt.

A levéltári bizonyítékokon túl a kutatók modern tesztekkel és számítógépes szimulációkkal vizsgáltak meg 48 olyan szegecset, amelyek a Titanic hajótestét tartották össze, emellett a hajó alapanyagául szolgáló fémeket is összevetették a korban máshol használt anyagokkal, és megvizsgálták, hogy a korban mik voltak a mérnöki és hajóépítési szabványok és szokványos eljárások.

A tanulmány készítésekor arra is odafigyeltek, hogy a Titanic konstrukciójával kapcsolatos vizsgálatokról a SNAME (The Society of Naval Architects and Marine Engineers) korábban egy "The Titanic Paper" nevű tanulmány sorozatot adott ki. Ebben a vizsgálatot végzők részben a szegecseket, részben a lemezeknek a hideg vízzel való érintkezés miatti fokozott ridegségét és törékenységét tették felelőssé a balesetért.

A konklúzió azonban nem változott: szerintük a titkosított céges és brit kormányzati papírokból egyaránt az sejlik ki, hogy a probléma ott kezdődött, amikor az ambiciózus verseny arra kényszerítette a céget, hogy hagyományos szegecsbeszállítói mellett más, kisebb cégek szolgáltatásait is igénybe vegye. Nekik azonban nem volt a hasonló termékek gyártásában szakértelmük és gyakorlatuk. Ráadásul a cég a "legjobb-legjobb", 4-es szegecs "legjobb" címkével ellátott 3-as szegecseket rendelte meg. A korban a hasonló hajókhoz a 4-es szegecset használták, így igen furcsa, hogy azt jelen esetben a hármassal helyettesítették.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár