Képzeletbeli hidat épített a Vörös téren leszálló kisrepülőgép
2007. június 4. 12:00
20 évvel ezelőtt a 19 éves nyugatnémet Mathias Rust azzal a küldetéstudattal jutott át a Szovjetunió légvédelmén, hogy akciójával egyesíti nyugatot és keletet.
Korábban
Békével érkezett
1987-ben az amerikai-szovjet kapcsolatok a mélyponton voltak: az előző évi, reykjaviki Gorbacsov-Reagan csúcstalálkozó semmilyen eredményt sem hozott. A két vezetőnek már majdnem sikerült áttörést elérnie az atomfegyverek ellenőrzésével kapcsolatban, de a tárgyalások az utolsó pillanatban megszakadtak. "Akkoriban tele voltam álmokkal, és azt hittem, minden lehetséges. A repüléssel azt akartam elérni, hogy valamiféle képzeletbeli híd jöjjön létre kelet és nyugat között" - nyilatkozta Rust az évfordulón a Washington Postnak.
Moszkva azonban még mintegy 650 km-re volt. Hamarosan egy MiG-23-as elfogó-vadászrepülőgép tűnt fel, és olyan közel jött, hogy Rust látta a pilóta sisakját és oxigénmaszkját, valamint a repülőre festett vörös csillagot. "Nagyon megijedtem, mert nem tudtam, mit fognak csinálni. Amikor elindultam, nem gondoltam, hogy lelőhetnek. Azt gondoltam, leszállásra kényszerítenek még Moszkva előtt." A pilóta félelme nem volt alaptalan: 1983-ban a szovjetek gondolkodás nélkül lőtték le a koreai légitársaság Boeing 747-es gépét, amelyen 269 ember utazott.
A szovjet pilóta ugyan jelentette a légvédelemnek, hogy "egy sportrepülőgép" száll mellette. Rust azonban eltűnt a felhők mögött, s a légvédelemnél továbbra is azon vitáztak, hogy a képernyőn felbukkanó pont tényleg repülőgép, vagy csak egy madár, illetve valamilyen időjárási jelenség lehet-e. "Arra jutottunk, hogy vadludakról van szó" - mesélte később egy légvédelmi parancsnok.
Indulása előtt Rust egy Moszkva térképen kitanulta a város nevezetesebb pontjait. Felülről azonban a szovjet főváros teljesen áttekinthetetlennek tűnt. A Cessnával először a Külügyminisztériumhoz repült, onnan már látta a Kreml tornyait, és a közelében található Rosszija szállodát. Az egymotoros repülőgép a föld felett alig 10 méterrel háromszor megkerülte a Vörös teret, mivel a pilóta leszállóhelyet keresett.
Ott azonban a határőrség napja alkalmából sok ember volt azon a májusi délutánon, így a gép újból felemelkedett, a Kreml felett körözött, míg végül a Moszkvoretszkij híd közelében landolt, és a Vaszilij Blazsennij székesegyházhoz gurult, ahol végre megállt. "Amikor kiszálltam a repülőgépből, kb. 200-an vettek körül. Amikor észrevették, hogy nem tudok oroszul, angolul szóltak hozzám, mire elmondtam nekik, hogy békeküldetés miatt jöttem."
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
18. IV. Béla uralkodása és a tatárjárás
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Élete utolsó évtizedét a fiával való háborúskodással töltötte IV. Béla király
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Kétnapi járóföldre mindent holttestek borítottak a muhi csata után
- A legenda szerint Árpád-házi Szent Kinga imádsága mentette meg Lengyelországot a tatárdúlástól
- Mégsem az extrém időjárás kergethette ki a tatárokat a Kárpát-medencéből
- Batu kán és a szláv favágók
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.