2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Képzeletbeli hidat épített a Vörös téren leszálló kisrepülőgép

2007. június 4. 12:00

20 évvel ezelőtt a 19 éves nyugatnémet Mathias Rust azzal a küldetéstudattal jutott át a Szovjetunió légvédelmén, hogy akciójával egyesíti nyugatot és keletet.

Békével érkezett

1987-ben az amerikai-szovjet kapcsolatok a mélyponton voltak: az előző évi, reykjaviki Gorbacsov-Reagan csúcstalálkozó semmilyen eredményt sem hozott. A két vezetőnek már majdnem sikerült áttörést elérnie az atomfegyverek ellenőrzésével kapcsolatban, de a tárgyalások az utolsó pillanatban megszakadtak. "Akkoriban tele voltam álmokkal, és azt hittem, minden lehetséges. A repüléssel azt akartam elérni, hogy valamiféle képzeletbeli híd jöjjön létre kelet és nyugat között" - nyilatkozta Rust az évfordulón a Washington Postnak.

A Szabad Európa Rádió jelentése az esetről

Az amatőr pilóta kalandja Helsinkiben kezdődött. Itt szerzett repülési térképet, majd felszállt, és 20 perc repülés után kikapcsolta a kommunikációs műszereket. A finn repülésirányítók azt hitték, lezuhant. "A repülés egész ideje alatt transzban voltam; olyan volt, mint egy testen kívüli élmény. Emlékszem, az észt tengerpart fölött repültem, és azt mondtam magamban, már a Szovjetunióban vagyok" - emlékszik vissza Rust.

Moszkva azonban még mintegy 650 km-re volt. Hamarosan egy MiG-23-as elfogó-vadászrepülőgép tűnt fel, és olyan közel jött, hogy Rust látta a pilóta sisakját és oxigénmaszkját, valamint a repülőre festett vörös csillagot. "Nagyon megijedtem, mert nem tudtam, mit fognak csinálni. Amikor elindultam, nem gondoltam, hogy lelőhetnek. Azt gondoltam, leszállásra kényszerítenek még Moszkva előtt." A pilóta félelme nem volt alaptalan: 1983-ban a szovjetek gondolkodás nélkül lőtték le a koreai légitársaság Boeing 747-es gépét, amelyen 269 ember utazott.

A szovjet pilóta ugyan jelentette a légvédelemnek, hogy "egy sportrepülőgép" száll mellette. Rust azonban eltűnt a felhők mögött, s a légvédelemnél továbbra is azon vitáztak, hogy a képernyőn felbukkanó pont tényleg repülőgép, vagy csak egy madár, illetve valamilyen időjárási jelenség lehet-e. "Arra jutottunk, hogy vadludakról van szó" - mesélte később egy légvédelmi parancsnok.

Indulása előtt Rust egy Moszkva térképen kitanulta a város nevezetesebb pontjait. Felülről azonban a szovjet főváros teljesen áttekinthetetlennek tűnt. A Cessnával először a Külügyminisztériumhoz repült, onnan már látta a Kreml tornyait, és a közelében található Rosszija szállodát. Az egymotoros repülőgép a föld felett alig 10 méterrel háromszor megkerülte a Vörös teret, mivel a pilóta leszállóhelyet keresett.

Ott azonban a határőrség napja alkalmából sok ember volt azon a májusi délutánon, így a gép újból felemelkedett, a Kreml felett körözött, míg végül a Moszkvoretszkij híd közelében landolt, és a Vaszilij Blazsennij székesegyházhoz gurult, ahol végre megállt. "Amikor kiszálltam a repülőgépből, kb. 200-an vettek körül. Amikor észrevették, hogy nem tudok oroszul, angolul szóltak hozzám, mire elmondtam nekik, hogy békeküldetés miatt jöttem."

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár