A távírászok durva vitája is akadályozta a Titanicot a segítségkérésben
2020. június 2. 14:39 Múlt-kor
Korábban
Vészjelzések sokasága
Vészjelzést már 1899 óta használtak a távírászok. Marconi a brit távírászok által használt „CQD” -t rendszeresítette saját távíró hálózatában. A „CQ2” általános hívójelet, amely azt jelentette, hogy az információ minden állomásnak szól, 1904-re az angol veszély, azaz „distress” szóból képzett „D” -vel egészült ki.
1912-re megjelent egy másik, egyre elfogadottabbá váló vészjelzés, az „SOS”, amelyet tévesen a „Save Our Ship” (mentsétek meg hajónkat), avagy „Save Our Souls” (mentsétek meg lelkeinket) rövidítésének tartanak, holott az valójában egy német rádiójel adaptációja révén született meg.
Az SOS-t morzekóddal könnyű volt leadni, mindössze három rövid, majd három hosszú, majd megint három rövid jelből állt. Ezt a jelzést vészhelyzet esetén nagyon gyorsan az éterbe lehetett röpíteni, és légköri zavarok esetén is jól olvasható volt.
Az SOS 1908-ban nemzetközileg elfogadott vészjelzés lett, de a britek, illetve Marconi távírászai még évekkel az egyezmény aláírása után is a CQD-t használták.
A Titanic első leadott vészjelzése is a CQD volt. Közvetlenül az ütközést követően, amikor még nem lehetett felmérni annak súlyosságát, Bride még azzal viccelődött, hogy Phillipsnek az SOS-t is le kellene adnia. „Ez egy új jelzés”- mondta. „Talán ez az utolsó esélyünk, hogy ilyet küldjünk.”
Az egyre súlyosbodó körülmények azonban nem adtak okot a bolondozásra. Amikor az SS Frankfurt, az első hajók egyike, amely vette a Titanic CQD vészjelzését, későn válaszolt a Titanic jelzésére, az ekkor már ideges Bride „ostobának” bélyegezte a Frankfurt távírászát.
Bride indulatos kritikája részben a Titanic egyre reménytelenebbé váló helyzetének, részben pedig az üzleti rivalizálásnak szólt. A Frankfurt távírásza ugyanis a német telekommunikációs cégnek, a Telefunkennek dolgozott.
Marconi és a Telefunken között pedig hosszú ideje harc folyt a távközlési piac felosztásáért. Marconi megpróbált mindent megtenni azért, hogy a Telefunkent kizárja a tengeri hajózásból, így alkalmazottjainak megtiltotta, hogy az üzleti vetélytársak által üzemeltetett szikratávíró állomások hívásait fogadják.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
pápaság
- Pápasága ideje alatt csaknem az egész bolygót beutazta II. János Pál
- Csupán 33 napig uralkodott a I. János Pál, a „mosolygós pápa”
- Számos protestáns ország tiltakozott XIII. Gergely pápa naptárreformja ellen
- Róma elfoglalása zárta le az egységes Olaszországért folytatott hosszú küzdelmet
- A macskák vallásos imádata is szerepelt a templomosok ellen felhozott vádak között
- Nagy tekintélyű professzor távozása után kezdett el hanyatlani az első magyar egyetem
- Mintafeleség lehetett a mérgezésekkel megvádolt Lucrezia Borgia
- Élhetőbb várossá alakította Rómát IV. Sixtus, a reneszánsz pápa
- A magyar győzelem hírére zúgnak délben a harangok
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.