2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Az ég helyett végül a földet hódította meg a Vespa gyártója

2022. április 23. 10:35 Múlt-kor

Az olasz ipar ikonikus termékét, a Vespa robogót az 1953-as Római vakáció című film révén ismerhette meg a világ, köszönhetően annak, hogy a film sztárjai, Audrey Hepburn és Gregory Peck egy kétkerekű „darázson” furikáztak a napfényes Róma utcáin. Itália ma elképzelhetetlen kismotorok nélkül, de a második világháború előtt a szabadságot és a könnyed életérzést sugárzó robogózást leginkább az amerikaiak és a visszafogott britek kedvelték. A Vespa karrierje hivatalosan 1946. április 23-án, a robogó szabadalmának bejegyzésével kezdődött.

Audrey Hepburn és Gregory Peck
Audrey Hepburn és Gregory Peck egy Vespán a Római vakációban

A franciák voltak az elsők

Az első robogót egy francia mérnök, bizonyos Georges Amédée Gauthier alkotta meg 1902-ben. Gauthier az „Autofauteuil”, azaz az autófotel nevet adta „gyermekének”. A jármű elnevezése találó volt, mert Gauthier az ülés helyébe egy mini karfával és háttámlával rendelkező, bárszékszerű ülőalkalmatosságot tervezett.

A francia kétkerekű csoda, amelynek külleme leginkább a legendás szocialista robogó, a Babetta és egy kerékpár fura elegyére emlékezteti a 21. századi szemlélődőt, nem aratott nagy sikert.

A robogók először az angolszász országokban, az USA-ban és Nagy-Britanniában lettek igazán népszerűek az 1920-as és 30-as években.

Az első igazán forradalmi robogó, amelynek kialakítása és formája alapul szolgált a későbbi évtizedek típusainak, Nagy-Britanniában készült 1920-ban. Az Unibus nevű egyhengeres, kétütemű motorral felszerelt kétkerekű alumínium burkolata egy darabból készült.

Az 1930-as évek Amerikájában a Foster Salsbury által megálmodott Motor Glide robogók lettek hihetetlen népszerűek. Salsbury kétkerekű járgányai leginkább egy megerősített rollerre hasonlítottak, azzal a különbséggel, hogy az ülés a hátsó kerék fölé került, a robogót hajtó motort pedig az ülés alá helyezték.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Egy továbbfejlesztett Autofauteuil 1908-ból. A motor már 490 köbcentis, de az ülés még az eredeti dizájnt követi. (Yesterdays Antique Motorcycles / CC BY-SA 4.0)Vespa Primavera (Wikipedia / KMJ / CC BY-SA 3.0)

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár