A nagyobb haszon érdekében süllyeszthette el rozoga hajóját Feketeszakáll
2020. július 29. 15:58 Múlt-kor
Korábban
A megváltó ólomburkolat
A hajóroncsot 1996-ban fedezték fel és 2011-ben állapították meg hivatalosan róla, hogy egykoron Feketeszakáll zászlóshajójaként szelte a habokat. Az archeológusok a roncs körül számos ólomból készült leletet találtak.
A szakértők már régóta sejtik, hogy a kor hajóépítői az ólmot tulajdonképpen a hajók törzsének foltozására használták. Az Anna királynő bosszúja körül talált ólomdarabokat Jeremy Borrelli régész a közelmúltban vette górcső alá; kutatásai eredményeit a The International Journal of Nautical Archeology szaklapban tette közzé.
Borrelli szerint a fából készült hajókat rendesen igénybe vették a tengerek és óceánok vizei, és ez alól Feketeszakáll hajója sem volt kivétel. A hajódeszkákra telepedő baktériumok egy vékony, filmszerű réteget képeztek a törzs felszínén, amelyre különféle kagylók, illetve fával táplálkozó paraziták is megtelepedtek, gyengítve a törzset, amely idővel jelentősen meggyengült.
A hajóépítők 1524-től ólombevonattal igyekezetek megóvni a hajótörzsek állagát. Borrelli számos, az Anna királynő bosszúja körül felszínre hozott ólomdarabot vizsgált meg és összehasonlította őket más, 16. és 17. századi hajóroncsok körül talált ólomlemez-maradványokkal.
Vizsgálatai során Borrelli több, különböző fajta ólombevonatot azonosított, amelyek egykoron Feketeszakáll hajójának törzsét borították. Ezek között számos, hosszúkás lemezdarab is volt, amelyek a hajódeszkák közötti résekben elhelyezett tömítőanyagot védték.
Ez a tömítő anyag rendszerint fonott tehénszőr volt, amelyet szurokban áztattak. A külső deszkák közötti rések hajlamosak voltak a szivárgásra, így a tömítőanyag fölé helyezett ólomszalagok a vízhatlanság fenntartása szempontjából nagyon fontos feladatot töltöttek be.
1717 előtt, mielőtt Feketeszakáll tulajdonába került volna, az Anna királynő bosszúja rabszolgaszállító hajóként, Concorde néven szelte a habokat. A korabeli forrásokban többször megemlítik, hogy a hajó állapota rendkívül rossz volt, és többször komoly javításokat igényelt.
Borrelli tanulmánya szerint a kalózhajóvá átvedlett Concorde állapota Feketeszakáll kezei alatt tovább romlott, és a hajó komoly felújítást igényelt volna.
„A roncsnál talált tárgyi bizonyítékok egyértelműen arra mutatnak, hogy a szivárgást megpróbálták megszüntetni, és az írott források is többször utalnak arra, hogy a hajón előfordult szivárgás” – nyilatkozta Borelli. „A kirakós azért még nem teljes, és lehet, hogy soha nem lesz kirakva teljesen. Annyi bizonyos, hogy a hajó nagyon rossz állapotban volt, amikor elsüllyedt” – tette hozzá a régész.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
zsidóság
- Svéd és svájci diplomaták is mentették a budapesti zsidóságot
- Megnyílt a Holokauszt 80 emlékév a Dohány utcai zsinagógában
- Sikeres tudós, de sikertelen politikus volt Teleki Pál
- Összetettebb története van a húsvétnak, mint azt először hinnénk
- Végül Svájcban teljesedett ki a híres sorsanalitikus, Szondi Lipót
- A holokauszt áldozataira emlékezünk a mai napon
- A nyilasok halálmenetei után a gettó borzalmai vártak a budapesti zsidóságra
- Rejtő Jenő élete éppen olyan kalandos volt, mint utánozhatatlan regényei szereplőié
- A király sem tudta megfékezni a leprások elleni pogromokat Franciaországban
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága tegnap
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont tegnap
- Ártatlannak vélte XIV. Lajos az őt megmérgezni kívánó szeretőjét tegnap
- Szerte a világon tüntettek a nyolcórás munkanap bevezetéséért május 1-én tegnap
- Elaludt a Vígszínházat megnyitó Jókai-darabon Ferenc József tegnap
- Brit technológiára is szükség volt a Magyar Televízió adásainak elindításához tegnap
- Landerer Lajost bízták meg az első Kossuth-bankók kinyomtatásával tegnap
- Zichy Jenő és csapata végezte az első magyar ásatásokat Oroszországban 2024.04.30.