A kötéltáncos elefántoktól a rendőrséget helyettesítő kutyákig – hat meghökkentő tény az ókori Róma állatairól
2018. március 12. 19:22
Korábban
Panem et circenses
A rómaiak háziállat-tartására utaló bizonyítékokkal éles kontrasztot képez a jelek szerint a Kr. e. 3. században kezdődött állatviadalok elképesztő kegyetlensége az arénákban. A korai műsorszámok egyszerű bemutatók voltak, melyeken a köznép megismerkedhetett olyan egzotikus állatokkal, amelyekkel amúgy csak az elit sokat utazó tagjai, vagy azon római arisztokraták találkozhattak, akik vagyonukat és kapcsolataikat saját vivariáik, azaz állatkifutóik feltöltésére használták. Volt hogy az olyan egzotikus állatokat, mint például az elefántokat, táncolni, kötélen táncolni, vagy tárgyakat felvenni idomították idősebb Plinius és más ókori szerzők leírásai szerint.
A rómaiak által venatio, azaz vadászat néven ismert erőszakot és harcot tartalmazó mutatványok lehetséges, hogy Kr. e. 186-ban kezdődtek, amikor oroszlánok és leopárdok szerepeltek egy Marcus Fulvus Nobilior által szponzorált műsorszámban. Hogy az állatok egymás, vagy emberek ellen harcoltak-e itt, nem ismert. A venatio jellegű események minden bizonnyal a gladiátorküzdelmek kultúrájából alakultak ki. Ilyen állatviadalok még Kr. u. 523-ban is voltak.
A nyilvános gladiátor- és állatviadalok szponzorálása arra szolgált, hogy Róma leggazdagabb és leghatalmasabb polgárai fitogtassák vagyonukat és emeljenek státuszukon, befolyásukon és hatalmukon. Maga a támogatás a politikai versengés színterévé is vált a késő köztársaság korában, és a császári bőkezűség egyik arca lett. Augustus császár Res Gestaejában, mely egy számszerűsített összefoglalása uralkodásának és eredményeinek, büszkén írja le, hogy az uralkodása alatt tartott 26 venatión összesen 3500 afrikai állatot öltek meg, magasra helyezve a lécet a későbbi császárok számára.
Amikor Iuvenalis római költő panaszkodott a kései 1. és korai 2. század polgárainak politikai apátiájára, amikor a nép nem reagált az uralkodók indokolatlan és szeszélyes viselkedésére, egy később híressé váló kifejezéssel élt: ezek a polgárok csak panem et circensesre vágytak, kenyérre és cirkuszra, és ennyivel meg is voltak elégedve. A császárok közül is sokan kihasználták, hogy a tömeges szórakozás nyújtása és időről időre ingyen gabona osztogatása könnyen elvonja a kritikusok figyelmét uralkodásuk negatív aspektusairól. Az ilyesfajta látványosságok rendezése valóságos szükséges stratégiává vált a birodalom hatalmának láthatóvá tételére Rómában.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2011
- Az örökség
- Akiknek tényleg a Balaton a Riviéra
- A közös kód
- Budapesti olimpiai álmok: az 1955-ös fiaskó históriája
- A Délvidék megszállása 1941-ben
- Nyugdíjvita a rendszerváltás után, avagy pedikűrollóval a határozatdzsungelben
- A Meidzsi-reform bevezetése a feudális Japánban
- Lengyel középiskola Balatonbogláron a második világháború alatt
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk tegnap
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége tegnap
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona tegnap
- Újabb corvinák érhetőek el az Országos Széchényi Könyvtár online felületén tegnap
- Emlékérmékkel ünnepli a független magyar pénzügyi rendszer létrehozását a Nemzeti Bank tegnap
- Nemzedéke magányát és csalódásait jelenítette meg verseiben Dsida Jenő tegnap
- A bécsi udvar fojtogató légköréből menekülve érte utol a végzet a magyarok királynéját, Sisit tegnap
- Csak a halál tudta megállítani a világuralomra törő Dzsingisz kánt tegnap