A dunai hajózás 19. századi históriáját mutatja be egy bukaresti kiállítás
2021. március 30. 16:21 MTI
A dunai hajózás történetét felelevenítő kiállítás nyílik kedden Bukarestben a Magyar Kulturális Intézet és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum közös szervezésében.
Korábban
A bukaresti Magyar Kulturális Intézet hétfői közlése szerint a tárlat a 19. század során megnyílt új útvonalak révén fejlődésnek induló Duna-menti közlekedési és gazdasági kapcsolatokat mutatja be.
A térség dunai és tengeri kapcsolatait ismertető kiállítás a Bécs-Konstantinápoly gőzhajójáratok kiépítését és az út mentén levő települések gazdasági fellendülését mutatja be.
Felidézték, hogy gróf Széchenyi István a magyar kereskedelem fejlesztésére irányuló törekvéseinek köszönhetően vált hajózhatóvá a Duna a mai Románia területén található Ómoldova (Moldova Veche) és Szörényvár (Drobeta-Turnu Severin) közötti szakasza. Széchenyi 1833-ban bízta meg Vásárhelyi Pált, hogy folyószabályozási tervet dolgozzon ki, és hajóutat építsen ki a gőzhajók számára.
A kiállítás korabeli dokumentumok felhasználásával összegzi a gőzhajók nemzetközi utasainak tapasztalatait. Az utazók reflexióit elemezve egy térképet rajzol arról, hogy miként viszonyultak a "Kelethez", a "Máshoz", illetve hol húzódtak meg ezek a határvonalak. Ennek központi eleme a Kazán-, illetve Vaskapu-szoroson való áthaladás élménye, valamint a tájleírás és az utazói élmény kapcsolata.
A keddi kiállításmegnyitón Zsigmond Gábor, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum igazgatója és Constantin Ardeleanu, a galaci Dunarea de Jos Egyetem dunai hajózást kutató professzora mondtak beszédet.
A tárlat május 5-ig tekinthető meg a bukaresti Magyar Kulturális Intézet székházában, ezt követően olyan romániai Duna-menti településeken is bemutatják, mint Szörényvár, Galac és Tulcea.
A tárlat ismertetőjében Zsigmond Gábor elmondta, hogy a kiállítás egyik legértékesebb tárgya az a több mint százéves hajómodell, amely a Corvin gőzhajót ábrázolja.
A hajó az első világháború előtti békés időkben menetrend szerint járt a fekete-tengeri román és bolgár kikötők, valamint Isztambul között, rendszeresen szállítva a Vaskapun át Budapestről is érkező árukat.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

erotika
- Egészséges erotika – szex a szocializmus évtizedeiben
- Pillantás a szoknya alá: a frivolan hintáztató Jean-Honoré Fragonard
- Erotikus mitológiai ábrázolások harangozzák be a tavaszt a Szépművészeti Múzeum új kamaratárlatán
- Csempészett pornó és topless strandok: egészséges erotika a szocializmusban
- Az egész világot lenyűgözte erotikus táncaival a „Bronz Vénusz”, Josephine Baker
- Zichy Mihály erotikus rajzai „belső használatra” készültek a cári udvar számára
- Valóságos bordélyvárossá alakult Párizs a 19. század második felében
- Hét bűnrossz szexuális tanács a történelemből
- Hatalmas botrányt kavart pornográf tartalma miatt a Lady Chatterley szeretője
- Évezredekkel halála után háromféle arcot is kapott Tutanhamon fáraó 08:46
- Homokszem volt a királyi család „tökéletes” gépezetében a tragikus sorsú Diana hercegné 07:25
- 10 tény Picassóról tegnap
- Kiolvasztják a kutatók az eddig eredeti állapotában őrzött tussenhauseni Jégherceget tegnap
- Az alkukból nem kért, visszautasította a miniszterelnöki széket ifjabb Andrássy Gyula tegnap
- Negyvenezer fa pusztulását okozta, kis híján mégis feledésbe merült a tunguszkai esemény tegnap
- A fekete Buffalo-katonák, akik átkerekeztek a Vadnyugaton 2022.06.29.
- Valóban a nándorfehérvári győzelem hírét vitte a déli harangszó? 2022.06.29.