A dunai hajózás 19. századi históriáját mutatja be egy bukaresti kiállítás
2021. március 30. 16:21 MTI
A dunai hajózás történetét felelevenítő kiállítás nyílik kedden Bukarestben a Magyar Kulturális Intézet és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum közös szervezésében.
Korábban
A bukaresti Magyar Kulturális Intézet hétfői közlése szerint a tárlat a 19. század során megnyílt új útvonalak révén fejlődésnek induló Duna-menti közlekedési és gazdasági kapcsolatokat mutatja be.
A térség dunai és tengeri kapcsolatait ismertető kiállítás a Bécs-Konstantinápoly gőzhajójáratok kiépítését és az út mentén levő települések gazdasági fellendülését mutatja be.
Felidézték, hogy gróf Széchenyi István a magyar kereskedelem fejlesztésére irányuló törekvéseinek köszönhetően vált hajózhatóvá a Duna a mai Románia területén található Ómoldova (Moldova Veche) és Szörényvár (Drobeta-Turnu Severin) közötti szakasza. Széchenyi 1833-ban bízta meg Vásárhelyi Pált, hogy folyószabályozási tervet dolgozzon ki, és hajóutat építsen ki a gőzhajók számára.
A kiállítás korabeli dokumentumok felhasználásával összegzi a gőzhajók nemzetközi utasainak tapasztalatait. Az utazók reflexióit elemezve egy térképet rajzol arról, hogy miként viszonyultak a "Kelethez", a "Máshoz", illetve hol húzódtak meg ezek a határvonalak. Ennek központi eleme a Kazán-, illetve Vaskapu-szoroson való áthaladás élménye, valamint a tájleírás és az utazói élmény kapcsolata.
A keddi kiállításmegnyitón Zsigmond Gábor, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum igazgatója és Constantin Ardeleanu, a galaci Dunarea de Jos Egyetem dunai hajózást kutató professzora mondtak beszédet.
A tárlat május 5-ig tekinthető meg a bukaresti Magyar Kulturális Intézet székházában, ezt követően olyan romániai Duna-menti településeken is bemutatják, mint Szörényvár, Galac és Tulcea.
A tárlat ismertetőjében Zsigmond Gábor elmondta, hogy a kiállítás egyik legértékesebb tárgya az a több mint százéves hajómodell, amely a Corvin gőzhajót ábrázolja.
A hajó az első világháború előtti békés időkben menetrend szerint járt a fekete-tengeri román és bolgár kikötők, valamint Isztambul között, rendszeresen szállítva a Vaskapun át Budapestről is érkező árukat.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


1956
- Csírájában fojtotta el Mansfeld Péter fegyveres csoportját a megtorló állam
- Óriási vérveszteség volt a magyar sportnak az ifiválogatott 1956-os kintmaradása
- Így próbálták hazacsalni Kádárék az 1956-os menekülteket
- ’56-os szerepvállalása dacára sem merték elhallgattatni Sinkovits Imrét
- Az 1956-os magyar menekültek karácsonya Camp Kilmerben
- Egy ritka fénykép mesél a Szabadság téri szovjet emlékmű megrongálásáról
- „Parancsoló bátorsággal és méltósággal” – az 1956-os budapesti nőtüntetés
- Külföldről tartotta életben ’56 örökségét Kéthly Anna
- A törvényesség látszata sem fedte el az ’56-os forradalom megtorlásának borzalmait
- Amikor egy korsó sörért is rögtönítélő bíróság előtt találhatták magukat a magyarok tegnap
- 17. századi falfestményt találtak felújítás közben egy angliai lakásban tegnap
- Rejtélyes módon halt meg Amelia Earhart, a levegő koronázatlan királynője tegnap
- Egy valódi maja sírkamra is előkerült a maja vasút építése során tegnap
- Elképesztő hajsza folyt a nácik által elrabolt kincsek után tegnap
- Csírájában fojtotta el Mansfeld Péter fegyveres csoportját a megtorló állam tegnap
- Kudarcba fulladt a Tanácsköztársaság, az első szocialista kísérlet Magyarországon tegnap
- Jászai Marival is hírbe hozták a norvég irodalom óriását, Ibsent 2023.03.20.