A bicskei kukoricásban landolt az első magyar repülő, amely átszelte az Atlanti-óceánt
2019. november 27. 13:28 Múlt-kor
„Nézze, öcsém! Ha maga mindenáron propagandát akar csinálni hazájának, menjen fel az Empire State Building felhőkarcoló tetejére. A hátára akasszon egy táblát, írja rá: Justice for Hungary, és ugorjon le az utcára. Bizonyos vagyok benne, hogy az összes lapok megírják a szenzációt. Ez nem kellemetlenebb, mint a vízbe fulladás, és lényegesen olcsóbb” – tette helyre a magyar Légügyi Minisztérium egyik képviselője Magyar (Wilczek) Sándort, aki elég hihetetlen ötlettel rukkolt elő.
Korábban
Az első magyar óceánrepülés gondolata nem sokkal Charles Lindbergh 1927-es, nagy sikerű útja után fogant, a megvalósítására azonban 1931-ig kellett várni. Ekkorra még csupán néhányan tették meg az igazán veszélyes kalandnak számító, többször tragédiával végződött légi utat Amerika és Európa között, így az utazás propagandaértéke mindenképpen nagy volt.
Pláne, ha azt nézzük, hogy a tengerentúlról érkezve ilyen mélyen kívántak leszállás nélkül berepülni az öreg kontinens szívébe. Lord Rothermere az angol bulvárlap, a Daily Mail tulajdonosa 10 ezer dollárt ajánlott fel annak a pilótának, aki megszakítás nélkül repül New York-ból Budapestre, ám a költségek nagy részének előteremtése végül egy amerikai magyar húsüzem tulajdonosának köszönhető.
A botkormány elé az első világháborúban tábori pilótaként tevékenykedő, többször kitüntetett Endresz György ült, míg Magyar Sándor a navigátor lett. A „Justice for Hungary” névre keresztelt, meggypiros színű Lockheed Sirius 8A-as gép 1931. július 15-én 17.20-kor szállt fel Új-Fundlandról.
Az eredeti tervek szerint a mátyásföldi reptéren kellett volna leszállniuk, ahol több ezer ember várta őket, ám a motor akadozó üzemanyag-ellátása miatt kényszerleszállásra került sor a Bicske és Felcsút közötti kukoricásban. Ennek ellenére a 25 óra 20 perc alatt megtett, 5770 kilométeres útjukkal a magyarok három világrekordot is felállítottak.
További hasonló érdekességeket olvashat a XX. századi magyar történelemről a Múlt-kor őszi különszámában.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Nagy-Britannia
- Visszautasította a BBC főigazgatói posztját a filmezés miatt David Attenborough
- Csak késve követte amerikai hadüzenet a Lusitania elsüllyesztését
- Maiszúr tigrise sem tudott ellenállni a brit hódításnak Indiában
- Gyakran merített ihletet gyilkossági ügyekből a thriller mestere, Alfred Hitchcock
- Árulás és részegség miatt bukott el az amerikaiak támadása az angol kikötő ellen
- Súlyos taktikai vereségnek bizonyult az antant számára a gallipoli csata
- A brit kormányzat kénytelen volt eleget tenni a zendülő matrózok követeléseinek
- Sajátos humorával színesítette diplomáciai küldetéseit Fülöp herceg
- Galtierinek bukást, a „Vasladynek” népszerűséget hozott a falklandi háború
- Huszonöt év telt el, mire elismerték Henri Dunant humanitárius munkásságát tegnap
- A rekordot hajszoló francia pilóták eltűnése ma is a repüléstörténet egyik legnagyobb rejtélye tegnap
- Megvakult egyik szemére a Róma előtt megtorpanó Hannibál tegnap
- A Liszt Ferenc Kamarazenekar izgalmas átiratokkal is készül a jövő évadra tegnap
- Május közepén kezdődik a Margitszigeti Szabadtéri Színház idei szezonja tegnap
- Híresebbé tette a halála, mint a politikája Teleki Lászlót tegnap
- Visszautasította a BBC főigazgatói posztját a filmezés miatt David Attenborough tegnap
- Csak késve követte amerikai hadüzenet a Lusitania elsüllyesztését 2024.05.07.