„Az alakok válogatása, elrendezése, szintézis az alakra nézve, ezt kompozíciónak nevezik. A kompozícióban a főfeltétel az izgatottsági és a csend közötti ellentét – és a tiszta kimondása az akaratnak. (...) A körvonalaknak vezetniök kell a szemet, kerülve az ugrásokat, kiemelve a leglényegesebbet. (...) A kép öt alkatrésze a lélektani tartalom, a körvonal (ritmus), a világosság és árnyék, a szín és (...) az előadás. (...) Komponálni annyit tesz, mint a dolgok külső benyomásait célok szolgálatában felhasználni. (...) A komponálásnak két faktora van; az egyik: célja, az, amit kifejezni akar; a másik: azon material ismerete, amellyel ezen cél kifejezhető. A külvilág képei (...) önmagukban még nem használhatók. Ezeket összeválogatni, organikusan összeállítani kell a cél szempontjából, hogy a céllal egységet képezzenek. (...) Ne a külmodell legyen a vezető, hanem inkább a belső elképzelés” – írta Székely Bertalan a feljegyzéseiben.
Korának egyik legtudatosabb, legintellektuálisabb művésze volt – ez a naplóiból, a művészettel és művészetelmélettel kapcsolatos feljegyzéseiből egyértelműen kiderül. Foglalkozott többek között mozgáselmélettel is, ezen belül több ezer oldalas írásos hagyatéka maradt fenn a lovak mozgásának tanulmányozásáról. Életművében tudatosan jelennek meg párhuzamosan az európai művészeti-filozófiai áramlatok és a korabeli Magyarország társadalmi problémáiból fakadó melankolikus, borongó érzések. Életére, alkotómunkájára is egyfajta kettősség jellemző: egyszerre volt szenvedélyes,fantáziadús, kifejező és visszafogott, bizonytalan és vitatkozó. Ahogyan már e folyóirat korábbi hasábjain is írtunk róla (Múlt-kor, 2013. nyár), a szenvedély, a drámai kifejezőerő leginkább nagy kompozícióinak vázlataiban tudott teret nyerni. Mire a vázlatokból – gyakran hosszú évek után – kész művek, festmények lettek, addigra a mozdulatok megmerevedtek, az arcok megkeményedtek, az érzelmek akadémikus sémákat öltöttek, a hömpölygés eltompult, a dráma megkövült.
A történelmi festészet Bach-korszakban betöltött szerepéről a fent említett írásban már esett szó, a Zrínyi kirohanása című mű azonban jóval a kiegyezés után, 1885-ben készült el – bár a téma, ahogyan ez egyik leveléből kiderül, már több mint húsz éve foglalkoztatta a festőt.
A teljes cikk a Múlt-kor történelmi magazin 2014. ősz számában olvasható.
2014. ősz1989 - A szabadság kapujában |