Megnyílt a viktoriánus világ mérnöki csodája
2010. március 16. 13:04 BBC News, The Daily Mail
145 év után első alkalommal vált látogathatóvá a múlt héten Brunel és fiának Temze alatti alagútja: a viktoriánus mérnöki teljesítmény csúcsát egykor a világ nyolcadik csodájaként emlegették.
Korábban
1825 és 1843 között Marc és Isambard Brunel tervei alapján és vezetésével építették meg a világ első, hajózható folyója alatt létrehozott alagútját. A növekvő brit fővárosban ugyanis szükség volt egy háborítatlan összeköttetésre a Temze két partja között, ahol a teherkocsik nyugodtan közlekedhettek.
Kialakítására több sikertelen kísérlet is történt, és 1825-ben Marc Isambard Brunel vette át az építkezést, aki a pajzsos alagútépítés kikísérletezésével kezdett hozzá a munkálatokhoz. Mindez azonban még nem volt tökéletes, és mind a mérnök, mind több munkás beteg lett a folyamatosan beszivárgó víztől.
Amikor aztán 1826 áprilisában William Armstrong vezető mérnök is kidőlt, helyét Brunel alig 20 éves fia, Isambard Kingdom Brunel vette át. A fúrás során hetente alig 2,5-3,5 métert haladtak, és a vállalat ekkor úgy döntött, hogy boltokat és piacot rendeznek be a már kész részen, és látogatók is felkereshetik a helyszínt, hiszen ezáltal plusz bevételre tettek szert. Ez népszerűnek bizonyult: volt olyan nap, hogy 800-an ereszkedtek le a föld alá.
A projekt azonban lassan haladt, és 1827. május 18-án a betörő víz elárasztotta a 167 méteres alagutat. Brunel ekkor egy búvárharang segítségével ereszkedett a folyó mélyére, és agyaggal töltött zsákokkal tömték be a lyukat. A javítások, és szárítás után egy bankettel ünnepelték a sikereket, ám az öröm korai volt: 1828. január 12-én újra víz alá került az építmény, és akkor hatan haltak meg.
Az anyagi problémák miatt az építkezést bizonytalan időre leállították, és az alagutat befalazták. A folytatásra hét évvel később került sor, amikor Marc Brunel a kincstártól szerzett kölcsönt minderre. Persze ekkor sem volt könnyebb dolguk: a folyamatos árvizek mellett egyes alkalmakkor a feltörő metán gyulladt be, és égette ki az alagutat. 1841-ben aztán átértek a túlpartra, és akkor már csak az utak és lépcsőházak megépítése volt hátra az 1843. március 25-i megnyitóig.
A Wappinget Rotherhithe-tel összekötő, a folyó alatt 22 méterrel futó alagút szinte azonnal nagyon népszerű lett: a közel 400 méter hosszú építményt kivilágították, és a megnyitás utáni héten a korabeli tudósítások szerint London lakosságának közel fele megtekintette, és Viktória királynő is végigsétált rajta.
1869-ben aztán bezárták, és vasúti alagúttá alakították, és a kiépülő földalatti hálózathoz csatolták. Az aktuális megnyitásra a jelenleg is zajló felújítási munkálatok során került sor, amelynek végén az alagút a London Overground hálózat részeként üzemel majd.
A Wikipedia részletes bemutatója az építkezésről
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2011
- Az örökség
- Akiknek tényleg a Balaton a Riviéra
- A közös kód
- Budapesti olimpiai álmok: az 1955-ös fiaskó históriája
- A Délvidék megszállása 1941-ben
- Nyugdíjvita a rendszerváltás után, avagy pedikűrollóval a határozatdzsungelben
- A Meidzsi-reform bevezetése a feudális Japánban
- Lengyel középiskola Balatonbogláron a második világháború alatt
- Hiába szereztek fegyvereket, mégsem tudtak megszökni a rabok az Alcatrazból 19:05
- Több ezer harckocsit és repülőgépet vetettek be a szovjetek Berlin elfoglalásához 17:05
- Dél-Amerikába kalauzolja a látogatókat fotókiállításain a Néprajzi Múzeum 11:20
- A festészet mellett a háború művészete is foglalkoztatta Leonardo da Vincit 09:50
- Óriási reklámkampány készítette elő a millenniumi ünnepségeket 09:05
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága tegnap
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont tegnap
- Ártatlannak vélte XIV. Lajos az őt megmérgezni kívánó szeretőjét tegnap