2021. tavasz különszám: 18 festmény, amit imádunk
ITT támogathatsz bennünket

Feltámadt a szocialista reklámok világa

2009. október 12. 09:57 MTI

Az 1945-től 1989-ig terjedő időszak plakátjait mutatja be a Nyitunk. Plakátok a szocializmusban című kiállítás a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban (MKVM) Budapesten.


A 193 plakáton az érdeklődők az egyes évtizedek jellemző stílusirányzatait követhetik nyomon, megismerhetik a leggyakrabban reklámozott áruféleségeket, üzlettípusokat, szlogeneket. A hirdetőoszlopokon elhelyezett plakátok az utca hangulatát idézik fel, és ehhez hozzájárulnak még a kor jellegzetes boltjainak és üzletportáljainak kinagyított fotói, valamint a korabeli árukkal berendezett kirakatok és enteriőrök is.

Egykori SZOT üdülőbeli hangulatot idéz a kiállítás - fogalmazott Schneider Márta, az Oktatási és Kulturális Minisztérium szakállamtitkára a megnyitón. Hozzátette: ezek a plakátok kedvesek, grafikailag igényesek, szerények és viccesek is egyben, s nincs bennük az az agresszivitás, ami a jelenkor reklámjait jellemzi. Vajon mit lát ebben a tárlatban az a korosztály, aki nem élte át a szocializmus éveit? - tette fel a kérdést Schneider Márta. Véleménye szerint a mai fiatalok sajnálják azokat, akik akkor éltek, hiszen nem volt mosogatógép, automata mosógép, intelligens mosópor és celebek sem. Volt ellenben Lottó Ottó és Röltex Rózsi - tette hozzá.

A február 28-ig látogatható tárlat a 2006-ban rendezett Utca képeskönyve című kiállítás folytatása - mondta el a megnyitón Kiss Imre, az MKVM igazgatója. Kiemelte: terveik szerint a tárlat harmadik része 1989-től napjainkig vonultatja majd fel a plakátokat. A látogatók egyebek mellett megtekinthetik a Trapper farmert, a Gabi babápolási termékeket, az Ali baba pörkölt kávét, a Traubisoda italt és az Orion televíziót reklámozó plakátokat is.

A kiállítás részeként reklámfilmeket is nézhetnek az érdeklődők, így a többi között a Leó jégrém bájos oroszlán figurája incselkedik a Lánchíd kőoroszlánjával, babasamponok flakonok utaznak egy kisvonaton és bébiételeket etetnek a kisbabákkal. A terem egyik sarkában a közönség betérhet a KÖZÉRT-be, a vitrinben megtekintheti például a Macskanyelv, a Garzon tea és Bonbon dobozait, de a jellemző dohányárukat, így a Kecskemét füstszűrős cigarettát, vagy az Opera és a Luxus cigaretta csomagolását is felvonultatja a tárlat, amely a Design Hét része.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2021. tavasz: Híres testvérek árnyékában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
7 960 ft 6 490 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 50% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 9 990 Ft
Legfrissebb
Legolvasottabb

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár