A budapesti megállóhelyi táblák története
2006. február 1. 14:00
A Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület oldalán látható táblák bemutatják, hogy a tömegközlekedésnek szerves része az utastájékoztatás, illetve az utastájékoztatás célját szolgáló eszközök.
Korábban
Még a harmincas évek közepén volt egy gyenge próbálkozás egy leegyszerűsített megállóhely-jelző tábla alkalmazására, de az igénytelenség miatt - legalábbis erre lehet következtetni - további alkalmazásuktól eltekintettek. A szemafor alakú autóbuszmegálló-táblákat 1929-től fokozatosan vezették be. Ekkor a táblákat a Cordiatic vállalat készítette el a BSZKRT részére ingyen, cserébe pedig a táblák tárcsarészén a Cordiatic hirdetése volt látható öt éven át. Ez nem akármilyen reklámértékű volt a cég számára, gyakorlatilag egész Budapesten ismert lett.
Az öt év letelte után, 1934-35-ben vezették be a sokáig - még 47 éven át - látható, kék körrel festett táblákat. Több táblatípust különböztettek meg, a hagyományos kék koronggal ellátott táblák a normál, a kék helyén piros koronggal festett táblák a biztonsági (tehát ahol minden körülmények között meg kellett állni az autóbusznak), a kék korong felett "kettős megállóhely" feliratú táblák pedig - értelemszerüen - a kettős megállóhelyeket jelölték (ahol két, egymást utólérő autóbusz is végezhetett utascserét).
A hatvanas évek derekán jelentek meg e táblák kivilágítható verziói, melyek vékony préselt műanyagból készültek. Ezek a jelzések a nyolcvanas években adták át helyüket a jelenlegieknek: 1976-ban egy egységes KRESZ táblákra vonatkozó rendeletet hoztak, melynek végrehajtását 1980-ra jelölték ki. A BKV az új típusú, tulajdonképpen máig használatos egységes megállótábláit ekkor kezdte bevezetni, először csak a nagy forgalmú viszonylatoknál. 1981-82-ben végül kicserélték a még meglévő összes szemafor alakú busz-, valamint M betűs villamos- és trolibusztáblát. A HÉV vonalakon a csere érdekes módon csak a kilencvenes években történt meg.
A ma is használatos utastájékoztató táblák első generációja a 103-as autóbuszvonalon került kihelyezésre 1997-ben, egy év múlva pedig már csak ilyenek maradtak az utcán. E típusnak különféle változatai készültek, a nagyforgalmú járatoknál a jelzőtábla "dizájnja" is új formát nyert.
Ha szeretné megismerni a teljes történetet, és szívesen látna táblákat is, akkor kattintson ide!
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1956
- Bebörtönzött ismerőseit tervezte kiszabadítani Mansfeld Péter
- Nem nélkülözhette a Kádár-korszak filmvilága a forradalom mellett kiálló színészlegendát
- Politikai célokat is szolgált az 1956-os épületkárok helyreállítása
- Így karácsonyoztak a magyar menekültek Camp Kilmerben
- A melbourne-i medence véres vizében folytatódott a harc a Szovjetunió ellen
- Újabb fegyveres felkelést vizionált a pártsajtó az '56-os nőtüntetés nyomán
- A megtorlásra szabott új törvényekkel bosszulta meg 1956-ot a Kádár-diktatúra
- A szovjet forgószél, amely elsöpörte a magyar szabadságot
- Nagy-Britanniát és Franciaországot is azzal szembesítette a szuezi válság, hogy nem birodalmak többé
- Majdnem egy hónap kellett a németeknek a varsói gettófelkelés felszámolásához tegnap
- Csak a kirobbant botrány miatt szüntette be az amerikai egészségügyi hatóság az emberkísérletet tegnap
- 10 híres merénylet, ami meghiúsult tegnap
- A válaszúti Bánffy-kastélyban koncertekkel és filmvetítéssel is várják majd a látogatókat tegnap
- Megemlékeztek Zirzen Jankáról, a magyar nőnevelés egyik legjelentősebb úttörőjéről tegnap
- Első nőként mászta meg a legmagasabb csúcsokat Tabei Dzsunko tegnap
- A közönség azt hitte, hogy Lincoln merénylőjének felbukkanása a darab része tegnap
- Rekord gyorsasággal osztották ki az első Oscar-díjakat tegnap