2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Villamosítják a fogaskerekűt

2004. július 2. 14:00

Hetvenöt évvel ezelőtt ezen a napon váltotta fel a gőzüzemet villamos üzem a budapesti Fogaskerekű vasúton.

A fogaskerekű sváb-hegyi végállomása
az 1800-as évek végén
A fővárosban 1874-ben indult meg a fogaskerekű vasút a Diós árok mentén a Városmajorból a Svábhegyre. A fogaskerekű tervezője Cathry Szaléz Ferenc svájci mérnök volt, a vasutat az International Gesellschaft für Bergbahnen svájci cég építette, Európa harmadik fogaskerekű vasútjaként épült a Buda várossal kötött szerződés alapján.


Forgalma 1874. július 24-én indult meg, ekkor még csak Sváb-hegy állomásig, 2,8 km hosszban. A Széchenyi-hegyig 1890-ben hosszabbították meg vonalát, ekkor a legkisebb ívsugár 180 méteről 90 méterre csökkent. Legnagyobb emelkedője töbször változott, általában 110-113 ezrelék körüli volt - átlagos emelkedője 86-88%.


1910-ig télen nem közlekedett. A fogaskerekűnek nagy szerepe volt a hegyvidék fejlesztésében, mert a személyszállításon kívül építési anyagokat és más szállítmányokat kocsival együtt vitt fel a sváb-hegyi állomásig. Az üzemeltetők bekapcsolódtak a telekparcellázásba is, a forgalomszerzés érdekében pedig együttműködtek a vendéglőkkel: személyzetüket a fogaskerekű ingyen szállította, ebédre is érvényes jegyeket bocsájtott ki stb.


1926-ban a vasút koncessziója lejárt, üzemét a BSZKRT vette át. A környezeti károk miatt sokat bírált gőzüzemet 1929. július 2-án váltotta fel villamos üzem. Ezzel együtt a vasút menetideje is csökkent, 30 percről előbb 20, majd 15 percre.


1944. december 25. és 1945. június 16. között a fogaskerekű nem járt. 1973-ban rekonstruálták a vonalat: a pályát felújították, a megállókat magasperonossá alakították, a János Kórháznál új megálóhelyet létesítettek, a városmajori végállomást és járműtelepet átépítették. A mozdonyos vonategységek helyett az osztrák SGP cégtől motor- és vezetőállásos pótkocsiból álló vonategységeket szereztek be. A 600 V feszültségű vontatási áramról 1500 V feszültségűre tértek át.


Budapest Lexikon (Akadémiai, 1993)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár