Villamosítják a fogaskerekűt
2004. július 2. 14:00
Hetvenöt évvel ezelőtt ezen a napon váltotta fel a gőzüzemet villamos üzem a budapesti Fogaskerekű vasúton.
A fogaskerekű sváb-hegyi végállomása az 1800-as évek végén |
Forgalma 1874. július 24-én indult meg, ekkor még csak Sváb-hegy állomásig, 2,8 km hosszban. A Széchenyi-hegyig 1890-ben hosszabbították meg vonalát, ekkor a legkisebb ívsugár 180 méteről 90 méterre csökkent. Legnagyobb emelkedője töbször változott, általában 110-113 ezrelék körüli volt - átlagos emelkedője 86-88%.
1910-ig télen nem közlekedett. A fogaskerekűnek nagy szerepe volt a hegyvidék fejlesztésében, mert a személyszállításon kívül építési anyagokat és más szállítmányokat kocsival együtt vitt fel a sváb-hegyi állomásig. Az üzemeltetők bekapcsolódtak a telekparcellázásba is, a forgalomszerzés érdekében pedig együttműködtek a vendéglőkkel: személyzetüket a fogaskerekű ingyen szállította, ebédre is érvényes jegyeket bocsájtott ki stb.
1926-ban a vasút koncessziója lejárt, üzemét a BSZKRT vette át. A környezeti károk miatt sokat bírált gőzüzemet 1929. július 2-án váltotta fel villamos üzem. Ezzel együtt a vasút menetideje is csökkent, 30 percről előbb 20, majd 15 percre.
1944. december 25. és 1945. június 16. között a fogaskerekű nem járt. 1973-ban rekonstruálták a vonalat: a pályát felújították, a megállókat magasperonossá alakították, a János Kórháznál új megálóhelyet létesítettek, a városmajori végállomást és járműtelepet átépítették. A mozdonyos vonategységek helyett az osztrák SGP cégtől motor- és vezetőállásos pótkocsiból álló vonategységeket szereztek be. A 600 V feszültségű vontatási áramról 1500 V feszültségűre tértek át.
Budapest Lexikon (Akadémiai, 1993)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Őskor
- Már az ókor óta végeznek sikeres koponyaműtéteket
- Székeket akart vásárolni az ebédlőbe, végül a Stonehenge-t vette meg az angol ügyvéd
- Súlyosan károsította a kilélegzett szén-dioxid és a mesterséges világítás a lascaux-i barlangrajzokat
- Ragadozó állatok által elejtett prédák maradványaival táplálkozhatott Samu
- Végigkísérte az emberiség történelmét a trepanáció gyakorlata
- Évezredeken keresztül osztoznia kellett a Homo sapiensnek európai hatalmán
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap
- Bátyjához hasonló tragikus sors várt a „remény jelöltjére”, Robert F. Kennedyre tegnap
- Jókai Mór egész családja ellenezte Laborfalvi Rózával való házasságát tegnap