2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Raffaello Santi

2005. április 6. 11:01

Korábban

Újraértelmezik a reneszánsz fogalmát
Egy új kutatás feltételezései szerint lehet, hogy a reneszánsz sokkal mélyebb hatást gyakorolt a kor társadalmaira és talán tovább tartott, mint eddig hitték.

Az európai festészet remekeinek magyar másolói
Raffaello, Tiziano, Giorgione, Rembrandt, Rubens, Velázquez és még sok más klasszikus alkotó mesterművei láthatóak a Magyar Képzőművészeti Egyetemen az Eredeti másolatok című tárlaton.

Szokatlanul drága irka méretű Raffaello képet állítanak ki
A londoni National Gallery új Raffaelo tárlatán egy 22 millió fontért megvásárolt Madonna képet állítanak ki.

Raffaello-festmény egy körmeneti zászlón
Raffaello egy festményét fedezték fel az umbriai Gubbio városában a szakértők egy 1498-ból fennmaradt körmeneti zászlón - adta hírül csütörtökön a Corriere della Sera című olasz lap.

Raffaello Santi 1483. április 6-án született Urbinóban. Festő és humanista apjától tanult, majd 1495 körül Pietro Peruginóhóz került Perugiába. Már 17 évesen mesternek mondták. Még húszéves sem volt, amikor megfestette Mária megkoronázását, majd Perugino ösztönözésére a mesterét felülmúló első nagy képét, a Mária eljegyzését. 1504-ben Firenzében telepedett le, ahová Leonardo és Michelangelo híre vonzotta. Ekkori sorozata: Madonna tengelicével, Esterházy-Madonna, Madonna del Prato, és La Belle jardiniére Leonardo hatását tükrözi, de új típusai, szelíd, kerek arcai mély érzelmeket és magasztos tökélyt sugároznak. Stílusa közérthetőbb, meghittebb, nyugodtabb nagy elődeinél, nem gyötörték kínzó kérdések, élete és művészete gondtalan volt.

Bramante javaslatára II. Gyula pápa 1508-ban meghívta Rómába, ahol igen népszerű lett, a festők fejedelmének nevezték. Kifestette a pápa termeit, a Stanzákat, az első kettőt szinte egyedül, a harmadikat segédeivel. A legkorábban elkészült Stanza della Segnatura az újplatonikus filozófiai iskola témái révén volt hivatott igazolni a római egyház hatalmát.

A két nagy falon a Disputa, azaz a Keresztény vallás diadala s az Athéni iskola látható, a kisebbeken a Parnasszus és az Erények. Az Athéni iskola a filozófia allegóriája, más gondolkodók közt Platón és Arisztotelész látható pompás építészeti keretben. A Stanza d'Eliodorót 1512-1514 közt festette ki, itt az egyháztörténet csodáit láthatjuk: Héliodórosz kiűzése a templomból, A bolsenai mise, Szent Péter megszabadulása és I. Leó megállítja Attila seregét. A Stanza dell,Incendióban csak a Borgo égését festette maga, itt is drámaiságot keresve. E városrész tüzét IV. Leó áldása oltotta el.

Római Madonnái azt mutatják: elhagyta korábbi művei szelíd derűjét, a mozgalmasságot és nagyságot emelte ki, ilyen az Alba Madonna, a Sixtusi Madonna s I. Ferenc Madonnája. Sok fontos portrét festett, a X. Leó két bíborossalt, az Ifjú képmását s Baldassare Castiglione arcképét. Hírneve egész Európára kiterjedt, nagy vagyont szerzett, palotáját Bramante tervezte.

X. Leó tíz nagy falikárpit tervezésével bízta meg, ebből hét készült el. A csodálatos halfogás, A béna meggyógyítása, a Lystrai áldozat, a Szent Pál Athénban prédikál és a többi századokig hatottak az európai epikus festészetre. A kárpitok drámai érzékét mutatják: gesztussal és arckifejezéssel adja vissza az érzelmeket. 1515-ben Agostino Chigi megbízására, kinek a Villa Farnesina freskóit készítette, temetési kápolnát tervezett a Santa Maria del Popolo templomban.

1514-ben a pápa rá és Bramantéra bízta a Szent Péter székesegyház építésének vezetését, társa halála után azt Raffaello vette át, s görög kereszt helyett hosszhajós alaprajzot tervezett. X. Leó alatt régészeti felügyelő lett, ő felelt Róma művészeti programjaiért. A túlterhelt művész ekkor már kiterjedt műhellyel dolgozott, saját ecsetjével csak a vázlatokat készítette, esetleg a kényesebb részleteket dolgozta ki. Utolsó műve a Krisztus színeváltozása, amelyet Giulio Romano fejezett be. A fényben tündöklő isteni s a rémület-csodálat felkavarta emberi szféra közti dinamikus egyensúly és a kompozíció a manierizmus és barokk felé nyit.

Raffaello 37. születésnapján hunyt el, vélhetően feslett életmódja miatt. Vagyonát 16 ezer aranydukátra értékelték, ami akkor hallatlanul nagy összegnek számított. A Vatikánból a Pantheonba vitték, itt nyugszik ma is. A művészként és emberként is kellemes, megnyerő Raffaello népszerűsége máig töretlen. Két nagy kortársától, Michelangelótól és Leonardótól eltérően - Fülep Lajos jellemzése szerint - ő "az abszolút művész, problémái nincsenek. Amihez nyúl, forma, harmónia, szépség lesz belőle." A pesti Szépművészeti Múzeum őrzi az Esterházy Madonnát, s az Ifjú arcképét.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár