A vasutas, mint tisztviselő
2004. augusztus 2. 15:26
Az 1904. évi általános vasutassztrájk nyomán, hogy ennek ismétlődését megelőzzék, állandóan napirenden volt: mondják ki a vasutasok közalkalmazotti jogi státusát. Ez történt meg az 1907-ben a Vasúti Szolgálati Rendtartásról intézkedő XLIX. törvény révén. A valóságban azonban a vasutasok többsége (négyötöde) munkásként élő alkalmazott volt. A világháborút megelőzően 158 ezer főt számláló vasúti alkalmazottból 10 ezer a tisztviselői állomány létszáma, ezek 40%-a dolgozott kedvezőbb fizetést nyújtó központi igazgatás kötelékében. A MÁV legfelső alkalmazotti csoportja, mintegy 200 fő, a társadalmi elithez tartozott. Az "úr" megszólítás járt ki további 5000 vasúti hivatalnoknak, akik egyértelműen középosztályi státust élveztek, s 4500 volt a magasabb állású altisztek száma, akik az átlagos kispolgári életet élhették. A pályamunkások, vasúti szolgák és alacsonyabb beosztású altisztek tízezrei képezték a vasutas munkások tömegeit. A MÁV-alkalmazottak, bár szigorúan hierarchizált, katonás munkarendben éltek, élvezték a közintézmény védelmét, a velejáró szociális gondoskodást. A MÁV születésétől hangsúlyozottan nemzeti intézmény, ahol 1872-től kötelező az állam hivatalos nyelvének a használata.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
10. A reformkor fő kérdései
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Miért volt vértelen 1848. március 15-e?
- A nyelv átalakításáról szóló vitát is beindította a magyar államnyelvvé tétele
- Az irodalomban és a politikában is maradandót alkotott Kemény Zsigmond
- Az 1848-49-es szabadságharcban is tevékeny szerepet vállalt Irinyi János
- Alacsonyabb származása miatt sosem teljesülhetett be Vörösmarty első szerelme
- A cenzúra kicselezése érdekében adott alcímet a Himnusznak Kölcsey Ferenc
- Alig épült meg, máris történelmi esemény színhelye lett a Nemzeti Múzeum
- Nem láthatta színpadon a Bánk bánt Katona József
- Csatatértől az elmegyógyintézetig: ki volt Széchenyi István gróf?
- Életének tíz évét áldozta Mozart műveinek rendezésére Ludwig Ritter von Köchel tegnap
- Lincolnék ellentmondásos házassága tegnap
- Egy verekedésnek köszönhette jellegzetes mosolyát Humphrey Bogart tegnap
- Halaszhatatlan üzleti tárgyalás miatt nem szállt fel a Titanicra a drótnélküli távíró feltalálója, Guglielmo Marconi tegnap
- Gyanús körülmények között hunyt el az utolsó Árpád-házi király tegnap
- Raszputyin a sátán szolgája tegnap
- Pillanatok a jeges pokolból – fényképek és levelek a Don-kanyarból 2025.01.13.
- Életmentő Bibliák, frontkarácsony és katonai taxik – az első világháború különös történetei 2025.01.13.