A magyar formatervezés 130 éve a Fugában
2011. május 23. 11:22 MTI
Made in Hungary 1880-2010 címmel nyílik a magyar formatervezés elmúlt 130 évét bemutató kiállítás a Fuga Budapesti Építészeti Központban.
Korábban
A vándortárlatot, amely először látható Magyarországon, Ernyey Gyula belsőépítész, ipari formatervező, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem oktatója, a magyar formatervezés történetének egyik legavatottabb szakértője sok éves munkával állította össze. Mint felidézte, még a 90-es évek elején a Rubik Alapítvány segítségével jelentetett meg egy könyvet - Made in Hungary címmel -, amelybe másfél évszázad legjelentősebb magyar termékeit gyűjtötte egybe, hogy a történelmi összegzésen túl egyfajta példát, inspirációt adjon a rendszerváltás utáni Magyarország tervezőinek, gyárainak.
Már akkor felmerült egy utazó kiállítás ötlete, ez azonban végül csak hat-hét éve valósulhatott meg. Azóta látható volt Lengyelországban - Krakkóban és Varsóban -, a Baltikumban - Rigában, Tallinnban és Vilniusban -, valamint tavalyelőtt Romániában, Temesváron, Kolozsváron és Bukarestben. A tárlat mintegy 80 illusztrált, színes tablón mutatja be a magyar ipar kiemelkedő terveit és termékeit. Az átfogó anyagot, amely 70-75 terméket vonultat fel - köztük olyan jól ismert darabokat, mint a Rubik-kocka vagy az Ikarus-buszok -, vitrinekben kiállított kisebb és közepes méretű tárgyak teszik teljessé.
A bő 20. század magyar formatervezési történetének négy nagy korszakából ízelítőt adó kiállításon a legrégebbi "darab" a Zsolnay-féle Rothschild teás- és kávéskészlet, de az 1880-as évekből származnak a tárlaton látható Zwack unikumos üvegek is. A tablókon szereplő legfrissebb "tárgy" az Antro-csoport Solo hibridautója és Moveo elektromos robogója - az utóbbit idén márciusban mutatták be.
Ernyey Gyula a tárlaton szereplő érdekes darabok közül kiemelte az 1800-as évek végén készült Ganz-motorvonattervet, amely Bécs és Budapest között közlekedett volna 250 kilométeres sebességgel, és az első igazán áramvonalas magyar jármű lett volna, ám végül a vasútpálya, illetve a világháború kitörése miatt nem valósulhatott meg. Különlegességként említette az úgynevezett Goy Pen-t, Goy Andor műszerész, Bíró László "társfeltalálója" magyar gyártmányú tollát, amelyből csak néhány darab maradt fenn; az egyetlen, Magyarországon gyártott sikeres fényképezőgépet, a Dulovits Jenő által tervezett Duflex-kamerát és az első magyar zsebrádiók egyikét, a Tündét, amely az 1958-as brüsszeli világkiállításon világszenzáció lett.
Bár a tablók szövege angol nyelvű, a kiállításra, amely június 22-ig vendégeskedik a fővárosi Fugában, egy magyar nyelvű leporelló is készül, amelyen történeti áttekintést olvashatnak a magyar formatervezésről az érdeklődők.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.