A lagúnák városává válhat Bologna
2010. január 13. 11:20
Reszkess Velence: a bolognai illetékesek leporolják a középkori terveket, és helyreállítják a település 50 évvel ezelőtt eltüntetett vízi közlekedési csatornahálózatát, amelytől az idegenforgalom növekedését és a történelmi városmag újjáéledését remélik.
Korábban
A középkori Észak-Olaszország a csatornák világa volt: a vízi közlekedés könnyebbé és egyszerűbbé tette az életet, így a nagyobb városokat egy különleges hajózási hálózat kötötte össze. Ezt aztán később a mezőgazdaság, és a szárazföldi közlekedés fejlesztésével sorsára hagytak, így a csatornák egy része eliszaposodott, míg másokat előbb ipari célokra használtak, majd szándékosan temettek be. Bolognában öt nagyobb vízi útvonal még ma is létezik: az egyik a Po folyót köti össze a várossal, és azon élénk a hajóforgalom.
Az egész várost behálózó csatornarendszert az 1950-es években, a második világháborút követő újjáépítési lázban temették be, arra gondolván, hogy sokkal nagyobb hasznát veszik a sétálóutcáknak. Mostanra kiderült: ez nem feltétlen igaz.
A helyzet ráadásul meg is változhat: Bologna polgármestere, Flavio Delbono szerint a rekonstrukció első lépésében a városközpontban egy 50 méteres szakaszt állítanak helyre, ami nem is lesz nehéz, hiszen az eredeti csatorna nyomai még ma is megtalálható a föld alatt. Elmondása szerint a város nem csak szebb és élhetőbb, hanem vonzóbb is lesz majd, és példát mutathat a térség más településeinek is.
A Reno csatorna helyreállítása a tervek szerint másfél évet vesz majd igénybe, és a vízi út két partját egy különleges gyaloghíd köti majd össze.
A kivitelezők és a polgármester szerint a terv széleskörű társadalmi támogatottságot élvez, és mindez a városközpont újjászületését hozhatja magával. Arra azonban a sajtóközlemény szerint is gondosan ügyelnek, hogy a parkolóhelyek ne kerüljenek veszélybe, ezért a beruházással párhuzamosan parkolóházak is épületnek majd a terület kiváltására.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Fennállása alatt számos történelmi személy szobrát lecserélték a millenniumi emlékművön
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap