2021. nyár: Végzetes asszonyok
ITT támogathatsz bennünket

A bűvész, aki fényképekkel illusztrált cikkekben leplezte le a „médiumok” csalásait

2021. április 23. 17:35 Múlt-kor

Az 1900-as évek elején a „Dr. Wilmar” színpadi néven is ismert brit bűvész, William S. Marriott azzal tett szert nagy hírnévre, hogy az ekkoriban nagy divatnak örvendő spiritualista médiumok csalásait leplezte le. A népszerű, spekulatív írásokat közlő Pearson's Magazine című havilap arra kérte fel Marriottot, hogy képes cikksorozatban írjon a médiumokról és módszereikről, hogy az olvasók „eldönthessék maguk e rendkívül fontos téma előnyeit és hátrányait”. Marriott a cikkeihez fotókat mellékelt, amelyeken ő maga mutatta be a médiumok különféle trükkjeit, amelyeket szeánszaik során alkalmaztak.

William S. Marriott
William S. Marriott székéhez kötözve, „szellemkezek” által körülvéve

A legegyszerűbb átverés természetesen a lebegő asztal volt, amelyet rendszerint a médium mozgatott saját lábával, ezt pedig az asztal körül ülők nem láttak.

A bűvész azonban a komolyabb felkészülést igénylő szemfényvesztéseket is leleplezte, mint például a sötét szobában tartott szeánszok során előtűnő, gyakran akár még mozgó alakokat is. A médiumok körében a „körítés” bevett része volt, hogy a szeánsz idejére látványosan hozzá voltak kötözve székükhöz, hogy vendégeik elhiggyék, semmiféle módon nem képesek fizikailag manipulálni környezetüket.

A sötétben azonban éppen elegendő mozgástere volt a csalónak ahhoz, hogy rudak és zsinórok segítségével észrevétlenül mozgasson tárgyakat. Ilyenek voltak például a „szellemkezek”, amelyek látszólag a semmiből veszik körül a médiumot, azonban elegendő világítás mellett látható, hogy marionettbáb-szerűen mozgatja őket kezével a médium.

Marriott az úgynevezett „szellemfotókról” is lerántotta a leplet cikkeiben. Számos korabeli fotográfus állította, hogy szellemeket sikerült megörökíteniük, amelyeket a fénykép készítésekor nem észleltek, csupán a kép előhívása után. A legtöbb esetben az egyszerű portréfotókon „jelentek meg” ezek az alakok, így az illető, aki a képet készítette, tudta nélkül hozzájárult a szemfényvesztéshez, hiszen tanúsíthatta, hogy senki más nem volt jelen a fotó elkészítésekor.

Míg sokan elhitték, hogy eme alakok valamiféle természetfeletti erő kivetülései, a szkeptikusok az előhívási eljárás során alkalmazott trükkökre – vagy akár véletlen hibákra – gyanakodtak. Marriott volt az, aki felfedezte a fotósok által szándékosan alkalmazott módszert.

A legegyszerűbb eljárás az volt, hogy egyetlen, a fénykép rögzítéséhez használt fémlemezzel két képet is készített, így előidézve azt a hatást, hogy a képen a tisztán kivehető alak mellett egy vagy több szellemszerű, elmosódott alak is jelen volt.

Miközben a brit és amerikai társadalomban egyre többen érdeklődtek a paranormális jelenségek és „pszichikai” kísérletek iránt, az angliai Cambridge-ben megalakult a Pszichikai Kutatásért Társaság a jelenségek mögött álló folyamatok kivizsgálására. 1893-ban a világhírű író, Sir Arthur Conan Doyle is csatlakozott a társasághoz, és szemtanúja volt Marriott bemutatójának, amelyen a „szellemfotózás” mögötti csalást buktatta le.

A bűvész a társaság tagjai szeme láttára készítette el saját „szellemfotóit”, miközben elmagyarázta a képek manipulálásának részleteit az előhívási folyamat közben. Doyle a demonstrációt követően nyilvánosan kijelentette: „Mr. Marriott kétségtelenül bebizonyított egyvalamit – azt, hogy egy képzett bűvész három kritikus szempár tekintete mellett is képes hamis képet elhelyezni egy lemezre. Ezt fenntartások nélkül el kell, hogy ismerjük.”

Ahogy Marriott nyomán a 20. század első évtizedeiben más bűvészek – köztük maga a magyar világsztár Harry Houdini is – széles közönség előtt leplezték le e trükköket, úgy veszített egyre inkább erejéből a médiumokba vetett hit, és általában a spiritualista mozgalom, amely a két világháború közötti évtizedekben a szkeptikusok tevékenységének köszönhetően már csak árnyéka volt 19. század végi önmagának.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2021. nyár: Végzetes asszonyok
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
7 960 ft 6 490 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 50% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 9 990 Ft
Nagyobb fénynél már látható a trükkMarriott egy virágot „levitál”, láthatatlan madzag segítségévelMarriott néhány, katalógusból vásárolható „szellemmel”Marriott egy „magától” íródó szöveget demonstrál egy palatáblánA palatábla titkaMarriott egy bemutató szeánszaA médiumok által preferált könnyű asztalkákat akár egy lábbal is könnyen meg lehetett emelni, így nem keltett feltűnést a médium mozdulataÚjabb „levitáció”A „semmiből” előtűnő szellemMarriott látványos mozdulatok nélkül „levitál” egy bendzsótEgy „szellem” megjelenése a szeánszon – több fénynél már egyáltalán nem annyira misztikus élmény
Legfrissebb
Legolvasottabb

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár