150 éve született Sztanyiszlavszkij
2013. január 17. 11:42
Százötven éve, 1863. január 17-én született Konsztantyin Szergejevics Sztanyiszlavszkij szovjet-orosz színész, rendező, színészpedagógus, a színházművészet megújítója, aki azt vallotta: a színésznek azzá kell válnia, akit megjelenít.
Korábban
Konsztantyin Szergejevics Alekszejev néven egy kultúrát kedvelő moszkvai kereskedőcsaládban látta meg a napvilágot, házukban még külön színházterem is volt. Ő maga műkedvelőként kezdte, amatőr színészként vette fel 1885-ben a Sztanyiszlavszkij nevet. Idővel életét teljesen a művészetnek szentelte, még harmincéves sem volt, amikor rendezőként is bemutatkozott az általa alapított Moszkvai Művészeti és Irodalmi Társaság előadásain. 1897-ben ismerkedett meg Vlagyimir Nyemirovics-Dancsenko író-rendezővel, akivel a legenda szerint 17 órás beszélgetésen egyeztették a színházról vallott nézeteiket. Együttműködésük új alapokra helyezte a színészi játékot, és a következő évben elvezetett a moszkvai Művész Színház megalapításához.
Sztanyiszlavszkij a naturalista színjátszást képviselő meiningeni társulat moszkvai vendégjátékának hatására szakított a korabeli orosz sablonos vígjáték-stílussal (a közönséget akkoriban elsősorban bohózatokkal szórakoztatták), s próbálta meghonosítani a színpadi realizmust. A "reformszínháznak" szánt Művész Színház első előadása Alekszej Tolsztoj Fjodor Ioannovics cár című drámája volt, az átütő sikert 1898. december 17-én Anton Csehov - Szentpétervárott megbukott - Sirályának színpadra vitele hozta meg, e napon született meg a modern orosz színjátszás.
Sztanyiszlavszkij, aki az előadásokban színészként is szerepet vállalt, a Sirályt követően több, mára már klasszikus Csehov-drámát (Ványa bácsi, Cseresznyéskert, Három nővér, Ivanov) rendezett meg, emlékezetes előadásokat hozott létre Ibsen, Gorkij, Moliere, Shakespeare és Gogol műveiből is. Foglalkozott operarendezéssel is, kidolgozta a realista operai színjátszás elveit és gyakorlati alapjait. A Moszkvai Színház operacsoportjából jött létre az 1920-as években a róla elnevezett operaszínház, Csajkovszkij Jevgenyij Anyegin című operájának általa rendezett előadását korszakalkotónak tartják. Sztanyiszlavszkij 1928-ban a Három nővér egyik előadásán szívrohamot kapott, ezután vissza kellett vonulnia a színjátszástól, élete hátralévő évtizedében színházelmélettel foglalkozott, színészpedagógiai tevékenységét több kötetben fejtette ki. A rendező 1938. augusztus 7-én halt meg Moszkvában.
A realista szerepalkotás Sztanyiszlavszkijról elnevezett tudományos rendszere a színésztől a szerep teljes érzelmi és gondolati átélését követeli meg, a színészeknek saját érzelmi emlékezetüket kell segítségül hívniuk a tökéletes alakításhoz. Az egyes színészeket alárendelték a produkció egészének, ami éles ellentétben állt a 19. század végi mesterkélt és stilizált színházi gyakorlattal. Az elméletével és színészképzési módszerével a színházművészetet forradalmasító Sztanyiszlavszkij azt vallotta: "ha az összes színész - egymondatos szerepben is - megteremti a tökéletes átéltséget, kialakul az összjáték meghatározó alapja". Tőle ered a színházi berkekben szállóigének számító "nincs kis szerep, csak kis színész" mondás is. Úgy vélte, a jó előadáshoz elengedhetetlenek a próbák és a színészek folyamatos testi-lelki "karbantartása". Meg volt győződve a színház erőteljes társadalmi hatásáról, és arról, hogy a színész feladata az emberek nevelése.
Sztanyiszlavszkij színészpedagógiai munkássága az egész múlt századi színházra, a színészképzésre és a rendezésre is hatalmas hatással volt. A Sztanyiszlavszkij-módszert folytatta Vszevolod Mejerhold, Jevgenyij Vahtangov és Georgij Tovsztogonov, Amerikában a legendás Lee Strasberg. Rendezési elképzeléseit Magyarországon először Hevesi Sándor alkalmazta, később Gellért Endre, s egy ideig Major Tamás is követte.
A moszkvai nemzetközi filmfesztiválon 2001 óta ítélik oda a kimagasló szakmai és színészi teljesítményért járó Sztanyiszlavszkij-díjat, a Nemzetközi Sztanyiszlavszkij Alapítvány pedig húsz éve jutalmaz olyan rendezőket, akik a kiváló orosz rendező-teoretikus szellemében fejlesztik a színházművészetet. 2005-ben "a kortárs magyar lélektani színjátszás fejlesztésért" a Krétakör társulat Siráj című előadásának rendezőjét, Schilling Árpádot ismerték el a kitüntetéssel.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
4. A világgazdaság a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Tizenhatszor annyi követ használtak fel az Asszuáni-gáthoz, mint a Kheopsz-piramishoz
- Saját hatalmát és a Szovjetuniót is elsöpörték Gorbacsov reformjai
- Szaddám Huszein 1991-ben úgy gondolta, megnyerte a történelem első élőben közvetített háborúját
- Gyűlölte a Sebhelyesarcú gúnynevet Al Capone
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- A hadiipari korlátozásokból született az ikonikus olasz robogó, a Vespa
- Heves vitát váltott ki Potsdamban a háborús jóvátételek kérdése
- Keserédes „áldásként” formálta át Izlandot a második világháborús megszállás
- Kereskedelmi viszonyait fenntartva maradt semleges Svájc a második világháborúban
- ABBA-kultusz a Kádár-korszakban 18:05
- Naplóeon fiának gondolták a tragikus sorsú Kaspar Hausert 15:05
- Számos baljós előjel kísérte Rettegett Iván születését 14:32
- Feszült várakozás után 160 millió forintért kelt el Munkácsy ismeretlen festménye 13:20
- Kis hiba okozott nagy katasztrófát a müncheni légibalesetben 09:50
- Fegyverrel kényszerítették ki a Soproni népszavazást 08:21
- Beethoven szimfóniát írt Napóleonnak, de széttépte a koronázás hírére 08:05
- 10 furcsaság a hóhérokról 07:11